Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
v-g: Putki, joka "kannustaa" kun se vuotaa, eli valuu ulos näkyvillä olevasta kohdasta.
Milkshaken: Näyttää hyvältä kuten sanottu....
jon_h: Tapauksessasi ei todennäköisesti ole vaaraa, se on luultavasti kutistumisrakoja, eikä tasoitteella ole jäykistävää vaikutusta rakenteessasi, koska sinulla on 300 c/c lattiapalkistossa. Mutta nopea lattian tasoite ei saisi jäädä peittämättä liian pitkäksi aikaa, varsinkaan kun sisäilma on kuiva. Voit mielellään laittaa muutaman kuvan koko hommasta, niin on helpompi arvioida.
Harlin: Kiitos vastauksesta! Koska voin saada I-palkin 150 mm:n korkeudella ilmaiseksi, ajattelin laittaa sen 3 yhteenliimatun 45*195-palkin alle. Mutta lisävahvistukseksi ajattelin laittaa 2 lisäpalkkia, joissa olen liimannut yhteen 2 kpl 45*220 mm:n regeliä. (Katso liitetty kuva). Arvaan, että se on vahvempi kuin välipuut? Teenko virheen, jos teen näin, vai onko tämä hyvä ratkaisu?
jawen: On äärimmäisen tärkeää rakentaa toimivia meluesteitä, useimmat rakennetut eivät ole kovin tyydyttäviä. On tärkeää ottaa yhteyttä akustiikan asiantuntijaan ja laskea teille eniten merkittävien taajuuksien perusteella, mitä matalampi taajuus, sitä pidempi on ääniaalto. Esimerkiksi autoilla on tietty taajuusalue, junilla toinen, ja puhuvilla ihmisillä kolmas jne. Joten jos
jawen: Käytä c-murrosta ja raudoitusta vuorotellen, kuulostaa hyvältä, kunhan et anna murron jäätyä, niin ei ole ongelman riskiä. Ystävällisin terveisin, jawen
trojlee: Aion asentaa listoja kellariin, olen laittanut platonin ja laivan lattian... mutta aion laittaa etäisyysklossit seinän ja listan väliin saadakseni tuuletusvälin. Haluan laittaa jonkinlaisen tiivistenauhan listan ja seinän väliin, jotta se olisi tiivis mutta silti ilmanvaihto toimisi... olen nähnyt sellaisen, mutta en tiedä, mitä se on nimeltään tai mistä sitä voi ostaa....
emil22: Voiko cc600 olla sisäkatossa palkkien välissä, jos aiot naulata pärlspontia? Roikkuuko katto? Vai onko se ok?
andersmc: Yleissääntö on, että muovi voi olla 1/3-eristeen paksuudesta. Tässä tapauksessa ei ole ratkaisua, joka olisi 100% täydellinen. On aina useita kompromisseja, jotka on punnittava yhteen. Jos muovi asennetaan hieman sisäänpäin ja se joskus kondensoituisi siellä, se on punnittava sen kanssa, että muovi asennetaan ulkopuolelle mutta saadaan paljon läpivientejä johtuen
jon_h: Mihin aiot käyttää sitä? Onhan olemassa tulenkestävä laasti, se kestää paljon enemmän.
vagabondo: Hei! Tarvitsen täydentää seinää, jossa on vanhempaa tyyppiä olevia kipsilevyjä (9mm). Saatavilla olevat samankokoiset levyt ovat ulkokipsiä. Voiko tulla ongelmia, jos asentaa tällaisia levyjä sisätiloihin?
it-snubben: Kyllä, olet luultavasti oikeassa siinä Mats. Plasmatekniikka tuottaa melko paljon lämpöä.
Bror: jon_h, olet varmasti oikeassa. Aika tasoituksen ja pintakäsittelyn välillä oli lyhyt, klinkkeri kanssa, joka ei ole kovin tiivis materiaali, mutta kuitenkin pintakäsittely. Minulle ei kuitenkaan tullut ongelmia.
