11 278 lukukertaa ·
10 vastausta
11k lukukertaa
10 vastausta
Se halkeilee koko ajan, kun tasoitan peittäjää
Hei,
Olen remontoimassa vanhaa vuosisadan vaihteen huoneistoani, jossa on aikakaudelle tyypillisiä syviä ikkunasyvennyksiä/peilejä. Olemme nyt asentaneet uudet ikkunalistat ja tasoittaneet reunan syvennyksen ja listan välissä. Käytän Nordsjö:n puukitttiä, jonka sanotaan olevan niin sanottua lateksipohjaista. Rakennustarvikeliikkeessä sanovat, että sen pitäisi toimia erinomaisesti. Lukuun ottamatta sitä, että rako syvennyksen ja listan välillä halkeilee koko ajan. Katso liitetty kuva, jossa olen merkinnyt nuolella kohtaan, jossa se halkeilee. Huomaa, että se halkeilee ympäri ikkunaa siis.
Olen tasoittanut ja hionut kolme kertaa, ja joka kerta kun palaan seuraavana päivänä, siihen tulee halkeama. Listat on asentanut kirvesmies PL400:lla ja sen jälkeen hän on kiinnittänyt listat naulapistoolilla, joka on kytketty kompressoriin. Hän on vetänyt ylimääräisiä nauloja, mutta se ei ole juuri auttanut.
Mitä teen tässä tapauksessa? Tuntuu siltä, että olen täysin jumissa. Eihän uudelleen korjattuun huoneistoon haluta halkeamia.
Kiitokset vastauksista.
Olen remontoimassa vanhaa vuosisadan vaihteen huoneistoani, jossa on aikakaudelle tyypillisiä syviä ikkunasyvennyksiä/peilejä. Olemme nyt asentaneet uudet ikkunalistat ja tasoittaneet reunan syvennyksen ja listan välissä. Käytän Nordsjö:n puukitttiä, jonka sanotaan olevan niin sanottua lateksipohjaista. Rakennustarvikeliikkeessä sanovat, että sen pitäisi toimia erinomaisesti. Lukuun ottamatta sitä, että rako syvennyksen ja listan välillä halkeilee koko ajan. Katso liitetty kuva, jossa olen merkinnyt nuolella kohtaan, jossa se halkeilee. Huomaa, että se halkeilee ympäri ikkunaa siis.
Olen tasoittanut ja hionut kolme kertaa, ja joka kerta kun palaan seuraavana päivänä, siihen tulee halkeama. Listat on asentanut kirvesmies PL400:lla ja sen jälkeen hän on kiinnittänyt listat naulapistoolilla, joka on kytketty kompressoriin. Hän on vetänyt ylimääräisiä nauloja, mutta se ei ole juuri auttanut.
Mitä teen tässä tapauksessa? Tuntuu siltä, että olen täysin jumissa. Eihän uudelleen korjattuun huoneistoon haluta halkeamia.
Kiitokset vastauksista.
Jäsen
· Västmanland
· 2 229 viestiä
Puu on tunnetusti elävä materiaali, mikä tarkoittaa, että se laajenee ja kutistuu lämpötilan ja ennen kaikkea ilmankosteuden mukaan. Mjukfog on ratkaisu sinulle, ehdottomasti.
Jäsen
· Älvsborg/Göteborg
· 235 viestiä
tai olla asettamatta vuorilautoja tasan smyygin/nichin kanssa.. vedä ne ulos muutama mm. niin asia on selvitetty.. se ei koskaan tule olemaan "näkymätön" vuorilaudan ja smyygin välillä, jos ne asetetaan tasan.. koska ne ovat 2 eri kappaletta, jotka liikkuvat eri tavalla = halkeamia! Sen sinun kirvesmiehen pitäisi tietää..
Se voi toimia liimaamalla vuoren reunaan smygen oikealla puuliimalla.
Mutta silloin pinnat täytyy olla maalaamattomia ennen liimausta tietenkin.
Se on toiminut minulle.
Mutta silloin pinnat täytyy olla maalaamattomia ennen liimausta tietenkin.
Se on toiminut minulle.
Olen kamppaillut tämän kanssa paljon, jumissa tiilitalossa, jossa on syviä syvennyksiä. Erääseen ikkunaan laitoin superspackel (joku 2-komponenttinen plastic padding), joka varmasti saa rakennussuojelijan henkäisemään. Sitten kitin päälle tavanomaisella puusepäntasoitteella. Tulevissa syvennyksissä aion sen sijaan laittaa lateksisauman syviin halkeamiin ikkunalaudassa, ja tavanomaista puusepäntasoitteella kehysten kohdalla, ja sitten, useiden maalarien vinkkien mukaisesti, mikrolit-kudoksen, joka liimataan tapettiliimalla kiinni ihan reunaan asti. Raportoin tuloksista myöhemmin...
