10 857 lukukertaa ·
5 vastausta
11k lukukertaa
5 vastausta
Kantavat seinät vanhemmassa hirsitalossa?
Olen parhaillaan kunnostamassa arviolta 30-luvulta peräisin olevaa hirsitaloa, jonka koko on noin 6,8 x 8,5 metriä ja siinä on yläkerta tukijalkakatolla. Käsittääkseni katto lepää päätyseinien varassa.
Ajattelin kysyä, voiko olla niin, että alakerran seinät EIVÄT ole kantavia, jos välipohja on paksuhirttä, joka kulkee poikittain. Ihmettelen vain, voisiko se olla näin tai rakensiko niin ennen?
Tiedän, että yksi seinä päätyseinien suuntaisesti on asennettu jälkikäteen eikä ole kantava, mutta on mahdollista, että toinen risteävä seinä on kantava.
Varmaankin todella hankala kysymys minun tapauksessani, mutta onko mahdollisuus olemassa?
Yläkerta on nyt remontissa, johon kuuluu mm. lattialastulevyä + loppulattia, remonttikipsiä seinissä, joka varmasti tuo lisäpainoa, siltä se ainakin tuntui, kun kantoi "paskan" ylös portaita pitkin
mutta ehkä se ei vaikuta niin paljon?
Ajattelin kysyä, voiko olla niin, että alakerran seinät EIVÄT ole kantavia, jos välipohja on paksuhirttä, joka kulkee poikittain. Ihmettelen vain, voisiko se olla näin tai rakensiko niin ennen?
Tiedän, että yksi seinä päätyseinien suuntaisesti on asennettu jälkikäteen eikä ole kantava, mutta on mahdollista, että toinen risteävä seinä on kantava.
Varmaankin todella hankala kysymys minun tapauksessani, mutta onko mahdollisuus olemassa?
Yläkerta on nyt remontissa, johon kuuluu mm. lattialastulevyä + loppulattia, remonttikipsiä seinissä, joka varmasti tuo lisäpainoa, siltä se ainakin tuntui, kun kantoi "paskan" ylös portaita pitkin
Onko ulkoseinien väli 6,8 m, sanoisin, että alakerran seinä on kantava (seinä kohtisuorassa lattia-palkkeihin nähden).
Tällä jänneväliä oleva palkisto tuntuisi kevyeltä, vaikka sen saisi pidettyä ja kestäisi KARKELLA puutavaralla palkeissa.
Miksi kysyt? (Utelias!)
/Ingenjören
Tällä jänneväliä oleva palkisto tuntuisi kevyeltä, vaikka sen saisi pidettyä ja kestäisi KARKELLA puutavaralla palkeissa.
Miksi kysyt? (Utelias!)
/Ingenjören
Haluaisin muuttaa pohjapiirrosta niin, että siitä tulee käytännöllisempi eli avata uusia sisäänkäyntejä esim., olenkin halunnut ja luonnostellut paljon, olen myös miettinyt laajennusta, mutta ajattelin tehdä muutoksia nykyisiin huoneisiin, osittain taloudellisista syistä, mutta meitä on vain 2 aikuista, joten tilan puolesta selviämme hyvin nykyisellään.
Tietysti aion ensin neuvotella puusepän kanssa ennen kuin alan avaamaan seiniä, hieman hankala vain saada käsiinsä käsityöläisiä täällä ylhäällä, minulla on 2 uutta ikkunaa, joihin luulin saavani apua yläkertaan yhdeltä käsityöläiseltä, mutta aikaa ei tainnut löytyä.
Liitän 2 luonnosta, toinen näyttää nykytilanteen ja toinen suunnitellun ratkaisun.
Tietysti aion ensin neuvotella puusepän kanssa ennen kuin alan avaamaan seiniä, hieman hankala vain saada käsiinsä käsityöläisiä täällä ylhäällä, minulla on 2 uutta ikkunaa, joihin luulin saavani apua yläkertaan yhdeltä käsityöläiseltä, mutta aikaa ei tainnut löytyä.
Liitän 2 luonnosta, toinen näyttää nykytilanteen ja toinen suunnitellun ratkaisun.
Seinä, jota olet merkinnyt "Ei kantava seinä", pitäisi minun teoriani mukaan olla kantava...
Oletko täysin varma, että se on asennettu jälkeenpäin?
Mitkä ovat palkiston puun mitat?
Oletko nähnyt mitään liitosta jossain kohtaa vai ovatko palkit 6,8 m pitkiä? Jos ne ovat katkeamattomia, voit teoriassa siirtää kantavan seinän peilikuvana toiseen paikkaan. Tämä kuitenkin edellyttää, että kuorma voidaan sitten laskea uuteen perustusmuuriin.
/Ingenjören
Oletko täysin varma, että se on asennettu jälkeenpäin?
Mitkä ovat palkiston puun mitat?
Oletko nähnyt mitään liitosta jossain kohtaa vai ovatko palkit 6,8 m pitkiä? Jos ne ovat katkeamattomia, voit teoriassa siirtää kantavan seinän peilikuvana toiseen paikkaan. Tämä kuitenkin edellyttää, että kuorma voidaan sitten laskea uuteen perustusmuuriin.
/Ingenjören
En ole vielä nähnyt välikerrosta, mutta kai täytyy avata sisäkatto ja katsoa sitten, kun aloittaa sen vaiheen. Tiedän ainakin, että lattia on tukeva siellä ylhäällä. Tietysti se riippuu siitä, kuinka paksuja palkit, hirret ovat sekä välimatkasta, cc60:aan ei ole luottamista.
En ole täysin varma, mutta olen kuullut muiden kertovan, että siellä oli ennen täysin avointa, mutta myöhemmin rakennettiin väliseinä saadakseen pienen makuukammarin.
On myös piippu, joka on keskellä, mutta ehkä piipun molemmilla puolilla on harja.
Suunniteltu pohjaratkaisuni riippuu siitä, onko se mahdollista toteuttaa suunnitelmien mukaan, joka tapauksessa minun täytyy saada joku antamaan minulle vinkkejä ja neuvoja, ajattelin aloittaa täältä ensin 🙂
En ole täysin varma, mutta olen kuullut muiden kertovan, että siellä oli ennen täysin avointa, mutta myöhemmin rakennettiin väliseinä saadakseen pienen makuukammarin.
On myös piippu, joka on keskellä, mutta ehkä piipun molemmilla puolilla on harja.
Suunniteltu pohjaratkaisuni riippuu siitä, onko se mahdollista toteuttaa suunnitelmien mukaan, joka tapauksessa minun täytyy saada joku antamaan minulle vinkkejä ja neuvoja, ajattelin aloittaa täältä ensin 🙂
On tietenkin vaikea sanoa, mutta olen aika varma, ettei se ole kantava, se ei ainakaan kanna kattoa, mutta sen sijaan poikittainen seinä voi toimia talon yhdistelmänä keskeltä, ettei siitä tule "komage". Mutta suurempien aukkojen avaaminen siihen ei pitäisi olla mikään ongelma, kunhan ylin hirsi säilytetään ehjänä. (siis poikittain seinää)
Klikkaa tästä vastataksesi