Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
vojma: Beijerillä on saatavilla valkoisia hyllylevyjä, koko 600x2480 http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3081 /V
v-g: Jos lämpö on voimakas, niin styroksi ei ole hyvä vaihtoehto. Se muuttuu nopeasti "fröntiksi" ja pölyää. Mutta jos aiot käyttää villaa, se pitää kuitenkin peittää jollain tavalla (esim. kipsillä tms.), joten työtä on joka tapauksessa.
Gaude: Joo, olen ymmärtänyt, että se on iso urakka. Eniten pelkään, että perustuksiin tulee painumia. Ajattelin kaivaa ensin ulkopuolelta. Ja seinän viereen kaivaa noin 1 metrin päähän munista, jotta voin ehkä tehdä noin 30 asteen kaltevuuden eli noin 30 senttiä nykyisen seinän alapinnan alle ja laittaa sinne salaojan. Sen jälkeen voisin ehkä valaa alaspäin talon sisäpuolella ja
Milkshaken: Mielestäni 10 cm holvi ei ole kovin kantava....... Jos olet varma, että se on betonia... miksi et tekisi vahvempaa avausta siis??? 2 kpl 45X95 yhdistettynä... mutta vain, jos se on betoniholvi.. Kyse ei ole vain vaatekaapeista.. piirustuksen mukaan näyttää siltä, että sen päällä on seinä.... mitä sille tapahtuu ??? miksi kitsastella...? Mieluummin laittaa enemmän kuin vähemmän on
Milkshaken: Tyypillinen ketju, jossa kaikki faktat eivät tule esiin heti.... jos olisin rakentanut uutta tai tehnyt isomman remontin... sitten olisin valinnut 2 kerrosta kipsiä.... Lyhytpuut sopivilla korkeuksilla.... (Suunnittelu)... mutta kuten kirjoitat vähän alempana... 1 m... Lähden siitä, että 1 Kvm... Silloinhan se on lastulevy, jos sinulla on se muualla kiinteistössä...
79:an: Minulla on paksu kerros savikalkkia purun alla.
Milkshaken: 22X95 tai 28x95 laudat riittävät sinun tapauksessasi.. Katso minun AVART-kuvaani, niin näet paljon rimoja... :) Klikkaa kuvaa, niin se suurenee.... Olemme käyttäneet 28X95 yhdistääksemme 45X95 tolppia.. hanhiristikoihin ja 145X45 lankkuihin.
Milkshaken: Palkkaa muurari tai kaminnisse... Se on vakavaa, jos ei tehdä oikein... Ajattele, että takasta voi tulla vaarallisia kaasuja... Jos se tehdään väärin, vaarannat koko perheen... Kaasu on lisäksi hajuton... Hiilidioksidi...
Milkshaken: juuri kuten insinööri sanoo.... AJATTELE ensin... Näytä mielellään ja täsmennä millainen seinä ja ympäristö + miltä se näyttää seinän ylä- ja alapuolella ....
TorpAnders: Teräsratti ei kuulosta kovin mukavalta, turhan paljon työtä ja ajattele, että lapset ovat pehmeitä! 🏎️ Käy autohajottamolla ja osta sporttiratti sen sijaan. (tai mekonomen ja samankaltaiset)
TorpAnders: Tarkista tämä aiempi keskustelu http://forum.byggahus.se/golv/82938-tolerans.html
jon_h: Juuri niin. Aivan kuten lämpimissä maissa joskus asennetaan höyrysulku ulkopuolelle rakennetta, koska sisällä on aina viileämpää kuin ulkona. Höyrysulku asennetaan olosuhteiden mukaan, ja joskus on siis parasta jättää se kokonaan pois.
ehsqvis: Ajattelin tehdä suuren huoneen kahdesta makuuhuoneesta toisessa kerroksessa. Olen käyttänyt laskentaohjelmaa liimapuupalkin mitoitukseen (Martinsons Trä), ohjelman malli on 1 1/2 kerroksisille taloille. Voiko tätä mallia soveltaa taloon, joka muistuttaa enemmän 2 1/2 kerroksista taloa? katso liitetyt kuvat
ByggaNytt: Hinta (2003) aiemman ketjun mukaan: http://forum.byggahus.se/151277-post8.html Tarkista hinta 45*220 JA sen tulee olla leimattu K24:llä!
