T
Thomas_Blekinge: Skär i de sneda spjälornas ände så att det återstår klackar som passar in i springorna mellan dom horisontella spjälorna.
1 svar · 1,3k läst
·
G
gullegrizen: Beställde mitt på nätet från Räckesbutiken, bra och prisvärt.
1 svar · 1,7k läst
Remrem
Remrem: Hej, Jag vill bygga en trädäck som är 6.5m långt (från staket på vänster sidan, till staket på höger sidan) och 4m bred (från huset, tills 60cm efter staket sim står på toppen av bilden -ska ta bort staketet). Trädäcken ska vara på 45x45 regler som ska ligga direkt på dem plattor som redan finns (gummiunderlägg i mellan). Mitt problem är på höger sidan och topen, där finns
0 svar · 1,0k läst
·
Yvonne Grönneberg
Yvonne Grönneberg: Vi har ett glastak över ett uterum som håller tätt på hösten och vintern men som läcker när det börjar regna efter en var torrperiod. Det är den tvärgående skarven som är rätad med silikon. Längsgående har aluminiumprofil med gummitätning. Uterummet är byggt an träbalkar mellan två hus. Vi har bytt silikon flera ggr men det är irriterande att allt blir blött. [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
ingenmansland
ingenmansland: [citat] Kul att kunna inspirera. Jag fäste också stolparna i bärlinorna. Var dock tvungen att ha stöttorna för att den skulle bli riktigt stabil.
13 svar · 6,0k läst
·
B
BosseHansson: De säljer inte längre markiser.
7 svar · 5,8k läst
·
S
Skåning82: Kortlingar inne håller jag med om. Det sitter som berget nu, med ett järn på varje kontaktpunkt, så jag tror inte två är nödvändigt. Tror att det sitter bättre än skråskruv redan som det är. Sen kommer ju trallen på och då blir kanon.
4 svar · 6,3k läst
·
R
Robbinb85: [citat] Gummiorm fungerar till 100%, jag lägger även en liten tampbit i båten och det fungerar, viktigt att lägga den ”slingrigt”, annars funkar det inte.
6 svar · 6,9k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Jag jackade ur och satte pergolans stolpe diktan mot räckets, under så står den på marken och sedan skruvad mot bärlinan och reglarna samnt räcket stolpe.
1 svar · 2,9k läst
·
T
Trrttsch: Hade inget vettigt hemma så jag googlade lite. Nog för att trä kan vara brunt men jag vill ändå inte köpa detta. :-) [bild]
7 svar · 6,5k läst
·
R
rah82: Hej. Jag söker inspiration och tip på räcke till vår altan med 90 m-stolpar?
0 svar · 2,3k läst
F
fribygg: Extra bärlinor 45x220 på insidan av stolparna för hållfastheten samt 28x170 på stolparnas bägge sidor för utseende skulle jag komplettera med innan vintern, tar du ner plasten innan snön duger det nog som det är.
13 svar · 7,5k läst
·
R
reta: [citat] Lugna mig? Jag vill effektivisera. Vet inte vad en man hade hjälpt, kan fråga frugan, men vet att jag inte hade fått något vidare bra råd, tänker därför att jag vänder mig till de som byggt altan förut och har lite erfarenhet…
31 svar · 76,0k läst
·
M
mugatu: [citat] Läget är inte speciellt utsatt. Inga träd och visst regnskydd av taket. Denna markis är över 20 år gammal. Den har säkert inte gått att veva in på kanske 7 år. Den har inte tvättats av heller på flera år. .
