Hei!

Olen laittamassa uutta keittiötä taloon ja otin alas vanhan kaakelin. Ei täysin odottamatonta, että osa rappauksesta tuli mukana. Joten kysymykseni on, onko jollakulla vinkkiä, mitä rappausta kannattaa käyttää seinän palauttamiseen?
Aion laittaa laminaatin roiskesuojaksi myöhemmin, mutta haluan saada melko sileän seinän taakse.

Talo on rakennettu vuonna 51 muuratuilla sisäseinillä, joissa on kuona- tai savilaastin rappaus.

//martin

En ole asiantuntija, mutta talo vuodelta -51: todennäköisesti sementtilaasti. Onko seinä mureneva? Luultavasti KC-laasti riittää hyvin. Neuvon olemaan käyttämättä laastia, joka on vahvempaa kuin se, mikä on takana, sillä se voi aiheuttaa halkeamia, jos talo liikkuu (ehkä ei niin todennäköistä/vaarallista, jos se on alun perin sementtilaasti) ja (todennäköisempää): jos aiot poistaa / tehdä reikiä uuteen rappauskerrokseesi myöhemmin, se vie mukanaan osia taustalla olevasta seinästä (periaatteen mukaan: heikoin lenkki katkeaa).

Hei!

Kyllä, siinä on todennäköisesti sementtiä rappauksessa. Pitäisikö käyttää "Putsbruk C" vai "Mur och putsbruk C"?

Vai jotain muuta laastia?

//martin

Ah... mikä on heikoin tai jos ne ovat samanarvoisia, en tiedä... itselläni oli vähän ongelmia viimeksi, kun olin ostamassa, luulen, että onnistuin selvittämään vastauksen silloin, mutta olen unohtanut sen taas. Mutta voit varmaan vain kysyä joltakulta siellä myyntipisteessä. Mutta etkö voi käyttää KC putsbruk? Se on kalkkisementtiä ja suhteellisen heikko.

K
KC-laasti on nimitys sisällölle. Kalkki ja Sementti. Se on sitten saatavilla kolmessa eri luokassa A, B ja C. C on heikoin näistä kolmesta.

"Rappauslaasti C" tai "Muuraus- ja rappauslaasti C" ovat saman vahvuisia, mutta eroavat todennäköisesti täyteaineen koossa, jossa muuraus yleensä on 0-2 ja rappaus 0-1. Sitten on aina erikoisuuksia kaikessa, mutta niihin emme nyt mene.
Yleensä kun puhutaan C-laastista, tarkoitetaan KC-C:tä, eli kalkki-sementtilaastia lujuusluokassa C.
On myös muuraussementtiä, mutta se on lisätietoa eikä sitä mainita nyt.

Talo vuodelta -51 on vaikea arvioida, erityisesti niin vähällä tiedolla kuin tähän mennessä on tullut esille.
Tee arvio itse testaamalla seuraavasti:

Jos otat pienen palan rappausta käteesi. Voitko murentaa sen? Jos kyllä = Ilmakalkkilaasti (Luokka E) Jos ei, siirry seuraavaan vaiheeseen.

Voitko raaputtaa sitä karkealla naulalla ja jääkö jälkiä? Jos kyllä = Hydraulinen kalkkilaasti (Luokka D) Jos ei, siirry seuraavaan vaiheeseen.

Ei jää jälkiä raaputuksessa = KC-C

Henkilökohtaisesti uskon, että päädyt Luokkaan E, ilmakalkkilaastiin, mutta siihen voit vastata vain itse. Jos teet niin, sinun EI pidä käyttää sellaista, missä on sementtiä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.