Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
imported_Byggaren: Jos talossa on betoninen välipohja, on kyseessä paikalla valettu betoni, noin 16-20 cm paksu levy. Alapuoli on silloin täysin sileä (tai melkein, voi olla muotin jälkiä, johon betoni on valettu). Jos se on kevytbetonia, ovat asennusvalmiita laattoja, 25-60 cm leveitä, 17-25 cm paksuja. Silloin alapuoli erottuu siinä, että niillä on viistetty pitkittäinen sauma laattojen välillä.
Apprentice: Ainoa ennaltaehkäisy, jota tarvitsee miettiä, on putkien päiden tukkiminen pienellä määrällä akryyli-/lateksitiivistettä.
Kalle B: Joo, ehkä se onnistuu tehdä niin, minun täytyy kysyä broilta.
Savett: Hei kaikille! Toivottavasti joku voi auttaa minua luultavasti banaalilla kysymyksellä, mutta minun on kysyttävä silti. Tiedän, että OSB:tä saa mm. OSB2 tai OSB3 -tyyppinä ja tiedän myös niiden erot. Minulla ei ole valtavaa kokemusta, mutta luulin, että olin vähän kartalla. Olen juuri tuonut kotiin useita OSB3-levyjä vahvistaakseni ulkoseinää, kun aion kiinnittää siihen joitain
KnockOnWood: [citat] Hauskaa, hauskaa, hauskaa! Eikö autot kestä vähän pakkasta nyt? Ainakin minun Volvo 2008 kestää. (Rakennettu pohjoismaiseen ilmastoon. Belgiassa) //OtR
saturnus: Koska et mainitse, kuinka kauas seinästä haluat katoksen, on vaikea tietää, minkä kokoisen 4-kulmaprofiilin tarvitset. Mutta vain 2 tuella, on riski, että profiili voi taipua alaspäin, vaikka se olisi lyhyempi kuin 2700mm. Jos olisit saanut mahtumaan 2 konsolia kummallekin puolelle (välillä), tämä olisi auttanut merkittävästi. Mitä tulee sinkittyyn profiiliin, sinun täytyy etsiä
GoForIt: Jos sinun täytyy päästä 150 cm korkeuteen, suosittelen alas kaivettuja plintar. Rakennusmarkkinoilta löytyy valmiiksi valettuja tolppakenkien kanssa.
Lämbonäs: Tee puusääntö lyhyemmäksi kuin hyllyt, niin sen ei pitäisi näkyä, edellyttäen että et aseta hyllyjä liian korkealle, maalaa se samaan väriin kuin hyllyt tai seinä. Asenna sääntö ensin, niin kaapit on helppo saada oikealle korkeudelle myöhemmin, mutta varmista, että saat suoran säännön, jos ne ovat olleet pitkään varastossa, voivat ne olla taipuneita! 50x50mm sääntö
Lämbonäs: Aseta perustukset ensin, se on helpointa. Kaiva kuopat ja tasoita sekä tiivistä pohja hieman kivenmurskeella, varmista, että ne ovat tasaisia ja suorassa käyttämällä vatupassia. Tolppia voi helposti suoristaa viimeistelyn aikana vatupassilla, kun kiinnität ne rautaan perustuksissa. Aloita lyömällä maahan pari tappia/putkea ja vedä niiden väliin naru, jotta näet helposti, että saat
fredand44: Tuhannet kiitokset kaikista vastauksista!
perkalainen: [citat] Minulla oli ajatus, että alkydimaali pysäyttäisi kosteuden ja voisi siten toimia alustana (kovalevylle). Mutta totta kai, kovalevy saattaa antaa periksi ja näin ollen ei ole vakaa alusta seinälaatoille vaikka kyseessä olisi pieni pinta-ala. Joka tapauksessa, tänään hankin repgipsiä. :)
Savett: Hienoa! Kiitos avusta! Aavistin, että 11 mm OSB ei aiheuttaisi ongelmia, mutta on aina parasta kysyä ennen kuin kaikki on paikoillaan taas ;). Minulla on vähän käsitystä asiasta, mutta en kuitenkaan tarpeeksi ulkoseinän käsittelyn suhteen, kun siinä on diffuusiosulut, eristykset ym. Ehkä olen liian tarkka, mutta sellainen minä olen ;)
anaitis: [citat] Kiitos Kalleman, en olisi voinut sanoa sitä paremmin itse!
