Aion poistaa kantavan seinän keittiöremonttini yhteydessä, joka on paksuudeltaan 160 mm. Haluan käytännön syistä säilyttää palkin paksuuden (160 mm), joten teen palkin itse. Jänneväli on noin 2500-2700 mm. Minulla on raakalautaa mitoiltaan 75*200, jotka voisin höylätä, liimata ja ruuvata yhteen sopivan paksuisen vanerin kanssa halutun paksuuden saavuttamiseksi. Tai voin ostaa valmiiksi höylättyä puutavaraa sopivilla mitoilla ja liimata sekä ruuvata ne yhteen halutun paksuuden saamiseksi. Olen kuitenkin jo melkein luopunut vaihtoehdosta 75*200 siksi, että minulla ei ole tasohöylää, ja myös siksi, että ne ovat hieman hankalia käsitellä koon ja painon vuoksi.

Jäljelle jäävät vaihtoehdot mielestäni ovat liimata ja ruuvata yhteen 3 kpl 45*145 sekä päällystää nämä sopivalla levymateriaalilla (2*12 mm kipsi/vaneri/lastulevy) saadakseni 160 mm, tai ottaa 2 kpl 45*145 ja 2 kpl 45*70 ja liimata sekä ruuvata nämä yhteen ja saavuttaa suoraan 160 mm paksuus, jolloin rakenteeseen jää ontelo. Suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa, koska palkkia ei tarvitse päällystää, mutta kysymys on, kestääkö se? Huomioitava on myös, että poistettavaan seinään kuuluu liukuovi, mikä tarkoittaa, että yläkerran sisäkatto roikkuu tällä hetkellä noin 15-20 mm, ja aioin nostaa sen tällä palkilla sekä mahdollisesti ylijännitän noin 5 mm.

Epäilemättä 2*75*200 ja 3*45*145 kestävät kuorman, mutta kestävätkö 2*45*145+2*45*70

balk.GIF

Bump..

:)

Miksi rakentaa ontto palkki?

Olen tehnyt samanlaisen kevennyksen, jossa jänneväli on noin 240 cm. Liimasin ja ruuvasin yhteen 2 kpl 6 tuuman parrua. Loput seinästä koostui pystylaudoista ja jätin noin 80 cm varaa kummallekin puolelle, seinä oli kantava mutta kuorma ei ollut kovin suuri. Jos olisin sinä, valitsisin vaihtoehdon 3 kpl 45*145 Erityisesti kun et mainitse mitään päällä olevista kuormista. Gypsilevyn kiinnittäminen palkkiin kestää noin 10 minuuttia.

45*70 tukien jäykkyyslisä on merkityksetön. Periaatteessa sinulla on 2x45*145 vaihtoehdossa yksi.

mycke_nu sanoi:
45x70:n tukirakenne on merkityksetön. Periaatteessa sinulla on 2x45x145 vaihtoehdossa yksi.
Ei, kyllä sen 45x70:n on tuettava lujuutta. Kuormitus kohdistuu ylä- ja alapuolelle. Juuri tästä syystä palkit näyttävät tältä:

250px-Balk6.jpg

Oletan, että tarkoitat, että kiinnitetyt 45*70 palat antaisivat saman vaikutuksen kuin leveämmät laipat H-palkissa verrattuna I-palkkiin, mutta epäilen, että se tekisi mitään eroa kiinnitetyssä puupalkissa, muodonmuutos olisi todennäköisesti liian suuri.

Todella vahvoja H-palkkeja (HE-M) tehdään leveämpiä, ei paksumpia laippoja nimenomaan siksi, että rasitukset ovat niin suuria.

En voi muistaa nähneeni leveälaippaisia puupalkeja. Haluaisin sen sijaan katsoa palkkia neljänä erillisenä osana.

No, ei ole erikoisalani, joten ehkä on olemassa toisia näkemyksiä.

EDIT: OK, olen laskenut: JOS voidaan pitää laatikkorakennetta KIINTEÄNÄ, niin vaihtoehto #1 on noin 16% jäykempi kuin vaihtoehto #2. Jos 45*70 palat eivät ole täysin kiinni (esimerkiksi liimattu ja kiinnitetty), niin laatikkorakenteella on vain 2/3 vaihtoehdon #2 vahvuudesta.

Tämä on laskettu vain suoraan ylös ja alas. Vakautta ym. en ole tarkistanut.

Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole riittäviä tietoja laskea sitä, mutta mikä tulee mieleen, on 2X7" ylä- ja alaosassa ja 70X70 keskellä. liimattu plus ruuvattu. Mieluiten läpimenevällä pultilla.

Siitä tulee senttimetrin leveä, mutta sen voi korjata ympyräsahalla tai niin.

Kiitos osoittamastasi mielenkiinnosta kysymykseen.

Luulen, että valitsen kolme kappaletta 45*145 ja päällystän sen sitten kipsillä, se näyttää olevan helpoin ja paras tapa.

Ehkä käytän jopa 45*170 saadakseni palkin, joka on korkeampi kuin leveämpi, katsotaan...:)

Jos voit, tee se ehdottomasti. Korkeus vaikuttaa huomattavasti enemmän taivutuslujuuteen kuin leveys.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.