Hej, håller på att bygga min första altan och den första delen börjar ta form. Den byggs på plintar och där är stommen i princip klar och jag vet precis hur jag ska fortsätta..
Altanen byggs i två nivåer med en rad kantstenar som skiljer av ”trappsteget” som blir där nivåerna möts… men nu står det nästan helt still i huvudet gällande hur jag ska regla upp för den lägre altanen, som dessutom hamnar på lite sluttande marknivå. Eller det jag inte kan klura ut är vilken typ av fästpunkter jag behöver för den lägre konstruktionen (gjuta plintar för de lägre bärlinorna, bara lägga på leca-block eller betongplattor, fästa mot den högre stommen på något sätt osv..).
Bifogar några skisser/ritningar jag gjort + några foton från hur det ser ut på marken just nu.
Jag tänker att hörnorna på den lägre altanen behöver förankras i något, typ plintar eller om jag bara kan lägga ut 120x45 reglar på betongplattor.. men blir det stadigt? Jag ska öven montera ett lite högre (ca 180-190cm) insynsskydd i den lägre trall-konstruktionen..
Om inte reglarna för trallgolvet är förankrat någonstans (typ endast ligger på plattor) så finns väl möjlighet för golvet att glida/röra sig, tänker jag.. eller?
Tacksam för alla tips och råd!
Mvh, Frederik