PatrikJ: Ajattelin eristää lecamuurin sisäpuolelta. Onko mahdollista käyttää kipsilaastia solumuovin päällä, verkolla tietysti? / Patrik
Miles: Kippis! ... sitten tulee aspelut primer, koska minulla on isot raskaat 60x30 laatat kahdella puolella ja kattoon asti kipsipuolella, joten varmistelen mielelläni siinä. Mahtava foorumi tämä :)
Foolse: cc 300:ssa uskoisin, että voidaan naulata mitä tahansa ilman, että lattia huojuu. Jos lattian kattopalkit eivät ole kovin paksuja, niitä voi lyhentää lisätäkseen vakautta. Mutta helpointa on tietysti laittaa lastulevy. Henkilökohtaisesti laittaisin luultavasti raakapontin, jos muu osa talosta siinä on. Terveisin /Ove
anaitis: [citat] Melkein oikein: Tuki S3:ssa ei ole tarkoitettu katon tukemiseen, vaan jotta voisi olla välipohja, eli voisi sisustaa yläkerran.
commando: http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html Nämä kestävät yli 170 kg/pidike kaksinkertaisilla kipsilevyseinillä. Gothian kotisivu http://gothiafastteknik.jetshop.se/
Gurnett: Nyt on aika aloittaa seuraava projekti talossa. Meillä on rinnetalo rakennettu 65, jossa on sinibetoniset sekä sisä- että ulkoseinät. Aion piikata auki ja poistaa betonilattian eristääkseni (10 cm singeli ja 20 cm solumuovia mm.), jotta voimme asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen. Haluan myös poistaa niin paljon sisäseinistä kuin mahdollista. Meillä on mm. 4 ei-kantavaa
yens: Hmm, tuntuu siltä, että tällaisessa tapauksessa haluaisi kuulla suunnittelijaa. Sain mukavia uutisia suunnittelijalta, joka tarkasteli betonitaloamme, hänellä oli sekä hyviä ratkaisuehdotuksia että mitat olivat hieman pienemmät kuin olin ajatellut "arvata".
Roggert: Kiitos. Joudun ihan yksinkertaisesti asettumaan ja rikkomaan muutaman laatan kaupassa. ;) Tietenkin lisämateriaaleista tulee melkoisesti kustannuksia, siksi olisi ollut täydellistä saada halpa kaakeli, kun on kyse melko suurista alueista. On myös mahdollisuuksia ostaa klinkkeriä koko lavalla hinnan alentamiseksi, jos olen ymmärtänyt oikein. Täytyy tarkistaa se.
pinebar: Kellarissamme (sisustettu) aiomme vain levittää tasoitteen rappauksen päälle ja maalata jollakin sopivalla värillä. Meille on suositeltu käyttämään Alcro Sockel, vaikka se onkin oikeastaan tarkoitettu ulkokäyttöön.
petepete: [citat] Aha! Så då behövs inte dubbelgips? Jag håller oxå på med garage, ihopbyggt med huset. Jag har inget i mina papper om brandsäkerhet mm. Behöver jag då tänka på dubbelgips, eller är det bara att strunta i? Jag kör också utegips. Men den är ju bara 9,5mm. Funderar också på innertaket i garaget. Behöver det vara dubbelgips med? Jag har som sagt övervåning. Sedan har jag ju
Tobbefonsterfixare: en ymmärrä oikein, mihin se on tarkoitettu.. mutta puulistoja voi laittaa liottumaan muutamaksi päiväksi ja sitten taivuttaa.. paras tapa on varmaan "keitää" niitä, silloin menee vähän nopeammin ja ne ovat taipuisampia..
-PLM-: Hei! Teen opinnäytetyötä KTH:ssa radonista rakennusmateriaalissa ulkomailla. Tutkin parhaillaan Yxhultia ja heidän "sinibetoniaan". Minulla on muutamia vastaamattomia kysymyksiä, joihin olen yrittänyt saada vastauksia jo jonkin aikaa, mutta en ole saanut apua Yxhultilta itseltään. Olen huomannut, että täällä on monia tietäviä henkilöitä, joten toivon saavani hieman ohjausta
ama3282: Kyllä, ne ovat oikeita kiviä. Näet portaikon kuvassa. Kivet ovat erittäin tasaisia ja hienoja. Hän, joka rakensi talon, oli kivimies, ja siksi on hauskaa säästää portaat.
Martin_Blomberg: En tiedä, onko siitä apua: Nämä kolme ovat juuri kerrostalon kellarissa ja mikä hämmästytti minut sinne tullessani, oli 1. Lämmin, kostea ilma. 2. Kuinka kellari ja yläpuolella olevien asuntojen katto/lattia eivät olleet vahingoittuneet kosteudesta. Voihan aina soittaa ja kysyä, miten he ratkaisivat ongelmat: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm http://www.akvarielagret.se/