mariaria: Mutta en uskalla riskeerata, että hammarband olisi korkeammalla. Olen testannut sääntömittarilla ja ikkunaseinän yläpuolella (joka on 4 m) se antaa hälytyksen joka 60. cm, mikä vahvistaa jakimin teorian, että hammarband ei ole suoraan ikkunoiden yläpuolella vaan korkeammalla? Tietääkö kukaan, miten sääntömies antaa hälytyksen, jos testataan suoraan hammarbandilla?
fridhem: Riippuu siitä, miten käytät huonetta..Jos aiot lämmittää sitä joskus, se ei ole huono idea, mutta muuten se on hukkaan heitettyä rahaa.
Mats: Jos voit, tee se ehdottomasti. Korkeus vaikuttaa huomattavasti enemmän taivutuslujuuteen kuin leveys.
JanneL: Olen kiillottanut ja sitten maalannut. Suosin väriä kiviseinässä. Mielestäni ei pitäisi "pilata" seinää peittämällä se kipsiin. Tämä on minun mielipiteeni, jota ehkä kaikki eivät jaa.
MaxPax: Muutama vuosi sitten (3, 5, 7? en muista.) romahti suuri osa päätyjulkisivusta kolmikerroksisessa lukiorakennuksessa Falköpingissä. Tämä tapahtui erään lähteen mukaan ruostuneiden kiinnikkeiden ja kovan tuulen vuoksi. Haluan tuoda esille seuraavan asian: Muutaman vuoden sisällä aiemmin oli julkisivun tarkastanut muurausyritys, jonka lausunto oli tyyliin "tälle täytyy tehdä jotain,
addee: Olen puhunut suunnittelijan kanssa, joka myös tarkasti taloni ennen ostoa. Tukipilarit tukemaan ylös, ja sitten vain vaihtaa seinä kerrallaan. Leca tai kevytbetoni maun/hinnan mukaan. Viimeinen osa ylhäällä katon/palkiston kohdalla "heitetään" sisään sopivaa laastia, joko muotilla tai ilman.
mikael__63: :confused: :confused: hei, asun TIMRÅssa ja aion ostaa kattotuoleja autotalliini, johon olen suunnitellut varaston jotta voin laittaa sinne ylös tavaroita. niiden täytyy olla 6,8 metriä Tietääkö kukaan mistä voi ostaa kattotuoleja hyvään hintaan?? :)
Krumeluren: Se oli itse asiassa melko halpaa. Saako kysyä mistä löysit sen noin edullisesti? Olen itse juuri etsinyt Linköpingin seudulta Labyrint Antik:ia enkä löytänyt paikkaa, joka myisi sitä alle noin 143:-/m2 (ilman kuljetusta). Mutta hintasi oli ehkä ilman alv?
Rickard_o: Kuulostaa yksinkertaiselta ratkaisulta. Ajelen varmaankin helpoiten isommalla tasoituslastalla ja metrin vatupassilla sekä runsaalla näppituntumalla :) Sitten siitä tulee varmaan tosi siistiä.
imported_Byggaren: [citat] Ainoa oikea tapa. Ammattilainen? Laitatko sluringin myös skoonelaisella? _________________ Rakentaja
urkraina: Ok, kiitos vastauksesta ja selityksestä. Tämä on asunto 3. kerroksessa (4. kellarin kanssa). Yläpuolella on ullakko, johon pääsen ja voin tarkistaa, miten kattotuolit kulkevat. Saan piirustukset huomenna ja aion tarkistaa ullakon heti ensimmäisenä huomenna... :)
Milkshaken: Mutta muista ottaa se vähitellen.... Tunnen joitakin, jotka rikottivat koko kellarilattian, se sai kellarin seinän taipumaan sisäänpäin. terv. Me,,,
anra: Kiitos... mutta mikä on vaihtoehto (tyylikäs vaihtoehto) kylpyhuoneessa?