Se, että se halkeilee niin nopeasti, vaikuttaa kuitenkin hieman oudolta, minulla kesti vuosi ennen kuin näkyi hienoja halkeamia, joiden kanssa voin itse asiassa elää (siinä ikkunassa, jossa en laittanut mikrolit
/A
Se, että se halkeilee niin nopeasti, vaikuttaa kuitenkin hieman oudolta, minulla kesti vuosi ennen kuin näkyi hienoja halkeamia, joiden kanssa voin itse asiassa elää (siinä ikkunassa, jossa en laittanut mikrolit
/A
En ole samaa mieltä.Tobbefonsterfixare sanoi:
Minulla on mdf smyygissä ja sen jälkeen foder, jonka naulaan dyckertillä + liimaan tavallisella puuliimalla. Liimaan koko MDF-pinnalle ja lisäksi seinään sekä fodren päihin. Liimauksen ja pohjamaalauksen jälkeen tasoitan puukitillä. Siitä tulee "näkymätön" ja se kestää. Sen pitäisi ikkunakorjaajan tietää...
Siellä missä olen unohtanut liimata, tulee ajan mittaan halkeamia. Missä liimaan, siellä kestää ja vältän halkeamat.
Mjukfog on mielestäni hätäratkaisu (jota joudun käyttämään siellä, missä olen unohtanut liimata).
Minulla on sama ratkaisu kaikille ovenkarmille koko talossa. Liimasin sahatut kulmat ja muun hyvällä puuliimalla, naulasin melko harvaan viimeistelynauloilla. Luulen, ettei ole ainuttakaan halkeamaa missään karmissa vielä, 10 vuotta myöhemmin. Tein samoin kattolistojen kulmissa, mutta tiedän pari paikkaa, jotka unohdin liimata. Niissä näkyy eroja.....
Lateksikittiä pidän myös vain pelastajana rakoihin yms. PL400 on ehkä kätevä, koska se kuivuu nopeasti, mutta ei ole varmaa kuinka hyvä se on imevillä pinnoilla kuten puu. Oikeaa puuliimaa olisin suosinut.
Lisäksi on oikein, kuten muut ovat jo sanoneet - jos se halkeaa kerran, niin ei ole mitään järkeä kittiä levittää useita kertoja, jos se ei ole joustavaa - se jatkaa halkeamista.
Lateksikittiä pidän myös vain pelastajana rakoihin yms. PL400 on ehkä kätevä, koska se kuivuu nopeasti, mutta ei ole varmaa kuinka hyvä se on imevillä pinnoilla kuten puu. Oikeaa puuliimaa olisin suosinut.
Lisäksi on oikein, kuten muut ovat jo sanoneet - jos se halkeaa kerran, niin ei ole mitään järkeä kittiä levittää useita kertoja, jos se ei ole joustavaa - se jatkaa halkeamista.
Kiitos kaikista vastauksista. Käytin kuten sanottu Nordsjö puusepäntasoitteena, jonka pitäisi olla lateksipohjainen, mutta se ei toiminut kovin hyvin. Joten vaihdoin toiseen merkkiin, joka tekee lateksipohjaista hienotasoitusta, ja se näyttää toimivan hieman paremmin. Eli halkeamia tulee yhä, mutta nyt ne ovat paljon ohuempia, mutta kulkevat yhä pitkin.
Jos tiivistän kaikkien neuvot, pitäisikö minun levittää ohut kerros akryylilateksia esimerkiksi sormella, vai pitäisikö minun levittää puuliimaa tai jotain muuta? Tuntuu siltä, että jotain täytyy tehdä, sillä tuskin maali poistaa halkeamaa, jos levitän sen?
Jos tiivistän kaikkien neuvot, pitäisikö minun levittää ohut kerros akryylilateksia esimerkiksi sormella, vai pitäisikö minun levittää puuliimaa tai jotain muuta? Tuntuu siltä, että jotain täytyy tehdä, sillä tuskin maali poistaa halkeamaa, jos levitän sen?
Puuliiman olisi pitänyt mennä puuosien väliin kokoonpanon aikana ollakseen hyödyllinen. Jälkikäteen ulkopuolelle siveltäminen ei auta, eikä kukaan sitä varmaan tarkoittanutkaan.
Ainoa ratkaisu nyt luullakseni on mahdollisesti laittaa lateksisauma ja sitten maalata sen päälle.
Ainoa ratkaisu nyt luullakseni on mahdollisesti laittaa lateksisauma ja sitten maalata sen päälle.
Se voi johtua myös siitä, että salningsbräda, jos se on esimerkiksi mäntyä, ei ollut kunnolla kuiva, kun se asennettiin. Jos olette laittaneet suoraan sahalta saadun laudan, se voi varmasti kutistua 5 mm leveydeltään, mikä aiheuttaa halkeamia listan ja laudan (nischen) välille.
Klikkaa tästä vastataksesi