79:an: http://www.inflexor.se/pdf/Gallerbroschyr_tackgaller_version_2006.pdfNämä saattavat auttaa. http://www.inflexor.se/idebank.php?item=25 Arvaan, että voi olla vaikeaa löytää standardikoko, joka halutaan, tilaa mittojen mukaan ja maksa se pieni lisäsumma. Itselläni on sellainen pieni naurettava valujärnsgaller, mutta ehkä teen kanavia kerrosten välille ja laitan pitkänomaiset ritilät
Otto72: Nostan ketjua, koska minulla on sama ongelma. Aion kiinnittää kantavan palkin terassille lecakantapalkkiin. Onko kyseessä seinätulppa vai onko olemassa parempia menetelmiä? En tiedä kuinka syvä kantapalkki on, mutta sen sisällä jossain on betonilaatta. Terveisin, //Otto
yens: nyt minun on rakennettava varasto, jota ei tarvitse niin paljon eristää (tai ei ollenkaan, ajattelin). Asun lisäksi Etelä-Skoonessa. MUTTA, se on selvästi tekijä, jos hinnassa on "vain" 40% ero. Olin saanut viitteitä paljon suuremmasta erosta, ehkä betonielementtien neliöhinta olisi ollut 45-50 kr/neliömetri, silloin tilanne olisi ollut erilainen. Nyt näyttää siltä, että Leca on
jonas_7en: Olen rakentanut muutamia matalia korokkeita välillä, ja kerran rakensimme niitä 45*220 korkeudella, koska asiakas halusi sen siihen korkeuteen. Mielestäni voit joko rakentaa 45*70 kahdessa vaiheessa tai ottaa 45*145 yhdessä vaiheessa. Riippuu hieman siitä, miltä se näyttää, koska liian korkea se ei saa olla parturikampaamossa, koska se voi aiheuttaa suuria ongelmia vanhemmille. Mutta
andersmc: 5,40 ja 3 metriä ovathan standardipituuksia, joita voit käyttää. Senhän pitäisi välittäjän pystyä hankkimaan. Etsi vain.
MathiasS: Luulen, että 220x45 taipuu tuolla pituudella. Tällainen palkki taipuu melkein omasta painostaan muutaman vuoden kuluttua..... Minulla oli samanlainen reikä kantavassa seinässä ja laitoin sinne liimapuupalkin. http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
petepete: Okei. Sitten käytetään cc300 ja jätetään osb pois. Se tuntuu hieman turhalta, kun on niin tiheästi 28x70 välissä. Terveisin Peter
ByggaNytt: Minulla oli 3,9 ja silloin saa vuokrata korkeamallin esim. Cramolta, se oli yli 4 metriä joten se on rauhallista!
carra: Tai 22´ jota käytin juuri tommrörin upottamiseen, edellyttää, että Sinulla on 16 mm elputkia... silloin mahtuu myös liitoshylsy...muuten sinun täytyy varmaan siirtyä suurempaan kokoon, jos sinulla on 22´s putkia carra
zankan: Kaivuu- ja perustustyön kustannukset ovat huomattavasti kalliimpia kuin katon asentaminen... Siinä on ero neliöhinnassa noin... tuotantoaika on suunnilleen sama neliömetriä kohden.... Särmäkaton liittäminen toiseen on yksinkertainen juttu, väittäisin, tosin riippuen siitä, kuinka nykyisten kattoristikoiden kantavuus hoidetaan. Sen voi tehdä enemmän tai vähemmän taitavasti... Siinä
Peter_K: Ajattelin yrittää välttää sitä, mutta on varmaan yhtä hyvä tehdä oikein alusta alkaen :) Löysin Träguiden,se ja siellä näyttää olevan paljon tietoa saatavilla.
Karl_den_store: Minulla on talo 1900-luvun alusta, jossa on kaakeliuunit kaikissa huoneissa paitsi yhdessä, jossa se on poistettu. Savuhormi ja selvät jäljet vanhasta uunista ovat yhä näkyvissä. Haluaisin siksi mielelläni asentaa kaakeliuunin takaisin huoneeseen, mutta tässä on ongelmani. Huone sijaitsee nimittäin toisessa kerroksessa ja nuohoojan mukaan olisi periaatteessa mahdotonta saada