1 338 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Tee reikä seinään
Mietin aukon tekemistä keittiön ja VR:n väliseen seinään 60-luvun rivitalossa. En tiedä, mitä materiaalia seinä on, enkä myöskään, onko se kantava. Voinko nähdä sen, jos saan hankittua talon piirustukset? Vai täytyykö minun kutsua rakennusfirma tarkastamaan? Jos se on kevytbetonia eikä "täysvalettua" betonia, voinko päätellä sen ennen kuin ryhdyn työhön?
Olen maalari, en rakentaja... Voin auttaa maalauskysymyksissä!!!
Olen maalari, en rakentaja... Voin auttaa maalauskysymyksissä!!!
Piirustus voi antaa sen tiedon, mutta jos se ei anna vastausta, niin varmasti, jos olet maalari, voit helposti korjata pintakerroksen pienen kokeen jälkeen. Vitsit sikseen, parasta on yleensä purkaa ja katsoa rakennetta.
Poraa ja perehdy, onko se ontto (luultavasti kipsiä puutukikehikoilla).
Jos ei, poista pintakerros (luultavasti rappaus) ja tutki, onko sisämateriaali tiiliä tai ehkä kevytbetonia (pehmeää ja voidaan helposti hajottaa esimerkiksi naulalla tai ruuvimeisselillä). Jos et voi poistaa pintakerrosta, seinä on luultavasti betonia.
Poraa ja perehdy, onko se ontto (luultavasti kipsiä puutukikehikoilla).
Jos ei, poista pintakerros (luultavasti rappaus) ja tutki, onko sisämateriaali tiiliä tai ehkä kevytbetonia (pehmeää ja voidaan helposti hajottaa esimerkiksi naulalla tai ruuvimeisselillä). Jos et voi poistaa pintakerrosta, seinä on luultavasti betonia.
Poikittain kattotuolin varmasti kantava, riippuen kattotuolirakenteesta. Pitkin kattotuolia todennäköisesti ei kantava. Mutta älä koskaan ota riskiä! Hae mukaasi joku timpuri jostain rakennustyömaalta ja anna hänelle kassillinen olutta kiitokseksi, että hän katsoo sen puolestasi.
Kiitos vastauksista! Palaan asiaan...
Klikkaa tästä vastataksesi