Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Somchie: Mietin mustan kalkkikiven asettamista yhteen eteisemme seinään. Se, mitä pohdin, on, että onko se "vain" kiinnitettävä kuten tavalliset laatat. Ajattelen lähinnä painoa, täytyykö minun asentaa erityisiä kipsilevyjä tai vastaavaa?
mrsax: Olen miettinyt betoniseinän rappaamista kellarissa. Ongelma on, että se on maalattu. Tai onko tämä ongelma? Voiko maalatun betoniseinän rapata vai pitääkö maali poistaa ensin? Jos pitää, miten se tehdään helpoiten? /Daniel
bindar: Aion poistaa takan ja vaihtaa sen vuolukivitakkaan (960 kg) ja tarvitsen vahvistusta alle valetulla "ulkonevalla reunalla". Savupiippu, joka on teräsputki, pysyy paikoillaan valun ja klinkkerin asettamisen aikana. Miten kiinnitän savupiipun - ensin sillä aikaa kun sahaan sitä - ja sitten kun se roikkuu/tuetaan sitä sillä aikaa kun työskentelen lattian kanssa? Takka on tasaisen seinän
lexus: Kiitos siitä! Sitten laitetaan tavallinen kipsi kattoon. :)
Baloo: Olen asentanut lastulevy/OSB-levyjä koko taloon, mielestäni se on jokaisen euron arvoista! Ehkä se ei ole tarpeellista kaikissa seinissä, mutta on silti mukava tietää, että ne ovat siellä!
nordicx: Jos aiotte avata hotellin, suosittelen, että otatte ensin yhteyttä paikalliseen pelastuslaitokseenne sekä myös paloturvallisuuskonsulttiin. Olen nähnyt liian monta "kotinikkaria" muuttamassa erilaisia tiloja esimerkiksi hotelleiksi. On kalliimpaa tehdä uudestaan, paljon helpompaa on tehdä oikein alusta alkaen. Paloturvallisuus on enemmän kuin EI30, erityisesti hotellit, joilla saattaa
Milkshaken: Täytyy muokata viestiäni näen.. ei 57mm ruuvi vaan 75... Toki, voit käyttää 22X45, mutta ruuvien kiinnitys on silloin vaikeampaa.
magnusss: Kiitos vastauksista. Olen nyt muurannut tasanteen (40 cm) Lecaharkoilla, jolle takka tulee seisomaan. Ajatuksenani oli tehdä loput Ytongilla. Mutta olen vähän epävarma, ehkä minun pitäisi muurata takan ympärille kiinteällä tiilellä saadakseni lämpimän seinän ja siten enemmän lämpöä. siinä tapauksessa voisi myöhemmin jatkaa Ytongilla kattoon asti (aion laittaa mikrolithlevyn
Manberg: On tietenkin vaikea sanoa, mutta olen aika varma, ettei se ole kantava, se ei ainakaan kanna kattoa, mutta sen sijaan poikittainen seinä voi toimia talon yhdistelmänä keskeltä, ettei siitä tule "komage". Mutta suurempien aukkojen avaaminen siihen ei pitäisi olla mikään ongelma, kunhan ylin hirsi säilytetään ehjänä. (siis poikittain seinää)
hilife: [citat] Nja, en aio suoristaa seiniä, se ei tule onnistumaan, mutta samalla en usko, että pystyn elämään "aaltoilevien" seinien kanssa (sittenhän tulisin merisairaaksi ;-). Istuimme keittiössä ja tuijotimme eilen illalla yrittäen ymmärtää, mikä mielestämme on parasta, ja ne, jotka tekivät tämän työn 50 vuotta sitten (edellisen remontin aikana), luultavasti ymmärsivät saman
Bastefallarn: En ole asiantuntija, mutta puhuin tänään oman välipohjani suhteen erään rakennusinsinöörin kanssa, hän sanoi että 45x220 kestää enintään 4,20 jännevälin cc600 normaalin taipumakestävyyden osalta. Mutta autotallin parvella voi ehkä olla hieman alhaisemmat vaatimukset.
