Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
jon_h: Oi, nyt muokkasit vastaustasi samalla kun minä puuhailin omani kanssa. 1. Katso yllä 2. Koska puutavarasi on niin heikkoa, sijoittaisin ne melko tiheästi. Ehkä 4-500 c/c tai jotain sellaista. Riippuu vähän myös siitä, kuinka hyvin ne vetävät seinään. Sitten 160 tuntuu hieman tarpeettoman pitkältä, 115/120 pitäisi riittää. 3. 600 c/c toimii hyvin levyjen kannalta.
Bryggens: Minulla on 40-luvun talo, jonka kellarissa on noin 4x4 metrin kokoinen ruokakellari. Olen ajatellut jakaa tilan niin, että siellä voi olla hieman erilaisia lämpötiloja. Sitten kysymykseen: nyt periaatteessa koko lattia on maata, eli siellä ei ole lattiaa, paitsi pieni valettu kohta oven vieressä. Jos valan lattian koko huoneeseen, menetänkö silloin "kellariominaisuuden"? Pitäisikö minun
olni65: Lattia tasoitelistalla se varmaankin menee. Mukava saada vahvistus siitä, että sen pitäisi toimia. Kiitos vastauksista.
Bror: Jotta ilmanvaihto toimisi, on oltava sekä tulo- että poistoilmaa. Jos yhtään ilmaa ei tule sisään, ei mikään voi mennä ulos. Koska talosi ei ole kovin uusi, tuloilmaa tulee varmaankin vähän sieltä täältä, mikä ei ole optimaalista. Sinulla on kaukolämpö, ja siten savupiippu on kylmä, minkä vuoksi poistoilmanvaihto toimii huonosti. Kyseisessä huoneessa sinulla on takka, aloita
hyweu: Olen ehtinyt täydentää expanderbult siellä täällä.. tuntuu nyt vähän paremmalta ja turvallisemmalta :) Kiitos kuitenkin vastauksista! :)
aivo: On olemassa pohjalista, joita voi ostaa ja painaa sisään ennen saumaamista. Tärkeintä on, että se on tiivis molemmilta puolilta. Paikallaan oleva ilma on juuri se tapa, jolla eristys toimii. Joten vaikka vaahto ei ulottuisi koko seinän sisään, en usko, että sillä on merkitystä, kunhan se on tiivis joka puolelta.
scenic46: On olemassa runsaasti hyvää kirjallisuutta eri tasoille. Mm. Svensk Byggtjänstillä on kirjoja kuten kirjakauppa, opiskelijakirjallisuus ja aina edistyneeseen rakennusmestari kirjallisuuteen asti. Kirjat eivät ole halpoja Ruotsissa meidän pienellä kielellämme. Etsin kirjoja Byggtjänstiltä, kirjakaupoista jne. ja ostan ne sitten selvästi halvemmalla Bokus.comista. Bokusilla on runsaasti
Bob_the_builder: [citat] Virallinen tieto Gyprocilta (Gyproc Käsikirja) sanoo kolme kuukautta, eikä tämä ole jotain, mistä he poikkeaisivat reklamaatiotilanteessa. On kuitenkin kiinnostavaa tietää, onko joku todellisuudessa saanut ongelmia kipsilevyn kanssa, koska se on ollut liian kauan suojaamatta? Edit: Olet aivan oikeassa 12 kuukauden suhteen mitä tulee Glasroc-vaihtoehtoon! Kuitenkin se on noin kolme
jon_h: Jos sitä on säilytetty kuivassa, sen pitäisi toimia yhtä hyvin käsittääkseni. Juuri kromisuojaus heikkenee ajan myötä.
SWE_Monstro: Pyyntö on nyt lähetetty joillekin firmoille, palaan heidän vastauksiinsa, kun ne on vastaanotettu.
fantasi: Jepp, ajattelimme laittaa suihkuseinän sinne :-( . Seinä ei ole kovin pitkä, vain 1m, joten sen purkaminen ei ole kovin suuri työ.. Kysymys on kuitenkin siitä, pitäisikö meidän tehdä sama seinälle, jossa on kylpyamme? On lisättävä, että aiomme rakentaa puoliseinän luodaksemme hyllyn kylpyammeen ja seinän väliin. Puoliseinä tulee olemaan 20-30 cm korkeampi kuin kylpyamme.
Bror: Käytä solumuovia eristeenä ja liimaa levyt kiinni koolauksiin ja solumuoviin, jolloin rakenne on jäykempi. HDF on ehkä parempi kuin MDF, kosteudenkestävämpi.