29 svar · 11,5k läst
·
raubtier
raubtier: Ankarmassa :love: Hur har jag kunnat missa denna underbara produkt? Sitter som gjutet i urberget själv. Tack för alla tips. Om nån senare hittar tråden och är nyfiken så köpte jag dessa produkter som var mycket prisvärda jämfört med Essve och jag tror det fungerar minst lika bra. Massa:
21 svar · 10,0k läst
·
T
The_Nyll: Här kan ni få fundera ut nåt fin och smart lösning om ni vill. Ska sätta staket på uteplatsen. Ribborna kommer hamna på insidan. Spotar kommer lysa neråt. Troligen blir bredden 190mm, tror stolpen blev 70, sen kommer ju ribban. Sen måste man ha lite till för en lite spot. men vill inte ha nån tjock regel på 45x190 lixom. Men behöver ju för täcka spot och kablar uppifrån Nåt tips.
0 svar · 806 läst
T
Torbjörn Fredriksson: Hej ska lägga plattor på gräs ska ja lägga flis under
0 svar · 845 läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Tack för svaren. Jag har nu börjat byta till skruv, succesivt. Kommer nog ta sin lilla stund… :) @Handyman 1 ; Ang dimension så är det 2”.
5 svar · 1,7k läst
·
F
fb35523: Längd utan tvärregel bestäms av snölasten. Om du bor så till att du riskerar att få mycket snö på taket kanske du behöver flera tvärreglar. Är du duktig på att skotta eller bor i Hallands kustland som jag så behöver du inte bry dig om det. Det står Östergötland i din profil så det beror på exakt var du bor och hur uterummet ligger i förhållande till huset och hur
1 svar · 4,6k läst
F
FreggieGalore: [citat] Tack för snabbt svar! Jag tror jag kommer satsa på dubbla 45x220!
6 svar · 3,3k läst
·
A
ati: Borde räcka att bara ha en bra lutning på marken under trädäcket, så markytvatten rinner bort mot den förmodade gräsmattan ni har framför.
1 svar · 990 läst
·
Michel123
Michel123: Hur gjorde ni övergången med plåt?? [citat]
23 svar · 72,3k läst
·
J
justusandersson: Ek (dvs kärnek) är alla gånger mer motståndskraftigt än kärnfur. Så breda stycken i kärnfur är nog dessutom svåra att hitta. Här i Blekinge har man i alla tider använt ek i känsliga lägen, t.ex. till syll. Tillgången på tryckimpregnerat virke har gjort att folk har tappat känslan för när man behöver rötskydda eller inte. Ett vangstycke i fur av hög kvalitet, som mättats med
4 svar · 4,6k läst
·
Sharky58
Sharky58: Jag har haft bra erfarenhet av Altanbygge.nu /Göran
2 svar · 2,8k läst
Lucky2015
Lucky2015: Har köpt 4 vindskydd 180×180 cm. Skulle vilja göra en dörr så att man kan öppna med den sista skärmen. Någon som har några bra tips på hur jag gör?
0 svar · 1,8k läst
T
Tomvarm: Jag har laminatgolv på vår inglasade altan. Det krymper på sommaren och det blir då glest i skarvarna och sen sväller det på vintern.
9 svar · 36,2k läst
O
olotor: Gräv ner en pemslang på några dm djup och gör en fast koppling i den andra kranen. Behöver inte tömmas över vintern men får inte vara under tryck då. Så har jag haft det i mer än 30 år.
4 svar · 4,1k läst
M
MiaMartini: Tack igen, det får helt enkelt bli ett fristående tak, som föreslaget ☺
19 svar · 4,6k läst
·
K
KlasJohansson: Jag valde alternativ B och det blev riktigt bra (tycker jag själv i alla fall). Vi får se hur det håller i vinter. Jag byggde en botten med brädor på undersidan av reglarna och la cellplasten på dessa brädor (jag hade lite spillbitar jag använde). Sen på med en markduk och sen tillbaka med trallen. Jag lämnade ett snitt under skenorna på kortsidorna för att vattnet ska rinna ner genom
2 svar · 2,9k läst
MagnusL74
MagnusL74: [citat] Tack... bra tips..Kan nog bli det som sommarprojekt ja (oj, stackars frun i huset nu när mannen fått fler byggidéer till semestern ;-) )
11 svar · 14,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.