4 595 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Katto/rikkinäiset laatat
Halloota!
Olin ylhäällä ja tarkistin 1800-luvulta olevan torpan katon aiemmin tänään.
Nyt on niin, että jotkut tiilet ovat rikki ja osa on puolikkaita, miten se toimii?
Tiilien alla ei ole huopaa, vaan pelkät laudat (plankut), mikä tarkoittaa, että joillakin paikoilla sataa suoraan katolle.
Nyt kysymys kuuluu, voinko vain laittaa takaisin uudet, ehjät tiilet vai pitääkö minun laittaa koko systeemi uusiksi?
Niissä paikoissa, joita katsoin, laudat eivät olleet mädäntyneet, vaan todella hienoja, mutta märkiä!!
Jos nyt on niin, että voin vain täydentää uusilla tiilillä, niin mistä löydän nämä? Onko kyseessä kaksikouruiset?
Onko se standardi?
/P
Olin ylhäällä ja tarkistin 1800-luvulta olevan torpan katon aiemmin tänään.
Nyt on niin, että jotkut tiilet ovat rikki ja osa on puolikkaita, miten se toimii?
Tiilien alla ei ole huopaa, vaan pelkät laudat (plankut), mikä tarkoittaa, että joillakin paikoilla sataa suoraan katolle.
Nyt kysymys kuuluu, voinko vain laittaa takaisin uudet, ehjät tiilet vai pitääkö minun laittaa koko systeemi uusiksi?
Niissä paikoissa, joita katsoin, laudat eivät olleet mädäntyneet, vaan todella hienoja, mutta märkiä!!
Jos nyt on niin, että voin vain täydentää uusilla tiilillä, niin mistä löydän nämä? Onko kyseessä kaksikouruiset?
Onko se standardi?
/P
Koska se on 2-aaltokatto, se on varmaan hieman uudempi tiilityyppi, jos en ole ymmärtänyt tätä väärin. Katso esimerkiksi www.mtak.se, siellä on joitakin vinkkejä ja jonkin verran käytettyä tarkistettavaa.
Ei ole koskaan väärin varmistaa, että pappia on suojana alla, mutta juuri nyt ei ehkä ole paras hetki repiä kaikkia tiilejä irti. Mutta saada sinne jotain, joka estää lisää kastumista, on melko kiireellistä. Juuri siksi siellä on pappia alla, jotta se voi ottaa vastaan mahdolliset vahingot tiiliin, kunnes on parempi hetki vaihtaa ne, jotta ei tarvitse pitää tarkkaa silmällä joka kerta, kun sataa.
Ok, ja se tuntuu myös siltä, että ennen rakennettiin hieman eri tavalla ja että oli tarkoitus, että myös puu kestäisi hieman vettä. Onhan siinä suhteellisen voimakas kallistus ja laudat ovat "oikein päin", eli lyhyt pää alaspäin, jotta vesi valuu helposti pois. Sitten se tuntuu siltä, että sen pitäisi kuivua melko helposti sateen jälkeen!
Klikkaa tästä vastataksesi