9 699 lukukertaa ·
27 vastausta
10k lukukertaa
27 vastausta
diffuusiosulku + vedeneristys
Kyllä, mutta jos sinulla on jo tiivistys kerroksena kumikalvo, niin sinulla ei ole tarvetta diffuusiosululle. Mutta ehkä se ei toimi prefabilla?halotex sanoi:
Ei ole mitään järkeä ÅB-kalvossa. Ymmärtääkseni se on siellä estämään, ettei lämmin ja kostea ilma diffundoituisi eristeeseen, erityisesti talvella, ja eristeestä tulisi kostea ja lakkaisi eristämästä. Eikö niin?
Kuulostaa siltä, että nämä "Goretex"-tyyppiset tuotteet voivat olla erittäin kalliita...?
Olen puhunut Tartanin kanssa ja mielestäni hän vaikuttaa olevan mies, jolla on sekä pitkäaikainen puuseppäkokemus että teoreettinen ymmärrys kosteuden mekanismeista (olen itse diplomi-insinööri fysiikassa, joten ajattelen, että minulla on jonkin verran käsitystä luonnonlaeista). Kiitos avusta Tartan!
Joka tapauksessa olen nyt puhunut puusepän kanssa ja hän väittää, että kipsin takana on itse asiassa ilmarako, joka avautuu viereisiin huoneisiin ja näin ollen poistaa kosteutta, ja siinä hänellä voi olla tiettyä järkeä. Mutta koska kipsi on paikoillaan, mutta ei vielä märkätilojen vedeneristettä, niin aion porata muutamia reikiä läpäistäkseni höyrynsulun.
Tartan muuten, onko olemassa sementtipohjaisia levyjä, jotka eivät ole niin hirvittävän kalliita kuin esim. Minerit? Tarkoitan, että se on kymmenkertainen hinta kipsiin verrattuna.
Joka tapauksessa olen nyt puhunut puusepän kanssa ja hän väittää, että kipsin takana on itse asiassa ilmarako, joka avautuu viereisiin huoneisiin ja näin ollen poistaa kosteutta, ja siinä hänellä voi olla tiettyä järkeä. Mutta koska kipsi on paikoillaan, mutta ei vielä märkätilojen vedeneristettä, niin aion porata muutamia reikiä läpäistäkseni höyrynsulun.
Tartan muuten, onko olemassa sementtipohjaisia levyjä, jotka eivät ole niin hirvittävän kalliita kuin esim. Minerit? Tarkoitan, että se on kymmenkertainen hinta kipsiin verrattuna.
phulden, voin kertoa sinulle, että rakennamme muovikalvolla erottaaksemme kaksi kosteusarvoa, jotka meillä on. RH ulkona, joka useimmiten on alhaisempi kuin meidän RH sisätiloissa. Miksi on niin tärkeää, että tämä sisempi kalvo on täysin tiivis, johtuu kastepisteestä, joka meillä on rakenteessamme. Koska muovikalvo on tiivis, rakennamme siten, että annamme kosteuden siirtyä mekaanisen ilmanvaihtomme kautta jne. Jos läpäisemme tämän kalvon (muovikalvo), on olemassa huomattava riski kosteuskonvektion syntymiselle. Toisin sanoen prosessi, jota ohjaavat ilmanpaine-eroavaisuudet. Kosteus, kuten kaikki tiedämme, ei halua muuta kuin tiivistyä alkuperäiseen muotoonsa, nestemäiseksi. Tästä aiheesta on ollut useita teorioita, kaksinkertaiset vedeneristykset kylpyhuoneen ulkoseinässä. Mutta oppineet eivät ole koskaan pystyneet sopimaan kuinka meidän tulisi rakentaa näillä alueilla. Rakentamalla diffuusioavointa kalvoa, sallimme kosteuden kulkea rakenteen läpi hallitulla tavalla, mutta suojaamme rakenteen konvektiolta. Jos sukellamme syvemmälle tähän aiheeseen, mielestäni sinun pitäisi tarkistaa, mikä on höyrynvastus, jonka sinun kumikalvosi kestää. On jo kauan tiedetty, että meidän on noustava yli 2 miljoonaan s/m x 10/3 vastukseen, jotta se luokiteltaisiin höyrytiiviiksi.
Hinta rakentaa gortexin kaltaisilla tuotteilla. Kallista? Tarvitset vain tätä kylpyhuoneen ulkoseinälle.
Sanotaan, että sinulla on ulkoseinä, joka on 5 m leveä, 2,40 m korkea, mikä tekee siitä 12 neliömetriä, ja jos se maksaa noin 25 kr/neliömetri, niin kokonaiskustannus on 300 kr. Onko tämä liian kallista niihin etuihin nähden, joita se tuottaa?
