Altan & Uteplats
Niklas613: Har gjort ett enklare utekök/avställningsplats med en egengjuten betongskiva som arbetsbänk. Jag har gjutit den i garaget och lät den va I formen ca 1 vecka innan jag tog ur den och satte den på plats och våtslipa den så den såg riktigt fin ut. Nu har vi varit borta från huset en vecka under riktigt högsommarvärme och nu när vi kom tillbaka har det uppstått torrsprickor över hela
Dowser4711: [citat] Allt är relativt, men räkna lite på om ni har marginaler eller ej för en betong-skiva. Minerit är ju i grunden rätt grov/sträv, så någon behandling kommer du absolut att behöva. Dessutom är ju mineriten tämligen spröd, så du kommer behöva ett stabilt underlag om du ska ha den som skiva och ändå förvänta dig en hel del märken.
Huddingebo: Allt handlar ju om vad man har för markförhållanden. Men jag gissar starkt på att de flesta överdimensionerar sina grundläggningar för trädäck. En 30x30 platta med en typ 20x20 platta ovanpå duger. De är väldigt billiga i grå betong. Skulle någon sätta sig lite så är det plättlätt att stoppa emellan bara.
Matti_75: Dom skruvarna behöver inte förborras
straffarbete: Jag bygger en trappa med viloplan/sittplatser i en slänt och förankrar den med plintar och stolpspjut. Stolpspjuten använder jag för att nyttan med en plint mitt i den branta slänten inte känns så stor då det är så lite jord utanför plinten, men stolspjuten ger i alla fall lite stabilitet. Jag tycker att jag hittills tar höjd för kraften nedåt och utåt från den övre delen av
olahall: Tack för alla tips! Vi lyckades med hjälp av multiverktyg… Lite juxande, men det gick.
50talshusBlg: Hej, Har någon ett tips på [bild] sealer för stämplad betong? Betongen är lite ytfärgad med "stain" o släppulver. Finns det även någon som har koll på vart man kan hitta typ etsfärg eller vad det kan heta. till stämplad betong? Alltså färg som tränger ner lite o ej blir som ett "skinn" :)
stewed: "To make your line a precise length, type a value and press Enter (Microsoft Windows) or Return (macOS). You can repeat this process as many times as you like until you draw a new line or select another tool. If you don’t specify a unit, SketchUp uses the unit specified in your template. However, you can type any imperial or metric unit for your line. So you can type 3mm or 5’2” for
justusandersson: Det är på gränsen, jag hade valt en storlek större på bjälkarna. Men, det håller säkert i några år. Jag antar att ni tänker tömma poolen på vintern och då kan ju virket återhämta sig lite.
DayOnePatch: Jag har en liten fråga angående min uteplats. Jag har tänkt bygga altan om några år men ska göra en "grusplan", så länge, som kommer vara under altanen senare. Det ligger mot huset så jag vill inte packa gruset för mycket. Har tänkt mig 10-15 cm 8/16 makadam. Blir det för löst så man får vada sig fram? Finns det något max djup som rekommenderas för makadam 8/16 när man ska gå
KarinaKoltrast: [citat] Altanen kommer vara 6mX4,5m. Lutningen är inte jättestor, är nog en skillnad på max en halvmeter mellan högsta och lägsta punkt där altanen ska stå. Från högsta punkten så lutar marken åt alla håll. Tror att de som byggde huset dumpade sin sprängsten här då upphöjningen bara verkar vara en hög med stora stenar. Bild från annan vinkel: [bild]
raveper: https://www.hornbach.se/shop/Vagganslutningslist-GOP-Suntuf-klar-1260mm/10405707/artikel-detaljer.html
justusandersson: Undvik 45° geringar om du har bråttom.
El-Löken66: Du får samla upp det så gott det går och låta resten ligga. Sen på med duken, ut med vad du har samt komplettera. Jo, det är lite tungt att skyffla.
Belmlu: Hej, Bygger nytt plank där en sträcka har en underliggande betongmur sedan innan. Finns stolpskor i gott skick som jag tänkte återanvända. Dock så lossnade en stolpsko i samband med att förra staketet drogs upp och behöver därför föstas fast igen. Då lämplig fästmassa för ändamålet (glömt vad det hette) kostade 200-300kr per tub och jag ändå behöver lite stenlim för att
turbo100: Hej, köpte en sunwind wok pro som jag hoppas få till helgen. Jag undrar hur den ansluts till gasolflaskan? Köpte "Hot Wok Sunwind PRO 12kW Komplett Set" men ser inte om den kommer med en bakgängad ventil som en Webergrill, någon som vet?
Lnsmum: Hejhej! Såg en grillborste med is(!?) i reklambladet från Bauhaus nyss: https://www.bauhaus.se/grillborste-broil-king-for-isblock Någon som provat? Funkar det? Känns ju som en perfekt present till nån (t.ex en hubbie som är svårt prylgalen...) som har "allt" [bild]
emilbohlin: [citat] Tack så mycket! 95x95 stolparna är ca 120 cm höga, om jag minns rätt så är det ca 15 cm ner till överliggarens överkant. Ytan från mark är ca 10 cm, men då marken är ojämn är det på vissa ställen bara någon cm och andra närmare 15. Valde bara en lagom höjd som såg bra ut i helhetsintrycket och som hindrade kidsen att ta sig ut lika lätt, har funkat bra hittills
Dirigenten8: Hej! Vi ska bygga liggande plank av impregnerade bräder men vi vill gärna ha en grå fin nyans. Sioox behandlat är grymt snyggt men efter all dåligt omdöme de fått går det helt bort tyvärr. Vi har vart inne på terasslasyr, kanske fem Jotun Demidekk eller Flügger. Men nu till min fråga, hur ger sig lasyren efter ett par år, har läst den måste bättringsmåla efter ett par år MEN om
fredrik.johansson: Jag håller helt med. Trallrutor på gräs är en dålig lösning, oavsett markduk eller inte. De kommer inte att ligga jämnt, svikta när du går och träet hela tiden vara blött vilket gör att det ser sunkigt ut. Sandlåda på altan är kanske bra i teorin, men det dröjer inte många månader innan barnen börjar göra diverse sandkakor på kanten som sen rasar utanför och du har snart
justusandersson: Det kan vara värt att notera att ämnet för tråden inte är vad som håller längst. TS vill gärna använda lärk bland annat för att den inte är impregnerad, men är det ens möjligt att överväga? Jag skrev i mitt svar baserat på egen hyggligt lång erfarenhet att det funkar om man väljer lärk av hög kvalitet, men att det finns gott om dålig lärk. Nackdelen med tryckimpregnerad fur
Peter2400: [citat] Ja, det blir i princip som en kompakt variant av fogskum. Olja är ett bättre val☺️
Vildebill: [citat] Ja precis! Men men finns många polacker
Erik Salhammar: [citat] Det är en del av vår sorgeritual här på byggahus. Det är så vi ser till att minnas de bästa TS. Styrkekramar till er alla där ute.
Kallskuret: Varför jag valde dold trallskruv är dels för att det blir snyggt men till stor del pga att reglarna är sne pga att första blev sne å då blev resten måttade efter den å detta uppmärksammades i efterhand (gigantiskt nybörjarfel). Detta skulle eventuellt synas på skruvraden med vanlig traditionell skruv.
André F: Jag hade lagt stenkross 0-18 eller 0-16 8cm sen toppat sista cm med stenmjöl. Hyrt en mindre padda och kört över allt. Då får du en stabil yta som kommer att hålla. Glöm inte att vattna stenkrossen och stenmjölet så att det sätter sig.