Altan & Uteplats
WilliamGW: Kör på takterrass, vi har precis samma lösning hemma hos oss. Det är riktigt fint! Viktigt att ta hänsyn till takmaterialet, vinkeln på taket, samt hur du skall fästa takterrassen i resten utav konstruktionen utan att riskera att du skadar taket och riskerar andra skador som följd. Detta kommer avgöra din slutgiltiga kostnad :) Det finns lite olika lösningar på hur folk har gjort det
Kulbygge: Hej byggarvänner, Jag är mitt uppe i ett trädäckbygge som blir en utbyggnad på befintlig altan med 45x145 reglar på cc 60 och markplintar. Däcket är ungefär 25 cm från marken. Planen är att ställa en pool som rymmer 7 kubikmeter på detta däck. En bit in i bygget har jag insett att däcket kanske inte kommer att hålla 7000 kg + 4 personer. Planen är att nu försöka rädda
martin43: [citat] Första tipset för att dra ur skruv är slagskruvdragare! Den är inte alls lika benägen att slira och förstöra skruvskallen som en vanlig skruvdragare. Har fungerat väldigt bra för mig.
Nissens: [citat] Jag förstår nog inte det svaret riktigt… Jag förstår inte hur skruven kan stå still när jorden den är skruvad i rör sig. Jag har aldrig grävt ner plintar för grunt, så jag har aldrig varit med om att de rör sig..
Nissens: [citat] Du har inte funderat på att lägga trallen diagonalt?
djac: Jag har en Brustor terassmarkis, ca 4 meter bred, med en Somy RTS-motor, ursprungligen är Orea men bytt en gång för några år sedan så osäker på vad det är idag. Min fråga, Orea verkar inte finnas mer och överhuvudtaget verkar det begränsat med RTS-motorer, vilken ska man ha idag, har ju sol/vind som jag gärna vill fortsätta använda?
Omega_Zero: [citat] Aaa, jag med. E ju lite trist o riva gammal balkong o bygga ny o inse att man inte kan komma ut på den vissa säsonger Så 34x145 får det bli ☺️
GreenYoda: [citat] Mitt intryck av en hel del trådar om markskruv är att det finns flera saker som kan gå fel, dålig kvalitet på skruv, dåligt fäste i marken, dålig bärighet över tid osv. Det jag ligger sömnlös över är just osäkra faktorer, så sämre alternativ än platta/plintar är inte aktuellt.
Sharky58: Här en en leverantör som gör allt själva: https://www.altanbygge.nu/ /Göran Tips: Dom lägger på bra för målning så det blir billigare om man gör det själv.
Toblin77: Har en vad jag tror kallad snäckväxel som kuggar över och inte funkar att veva in med. Markisen är gammal och jag vet inte märke på den. Det står bara 1.11 på snäckväxeln och själva axeln verkar vara 12.7mm bredd Kan jag byta ut denna mot en motordriven? Om inte villken snäckväxel passar? Denna kanske? https://www.dittsolskydd.se/product-763-snackvaxel-tm40-silver
Kalle B: Skall man skruva lös trall med för djupt dragna skruv så spåren blivit fulla med skräp genom åren så får man blåsa ren dom med tryckluft. Annars är det hopplöst med torx och mjuka rostfria skruv.
ÅkeSun: 45x45 behöver ingen hjälp att krokna, lägg en regel på verandan över natten så har du en banan på morgonen. Jag skulle aldrig gå över en meter mellan stolparna
para: Ser ju ut lite som ett altantak utan tak nu när du byggt med lutning på takreglarna och utstickande takfot. Tätare reglar så blir det nog bättre.
justusandersson: Jo det är klart att det finns fler parametrar som påverkar värmeöverföringen. Cementplattor har dessutom lägre volymvikt än betong.
richardtenggren: [citat] Det vet jag inte, jag råkade posta lite av misstag innan jag skrivit klart mitt förra inlägg. Vi har använt dessa för att komma upp i samma nivå som huset, då vi har källare. [bild] Så här stöttade jag kantelementen.
Mokina: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Är det nån vänlig själ som kan säga mig om jag vågar ställa en 800 liters , uppblåsbar Lazy spa på min altan? Skickar lite bilder på hur den är byggd
Modig: Berätta gärna vad du tycker om du köper. Vi har en del trätrall som egentligen funkar bra. Lägger varken energi eller pengar på underhåll ;-) Men nu måste vi byta ut rätt mycket, så då funderar vi på kompoittrall ändå.
Rickard.: [citat] Det tycker jag absolut, en liten plåt med diskret droppnäsa/droppkant är garanterat en värd investering.
SwiftD: [bild] Distans under stolparna. 4-pck på Bauhaus för 40kr. [bild] Domkraft från bilen fungerar utmärkt till att räta upp reglar. [bild] Bild från morgonen, har satt ett par rader till innan jag gick in för kvällen. [bild] Var iväg på Netonnet och köpte en större geringssåg. Den var så stor och tung att deb gamla ställningen knappt palla trycket. Nu kan jag såga allt med ett snitt
Jotsat: [citat] Du behöver inte gräva så nära. Beroende på regelverk kan du sättakanske 50cm ut och låta reglarna hänga ut mot fasaden. Jag tycker att det är snyggast att även i framkant dra in plintraden en bit så att man slipper se dem undertill så lätt.
Kallskuret: [citat] Hej! Fick hjälp av en bekant så nu är det rakt. Däremot stötte jag på ett annat problem: https://www.byggahus.se/forum/threads/baerlina-till-45x195-ramverk.420447/
BirgitS: [citat] Det tror jag inte är någon risk så länge du låter bli att ställa 10 stolar utspridda längs väggarna och bara har en enda färg.
Rolle85: Ska lägga trall på balkong. 8,5x3,5m. Initialt var tanken att lägga 28x145mm impregnerad trall som är så snyggt i två år men sen blir de ju ganska dassigt. Vad tog ni andra och hur nöjda blev ni över tid allt efter som åren går? mvh
fremax: Syratvätta betongen? Har bara hört uttrycket, vet ej mer, men hoppas att det kan hjälpa. Med vänlig hälsning, fremax