Sanotaan, että sinulla on ulkoseinä, joka on 5 m leveä, 2,40 m korkea, mikä tekee siitä 12 neliömetriä, ja jos se maksaa noin 25 kr/neliömetri, niin kokonaiskustannus on 300 kr. Onko tämä liian kallista niihin etuihin nähden, joita se tuottaa?
kuulostaa erittäin kalliilta ratkaisulta, kun voi käyttää diffuusiolle avointa muovia sen sijaan?Byggaren sanoi:Piirrä kylpyhuoneen pohjapiirros ja tutki yksityiskohtaisesti liittymät väliseinissä/ulkoseinissä sekä lattia/kattorakenteissa, ennen kuin annat liian pitkälle meneviä suosituksia diffuusiosulun/muovikalvon poistamisesta ulkoseinissä tai sen toiminnan häiritsemisestä puhkaisemalla.
Viisaampaa on rakentaa uusi sisäseinä ilmarakolla ulkoseinää vasten ja jättää diffuusiosulku ehjäksi ulkoseinässä. Näin hygroskooppinen materiaali ei jää kahden tiiviin kerroksen väliin.
![]()
Haloman, voit varmasti paljon tästä, olen siitä vakuuttunut. Mutta minusta kuulostaa hieman siltä, että puhut omassa asiassasi (kutsut itseäsi Halomaniksi ja puolustat Halotexia - kuulostaa Matakin jälleenmyyjältä?).
Jos yritämme purkaa mitä sanot:
Pahoittelen besserwisser-sävyäni (isäni sanoo, että olen syntynyt sellaiseksi ja perin tämän äidiltäni), mutta on vaikeaa saada myyntipuhe heitettynä päälle, kun yritämme selvittää, mikä pätee. Nyt on pian jalkapalloa. Heja Ruotsi!
Jos yritämme purkaa mitä sanot:
OK, totta kai, ainakin talvella.
Haluaisin sanoa, että se johtuu diffuusion estämisestä, kastepiste on se piste, jossa paine ja lämpötila ovat sellaiset, että kaasu tiivistyy.
Joo
Kyllä ja ei. En tiedä, mitä tarkoitat kosteuskonvektiolla. Konvektio on minulle sitä, mitä puhekielessä kutsutaan "lämmin ilma nousee ylöspäin". Haluaisin väittää, että jos puhkaisee muovikalvon, on olemassa suuri riski kostean ilman diffuusiolle. Diffuusio ei kuitenkaan ole ei ole (kuten monet uskovat) prosessi, jota ohjaavat paine-erot vaan puhtaasti tilastollinen pyrkimys luonnossa lisätä entropiaansa. Voit olla kahdessa huoneessa, joissa on tarkalleen sama paine ja lämpötila mutta eri kosteusprosentit ja kalvo, joka sallii höyryn liikkuvuuden. Jonkin ajan kuluttua näillä kahdella huoneella on sama kosteusprosentti.
En tiedä siitä ainakaan. Mitä tarkoitat? Vesi ei halua muuta kuin haihtua, jos paineet ja lämpötilat ovat oikeita. Kosteudella ja vedellä ei ole omaa tahtoa, ne noudattavat luonnonlakeja.
Voitko antaa minulle joitakin viittauksia? Keitä ovat "oppineet", joita mainitset?
Ehkä niin. Mutta se ei ollut alkuperäinen kysymykseni. Tässä oli rakennusmies, joka halusi sulkea orgaanisen materiaalin kahden tiiviin kerroksen väliin ja sitä kysyin. Puhkaisemalla yhden kerroksen meillä ei ole enää kyseistä tilannetta. Toinen kerros estää sekä märkyyden että toivottavasti (katso alla) kosteuden liikkumisen, sekä paine-eron että diffuusion kautta.
OK. Mitä on 2 milj s/m x 10/3? Mutta jos nyt rakennusmies käyttää yleisesti tunnettua märkätilajärjestelmää, toivon ainakin, että se kestää sekä märkyyttä että kosteutta. Minun pitää varmaan tutkia tuotetta, siinä olet oikeassa.
Pahoittelen besserwisser-sävyäni (isäni sanoo, että olen syntynyt sellaiseksi ja perin tämän äidiltäni), mutta on vaikeaa saada myyntipuhe heitettynä päälle, kun yritämme selvittää, mikä pätee. Nyt on pian jalkapalloa. Heja Ruotsi!
Ha, ne on itse rakentaja, joka on siirtynyt näihin materiaaleihin osallistuttuaan tutkijatutkimuksiin, jotka ovat tulleet esiin. Mutta myös siksi, että lyhennän omaa rakennusaikaani. Jos voin rakentaa oikein ja samalla rakentaa nopeammin, minun ei tarvitse suostutella enempää.
Toivottavasti luet tämän artikkelin, joka mielestäni on kirjoitettu asiantuntijan toimesta.
http://www.sabo.se/Teknik_Filer/Diffsparrochtatskikt.pdf
Ja mielestäni se kertoo paljon kysymysmerkistäsi asiassa!
Onnea matkaan!
Toivottavasti luet tämän artikkelin, joka mielestäni on kirjoitettu asiantuntijan toimesta.
Ja mielestäni se kertoo paljon kysymysmerkistäsi asiassa!
Onnea matkaan!
