7 025 lukukertaa ·
4 vastausta
7k lukukertaa
4 vastausta
Tehdä reikä kantavaan seinään ilmanvaihtoa varten?
Haluan asentaa tuloilmaventtiilit ikkunoiden yläpuolelle. Talopiirustuksen mukaan seinässä on "hammarband", joka on todella paksua puutavaraa. Voiko siihen porata noin 8 cm pyöreän reiän reikäporalla? Mietin kantavuutta.
hei ! täytyykö sinun porata juuri ikkunan yläpuolelle. minä yleensä asennan ne ikkunan viereen.
Valmistaja suosittelee ikkunan yläpuolelle, mutta voihan ne varmasti laittaa viereen kuten sanot. Ikkunan yläpuolella minulla on vanerilevy, muualla talossa (eli jos asentaisi ne ikkunan viereen) on mexitiiltä. Poraaminen mexiin vaikuttaa yhtä työläältä...
On hyvin mahdollista, että kantava palkki on hieman ikkunan yläpuolella, joten jos poraat melko suoraan ikkunan yläpuolelle, et osu "hammar bandet".
Hammarbandet talossani on liimapuupalkki, joka on noin 50x300mm, eli 50mm paksu ja 300mm korkea.
Hammarbandet talossani on liimapuupalkki, joka on noin 50x300mm, eli 50mm paksu ja 300mm korkea.
Mutta en uskalla riskeerata, että hammarband olisi korkeammalla. Olen testannut sääntömittarilla ja ikkunaseinän yläpuolella (joka on 4 m) se antaa hälytyksen joka 60. cm, mikä vahvistaa jakimin teorian, että hammarband ei ole suoraan ikkunoiden yläpuolella vaan korkeammalla? Tietääkö kukaan, miten sääntömies antaa hälytyksen, jos testataan suoraan hammarbandilla?
Klikkaa tästä vastataksesi