Stringfellow Hawke: Tänään priorisoidaan savukaasujen leviämisen estäminen ja evakuoinnin helpottaminen. Sitten, kun kaikki ovat ulkona, ei ole niin väliä, jos kaikki palaa, koska voimakkaassa palossa kaikki täytyy luultavasti joka tapauksessa purkaa. Se että ei rakenneta kivestä johtuu siitä, että se on erittäin kallista, pääasiassa tuntimäärän takia, se on huonosti eristetty tai vaihtoehtoisesti
styrman1: Harjarakenteemme on 115x630 mutta osittain rakenteeseen upotettu, joten se näyttää 115x300. valkokuultomaalattu. pirun hieno, jos saan itse sanoa niin
T3ZZ: Onneksi ei ollut ongelmia stocken kanssa. Joten en voi antaa hintatietoja. Nyt saamme nähdä, ostammeko talon *pidetään peukkuja* // Tezz
Milkshaken: Kiva että he ovat aloittaneet raudoituksen myös nyt.... Onko se siis uudet säännöt 1. heinäkuuta tänä vuonna.... No sitten ei ole mitään epäröitävää... Vain raudoittaa ,,,, Mutta muuten 644 on hyvin kätevä työskennellä kanssa.....
funkypirate: Unohda tämä, joskus ei pitäisi kirjoittaa ennen kuin ajattelee
mattiasp: Osmo kovavahaöljy himmeä matta näyttää hyvältä. Näyttää yhä öljytyltä.
ktm250: KC-laasti on nimitys sisällölle. Kalkki ja Sementti. Se on sitten saatavilla kolmessa eri luokassa A, B ja C. C on heikoin näistä kolmesta. "Rappauslaasti C" tai "Muuraus- ja rappauslaasti C" ovat saman vahvuisia, mutta eroavat todennäköisesti täyteaineen koossa, jossa muuraus yleensä on 0-2 ja rappaus 0-1. Sitten on aina erikoisuuksia kaikessa, mutta niihin emme nyt mene. Yleensä kun
Apprentice: Nostan asian esille. Täytyyhän olla joku, joka on nähnyt etuja paremman äänieristyksen tekemisessä ja kylmäsiltojen lähes täydellisessä eliminoimisessa samalla kun puutavara on halpaa. Kaikki ajatukset ovat minulle arvokkaita. Onko muita ratkaisuja samaan teemaan? Te muut, jotka olette rakentaneet hyvin eristettyjä elementtitaloja... miten olette tehneet?
Bror: Todella tyylikästä, mutta ole varovainen pienten lasten kanssa niin avoimessa portaikossa.
Mats Bengtsson: [citat] Se ei ole kovin vaikeaa. Periaatteessa selvitä, missä palkit kulkevat, mieti paikka, johon ullakkoaukko voi tulla ilman, että tarvitsee sahata poikki yhtä palkkia, ja sahaa sitten aukko ullakolle palkkien väliin. Jos on vaikea selvittää, missä ne kulkevat, yritä löytää reikä niiden välistä ja sahaa aluksi pieni kurkistusaukko. Ullakkoaukko on huonommin eristetty kuin
vojma: Sinulla täytyy olla vinotukia sivuilla! Muuten se kaatuu kuin korttitalo! /V
Ajaxx: pitäisikö antaa lateksin kuivua vähän ennen kuin sitä levittää? Kuinka kauan lateksi kuivuu?
Milkshaken: Vähän vaikea sanoa ilman kuvaa, mutta jos haluat sen vanhempaan tyyliin, niin ehkäpä taottu kappale olisi paikallaan.. Eli valmistaa tyylikäs kiinnike.
Perstorp: Onko yleensä ei ole paperia tiilien alla 1800-luvun torpassa, vai onko tämä jotain ainutlaatuista?
jon_h: Olin repinyt maton pois ja joko liimannut golvgipsiä tai levittänyt itsestään tasoittuvaa tasoitemassaa 12 mm saadakseni riittävän taivutusjäykkyyden.
CalleMange: Se voi johtua myös siitä, että salningsbräda, jos se on esimerkiksi mäntyä, ei ollut kunnolla kuiva, kun se asennettiin. Jos olette laittaneet suoraan sahalta saadun laudan, se voi varmasti kutistua 5 mm leveydeltään, mikä aiheuttaa halkeamia listan ja laudan (nischen) välille.