Olen nyt lukenut ja puhunut myös Anders Janssonin kanssa, joka on kirjoittanut sen. SP:n tutkimuksen ydin on, että tärkeintä on, että vedeneristys on tiukka (>1 miljoona s/m). Silloin muovikalvon olemassaololla ei ole oikeastaan enää merkitystä. Jos materiaali on vähemmän tiukka, materiaali vedeneristyksen ja PE-kalvon välillä voi kostua, mikä voi aiheuttaa vaurioita, jos se on orgaanista. Tämä on havaittu (raportissa on kuvia). Jos PE-kalvo poistetaan, muu seinärakenne voi mahdollisesti vahingoittua, mutta tästä ei ole vielä tuloksia.Haloman sanoi:Ha, olet itse rakentaja, joka on siirtynyt näihin materiaaleihin osallistuessani tutkimuksiin, jotka ovat ilmestyneet. Mutta myös siksi, että lyhennän omaa rakennusaikaani. Jos voin rakentaa oikein ja samalla rakentaa nopeammin, en tarvitse enää vakuuttelua.
Toivottavasti luet tämän artikkelin, joka minun mielestäni on kirjoitettu aiheeseen perehtyneen henkilön toimesta.
[linkki]
Mielestäni se kertoo paljon kysymyksestäsi tässä asiassa!
Onnea!
Tärkeintä on siis valita vedeneristystuote, joka on todella tiukka.
Kiitos avusta ja toivottavasti olemme nyt hieman viisaampia!
mistä voi löytää tiedoston uudelleen?
Ei ole enää saatavilla ja olen etsinyt sekä sp.se:stä että sabo.se:stä ilman tuloksia.
Ei ole enää saatavilla ja olen etsinyt sekä sp.se:stä että sabo.se:stä ilman tuloksia.
Haluaisin myös lukea tiedoston. Olen juuri nyt muovittamassa ulkoseiniäni ja pohdin edestakaisin, pitäisikö minun laittaa muovi vai ei kylpyhuoneen seinille (aion laatoittaa ne lopulta), jotka ovat myös ulkoseiniä.
Miltä näyttää kodinhoitohuoneiden osalta muuten, onko vedeneristys määrätty näissä uusien rakennusmääräysten mukaan?
Miltä näyttää kodinhoitohuoneiden osalta muuten, onko vedeneristys määrätty näissä uusien rakennusmääräysten mukaan?
Jäsen
· Stockholm
· 1 397 viestiä
Tunnen tarvetta vastata, koska tekstissä on monta vakavaa virhettä.halotex sanoi:phulden, voin kertoa sinulle, että käytämme muovikalvoa erottamaan kaksi eri kosteusarvoa. Ulkona oleva suhteellinen kosteus (RF) on usein alhaisempi kuin sisätiloissa. Sisäisen kalvon tiiviys on tärkeää johtuen rakenteemme kastepisteestä. Tiiviin muovikalvon avulla kosteuden annetaan siirtyä mekaanisen ilmanvaihtojärjestelmän kautta. Jos kalvo (muovikalvo) rikkoutuu, kondensaatioriski kasvaa ilmanpaine-erojen vuoksi. Kosteudella on taipumus palata nestemäiseen muotoon. Kaksinkertaisista tiivistyskerroksista on olemassa monia teorioita, mutta asiantuntijat eivät ole päässeet yksimielisyyteen. Diffuusiolle avoimella kalvolla sallimme kosteuden kulkea hallitusti, estäen konvektion. Jos haluat tarkempaa tietoa, tarkista kumin kalvosi höyrynläpäisevyys; yli 2 milj. s/m x 10/3 vaaditaan, jotta se lasketaan höyrytiiviiksi.
Kirjoitat: Ulkona oleva RF on usein alhaisempi kuin sisällä
Vai niin? Nyt ulkona RF on 96% ja sisällä 40%.
Puhut vesihöyryn määrästä, joka on aina suurempi sisällä johtuen lisäkosteudesta. Suhteellinen kosteus vaihtelee. Ulkona se on korkea talvella ja matala kesällä, sisällä päinvastoin, korkea RF (RH) kesällä ja matala talvella. Tämä johtuu siitä, että ulkoilman alhainen höyrypitoisuus talvella lämpenee huomattavasti alentaen suhteellista kosteutta (ja päinvastoin).
Tiiviin muovikalvon avulla kosteuden annetaan siirtyä mekaanisen ilmanvaihtojärjestelmän kautta. Jos kalvo (muovikalvo) rikkoutuu, kondensaatioriski kasvaa.
Tässä sekoitat asioita. Ulkoseinän höyrysulku estää sisäilman kondensoitumisen kylmempään materiaaliin eristetyssä seinässä. Tämä ilmiö esiintyy riippumatta alipaineesta. Alipaine (johtuen mekaanisesta poistoilmasta) estää yleensä konvektiota nykyaikaisissa taloissa.
Ketjun aloittajalle: Kuvailemasi rakenne EI ole hyväksytty. On pitkään tiedetty, että materiaalia (orgaanista) ei saa sulkea kahden tiivistyskerroksen väliin. Kipsilevyllä ei tosin ole suurempaa merkitystä.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi