Altan & Uteplats
Limpan4all: PA11 eller PA6 är mitt förslag. Rostar inte, har inga problem med effekten under kalla kvällar/nätter om man grillar länge. Kan stå ute hela vintern. Kasseras aldrig, utan certifieras bara om när tubens certifiering går ut.
nsorman: [citat] Tack för svar. Nej, med det jag nu vet så känns det inte som att det är en bra lösning, inte heller att fälla in i vangarna utan att behandla. Jag tycker man kan förvänta sig mer av en utomhustrapp. Min tanke är att prata med konsumentverket och se hur den 10 åriga nyproduktionsansvaret fungerar och sedan ta ställning till hur jag ska gå vidare. Någon som har erfarenhet av
johanlund77: Om jag biter i det sura äpplet och går över till hakgångjärn, tror ni att dessa skulle rädda mig så att jag slipper bygga om grinden https://www.hornbach.se/shop/Hakgangjarn-HABO-212B-galvaniserad-750mm/7390710/artikel-detaljer.html?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjw2ZaGBhBoEiwA8pfP_rHhKgVQJM5KH4Pdw1mi7YDkUANMaaozCxhQVQ8YuHeMm9J-n8QmFhoCpO4QAvD_BwE ? De ser väldigt kraftiga ut och borde väl
KnockOnWood: Bygg med reglar, t.ex. 45x95 mm i hörnen och längs alla sidor, och kläd med tryckimpregnerad trall 22 x 95. Så kommer det nog att hålla.
sinuslinus: https://www.uppsala.se/globalassets/dokument/bygglov/kontrollplaner/kontrollplan-exempel-attefall-tillbyggnad.pdf
engs: Tror de olika lägren sur/glad gubbe beror på fukt under olika altaner gett olika erfarenhet. Har man högt byggd altan, med bra ventilation under (ingen eller gles kjol). Gissar jag att det kan vara relevant, skulle då lägga glad gubbe. Medan de allra flesta kommer ha nära på permanent högre fukthalt på undersida än översida så så kommer de skåla sig hur man än gör - lägg finaste
Husköpare: Blir tokig! Hur kommer man åt att tvätta fönster på inglasningen utåt, innanför krysstaketet? Inglasningen är på övervåningen och jag vill kunna tvätta inifrån, inte stå på stege utanför. Måste man ta lyfta bort glasen? Någon som har en fiffig idé, eller vet vart man kan få tag på bra fönstertvätts-verktyg. Min skrapa är för bred så jag kommer inte åt på det fönster
Vildebill: Hej! Istället för att med överfettad såpa ge trallen vad den behöver överväger jag ändå en lasyr efter att ha blivit inspirerad Valet hamnade på demidekks burmateak, prövade först på ett litet bord vi har vid sittdelen och jag blev mycket nöjd med resultatet! Prövade även på en bräda för att se hur resultatet blir då det är ett annat virke/rillat dessutom. Det är en något
jonaserik: Har en altan 0,5 meter över mark utan duk , tvärdött under
villasuperstar: Puffar upp den här gamla tråden för nu börjar det vara dags att få tummen ur till slut . Min tanke nu är att borra hål i en bjälke och sätta typ en vagnsbult som hängstolen sen får hänga i. Känns som att det borde vara tillräckligt men vad tror ni andra?
kallealm: Hej! Jag ska byta ut och göra större träddäck runt hela huset och har bestämt mig för cumaro. Det kommer bli drygt 100 m2 och jag har inhandlat första 50 m2 med dimensionen 21x145 Nu har jag en del frågor kring praktiska detaljer. Jag har idag mer än 50 m2 cumaro som är runt 30 år gammal, - går det att hyvla upp och återanvända en del av detta eller är det bara att kassera? Den
Bygg23: Hej forumet, jag undrar om det finns några duktiga altan byggare som ni använt er av? Ska bygga stor altan i två etapper. Blir för svårt för mig att göra själv. / Gabriel
larsbj: Det är aldrig ok med olika steghöjd, oavsett var i trappan. Det blir alltid risk att snubbla. Gör ett eget vangsstycke som passar till din höjd.
herregud: Hej! Har idag en befintlig altan som jag skall höja upp 30cm cirka. Kommer att behålla befintlig altan delvis i befintlig nivå så kommer att bygga helt nytt den del jag höjer upp. Tänker jag rätt att detta kommer att hålla? Eller kommer allt att bli rangligt? Någon med ett bättre alternativ? Ovanpå kommer det ligga en lärktrall 120x28 Altanen kommer att bli 5mx12m OBS, ritade lite
raubtier: [citat] Tack, det ska jag tänka på! Jag får nog klura lite för det är inte mycket till spelrum mellan överkant på fönster och takfoten.
Coloumbo: Hur stabilt blir det? Kan man hänga upp en hängmattan mellan två stolpar?
Stefan N: Skulle nog säga att du behöver kapa halva tjockleken om du ska va någorlunda säker på vart det delar sig, inte alltid det blir som du vill.
HogeN: [bild] Hittade en bild som inte blivit postad.. 2dagars jobb med att svets och montera. 1dag att pensla skyddsfärg och sen för nöjes skull blev det gjutet till underkanten av "fötterna" och ~3cm ut från flatjärnet Monterad med en bult så fick ställa höjden på alla med laser och svetsa fast.. Här kommer talan noggrann i början så följer det med till nock =) var 1-3mm +/- som det
The_Nyll: [citat] Så, det är en trafo med. Så den går att tex gömma i en låda under trallen tex?
fremax: Detta låter spännande :surprised: Med vänlig hälsning, fremax
Daniel 109: För altaner utan godkännande är det 4,5m. Men trädäck har ingen gräns.
Tiwaz79: [bild] [bild] Ska strax dra igång ett lite trädäcksbygge. Istället för att använda traditionella balkskor, för att sammanfoga ramverk, rekommenderar min snickare att använda en konstruktionsskruv från Ejot. Skruven heter Pondus och har klass C4. Både snabbare, billigare och enklare att jobba med enligt snickarn. Tilläggas bör att materialvalen föll på tryckimpregnerat virke. Min
nikasp: Hur gick det och finns det bilder att dela? Ser att inget skrivits på 4 år men är ändå nyfiken.
Johan Gunverth: [citat] Det blev prima furutrall istället. Gick inte att få tillräckligt med ektrall från en och samma leverantör vid tillfället.
doubleH: Testa att lägga på koncentrerad brunsåpa och täck med plast. Brunsåpa är väldigt effektiv på att lösa upp färg och olja/fett. Spola med högstryckstvätt efter nåt dygn.
TheSwoopis: Tycker det ser bra ut, det suger ju mer eftersom du slipat innan. Butinox är bra grejjer.