Johan Gunverth: [citat] Eikö niitä voitu valaa umpeen muun lattian valun yhteydessä? Tavallisesti rännät irrotetaan ennen kuin betoni alkaa kuivua ja laasti klikataan ränniin. Sitten se tasoitetaan ja voilà! kolo on poissa.
Jack Of All Trades: Luulen, että tarkoitat trossbottenia (tai blindbottenia), koska sanot sen pitävän eristyksen paikallaan. Siinä tapauksessa kuvasi ei ole täysin oikea, koska trossbotten ei ole syylingin ja peruspilarien välissä. Trossbotten naulataan lattianiskojen alle ja materiaalia voi olla esimerkiksi spånt, plywood, cellplast tai minerit.
Tegheim: Olemme aloittaneet autotallin rakentamisen, kuten jotkut ehkä tietävät. http://forum.byggahus.se/socialt-projekt/3777-tegheims-projekt-hobbybilsgarage-100kvm.html Ajattelimme kattoa. Onko pakollista olla kipsiä siellä? Meillä on 3 metrin kattokorkeus matalimmalla osalla. Onko kipsi ainoastaan palosuojauksen vuoksi? Nyt se on päällystetty 12mm lastulevyllä.
imported_Byggaren: [citat] On aina puutavara, joka on heikompi lenkki liitoksissa. Naula tai ruuvi, pultti jne. ovat sitkeämpiä ja lujempia. Siksi niitä ei mitoiteta samalla tavalla kuin puutavaraa, jossa puristuskestävyys leikkauksen vuoksi tulee mitoittavaksi tekijäksi. Tämän vuoksi käytetään useita nauloja, jotta paine jakautuu. Ei siksi, että naula itsessään olisi heikompi lenkki. Jos oletamme,
mb29661: Milkshaken: Onko se menetelmä, jota olet käyttänyt paljon? Vagabondo: Oletko suorittanut työsi jo, miten teit sen ja miten se sujui? Olen noin samassa tilanteessa, mutta vähän vähemmän pakkelia, noin 300 kg
steelis: Minulla on näin, missä minulla on klinkkeriä: Lattiajäykisteet 220x45, cc60 28x120 harvalaudoitus 28mm lattialastulevy 13mm kipsi tasoituslaasti klinkkeri Muut lattiat: Lattiajäykisteet 220x45, cc60 28x120 harvalaudoitus 28mm lattialastulevy 9 mm klikkolattia Huomattuani haittapuolen on se, että minun täytyy pitää korkeampi lämpötila syöttöputkessa, missä minulla on klinkkeriä, ja
Rypos: Voiko joku antaa vinkkejä mistä löydän nimiä ja tietoa netissä niistä profiileista, joita usein käytetään kun rakennetaan sisäseiniä toimistoissa. Ajattelin sitä valkoista metalliprofiilia, joka on levyjen välissä. Kiitos!
ByggaNytt: 45+170+45: [bild] "jäykkyys" saadaan ulkokipsillä+paneelilla sekä sisäkipsillä+OSB http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg
v-g: Ikävää, että tilanne on tällainen. Mutta jos se paranee niin vähän kuin sanot, ei ole hätää. Voisin mieluummin pitää sen tarkkailun alla ja ilmoittaa yhdistykselle, ettet aio tehdä mitään asialle, koska he eivät pysty antamaan selvää vastausta. Näen suuren riskin siinä, että kaikki menee pieleen, jos alat itse korjata. Putkiasentajalla on ainakin vastuuvakuutus, joka kattaa
urbourbo: Utua kuinka se meni, löysittekö hyvän toimittajan lattialistoille, kattolistoille ja ehkä ikkunahelmoille funkisstilissä? Olemme antaneet kunnostaa vanhat puusepäntyöt niin pitkälle kuin mahdollista vanhassa funkistalossamme, mutta valitettavasti paljon on vaihdettava. Ja myös minä olen googlannut läpi useimmat yllä olevista linkeistä, ja kuten te totesitte, kaikilla on
elof: Kiitos vastauksista! Seinän tulee olla "naulankantaan suora" noin 3 m pitkä ja siinä tulee olla ovi, joten minusta kaksipuolinen teippi -menetelmä kuulostaa luotettavimmalta /elof
esox71: Ajattelin testata mattiasp:n vinkkejä, mutta minun 16 mm jyrsintä ei oikein mene 12 mm reikään. Olisi varmaan toiminut 16 mm "rundfräs":lla tai mitä ne nyt kutsutaankaan, mutta sellaista minulla ei tietenkään ollut. Joten testasin fallhedenin vinkkiä ja se toimi loistavasti. Kiitos kaikista vinkeistä!
smidifix: ok kiitos nopeasta vastauksesta!! Minulla onhan spånlevy takana, joten sillä ei ole merkitystä :-D Ystävällisin terveisin Linus