3 466 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Lisää ikkunoita
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Hei!
Ajattelen lisätä ikkunoiden määrää talon lyhyelle puolelle, eli yhdelle ulkoseinälle, joka kulkee samansuuntaisesti palkiston kanssa.
Pohdin, pitäisikö kantavuudesta olla huolissaan, mutta teoriassa sen ei pitäisi olla ongelma?
Kyseessä on vanha talo vuodelta 37, ja ajattelin laittaa kaksi vanhaa standardikokoista kaksiosainen ikkunaa vierekkäin saadakseni neljä ruutua.
Mitä asiantuntijat sanovat?
Ajattelen lisätä ikkunoiden määrää talon lyhyelle puolelle, eli yhdelle ulkoseinälle, joka kulkee samansuuntaisesti palkiston kanssa.
Pohdin, pitäisikö kantavuudesta olla huolissaan, mutta teoriassa sen ei pitäisi olla ongelma?
Kyseessä on vanha talo vuodelta 37, ja ajattelin laittaa kaksi vanhaa standardikokoista kaksiosainen ikkunaa vierekkäin saadakseni neljä ruutua.
Mitä asiantuntijat sanovat?
Miten on kantavien palkkien kanssa ikkunoiden yläpuolella??? Mikä on ulkoseinärakenne??? Elementtitalot siihen aikaan olivat melko (edistyksellisiä) tarkoitan, että jotkut olivat puhdasta puuristikkoa, ja toiset ristikkoja kantavilla palkeilla.... onko sinulla piirustuksia???
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Valitettavasti piirustuksia ei ole. Olen melko huono eri rakennustavoissa, valitettavasti. Mitä kantopalkki tarkoittaa fyysisesti? Olen tällä hetkellä poistanut yhden ikkunan ja voin vääntää irti vähän ja katsoa miltä se näyttää. Olen myös erittäin utelias, joten ei haittaa ollenkaan, jos otat aikaa ja selität termejä. 
Muuten seinä koostuu enimmäkseen seisovista paksuista laudoista mitä voin nähdä.
Muuten seinä koostuu enimmäkseen seisovista paksuista laudoista mitä voin nähdä.
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Ikkunoiden yläpuolella on sääntö, joka lepää pystyssä olevilla karkeilla lankuilla, joiden oletan olevan itse talon runko. (Pystyt karkeat eivät siis ole mikään runkorakenne, ne ovat koko seinän mitalla yhteenliitettyjä, näyttää erittäin vankalta)
Epäilen, että ikkunoiden yläpuolella oleva sääntö on se mitä tarkoitat kantolinja?
Ajattelin sitten niin, että käytän sirkkeliä ja poistan tämän kantolinjan(?) ja korvaan sen kaksinkertaisen pitkillä (koska aion saada kaksinkertaisesti ikkunoita), ja kaksinkertaisen korkeilla (toivottavasti se riittää estämään liian suuren taipuman), ja sen pitää levätä useammalla pystyssä olevalla lankulla kuin ennen.
Sitten se menee niin sanotusti kantamaan tai katkeamaan.
Epäilen, että ikkunoiden yläpuolella oleva sääntö on se mitä tarkoitat kantolinja?
Ajattelin sitten niin, että käytän sirkkeliä ja poistan tämän kantolinjan(?) ja korvaan sen kaksinkertaisen pitkillä (koska aion saada kaksinkertaisesti ikkunoita), ja kaksinkertaisen korkeilla (toivottavasti se riittää estämään liian suuren taipuman), ja sen pitää levätä useammalla pystyssä olevalla lankulla kuin ennen.
Sitten se menee niin sanotusti kantamaan tai katkeamaan.
Jos et voi elää seinäkaistaleen kanssa kahden ikkunaryhmän välillä ja sijoittaa siihen liimapuupilaria kantamaan painoa?
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Olen harkinnut ajatusta, esteettisesti se olisi ihan ok, mutta; (Saa mielellään opettaa minua, minulla ei ole mitään tietoa tällaisista asioista, katson vain, arvaan ja oletan)
Siihen, mihin keskitolppa tulisi, on aivan kellari-ikkunan yläpuolella perustuksessa, ja kellari-ikkunan yläpuolella betonia on vain pari dm. Olen hieman huolissani, että betoni voisi haljeta tolpan painosta. Ymmärrän, että muurilla on joku sokkeli tai mikä sitä kutsutaankin, joka jakaa painoa hieman sivuille, mutta riittääkö se todella?
Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.
Siihen, mihin keskitolppa tulisi, on aivan kellari-ikkunan yläpuolella perustuksessa, ja kellari-ikkunan yläpuolella betonia on vain pari dm. Olen hieman huolissani, että betoni voisi haljeta tolpan painosta. Ymmärrän, että muurilla on joku sokkeli tai mikä sitä kutsutaankin, joka jakaa painoa hieman sivuille, mutta riittääkö se todella?
Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.
Ok, ymmärrän. Se on ehkä hieman riskialtista. Silloin tarvitaan ehkä pidempi liimapuupalkki kattamaan koko alue, jos se vain on mahdollista asentaa ilman, että täytyy purkaa puolta taloa. Sinun tapauksessasi ottaisin mukaan jonkin rakennesuunnittelijan tai vaihtoehtoisesti taitavan käsityöläisen, johon luotat, antamaan mielipiteensä. Hän voi paikan päällä kertoa hieman enemmän rakenteen tuntemuksista ja siitä, mitä on mahdollista toteuttaa.
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Valitettavasti minulla on todella huonoja kokemuksia ammattilaisista, niin käsityöläisistä kuin insinööreistäkin. Lahjakkuutta ei saa automaattisesti kaupan päälle, kun opiskelee rakennusinsinööriksi, olen huomannut. Joten asenteeni on nykyään, että jos jokin menee pieleen, niin haluan mieluummin tehdä sen itse kuin maksaa siitä kalliisti. =D
Mutta nyt olen päättänyt nikkaroida 3-ruutuisen kehyksen omista 2-ruutuisistani. Minulla on 45*170-regeli, joka on ylimääräisenä ja saa tehdä työn. Pitäisi toimia, koska nykyinen on 100 mm korkea.
Mutta nyt olen päättänyt nikkaroida 3-ruutuisen kehyksen omista 2-ruutuisistani. Minulla on 45*170-regeli, joka on ylimääräisenä ja saa tehdä työn. Pitäisi toimia, koska nykyinen on 100 mm korkea.
Jäsen
· Södermanland
· 200 viestiä
Siitä tuli tosi hyvä! Mutta kuten sanottu, se oli helvetti saada sääntö sisään ilman, että porattiin reikiä koko seinään.
Toivottavasti seinä ei vain taivu, mutta siltä ei todellakaan tunnu.
Roger Spontare sanoi:Tyvärr har jag riktigt dåliga erfarenheter av yrkesmän, såväl hantverkare som ingenjörer. Begåvning får man inte automatiskt på köpet om man läser till byggnadsingengör har jag märkt. Så min inställning är numera att ska det bli fel så ska jag ha gjort det själv istället för att betala dyrt för det. =D
Precis min åsikt. Det är trist när så kallade fackmän inte kan tänka själva utan bara säger att så här brukar man göra. Funkar dåligt med ombyggnad av gamla hus där man behöver tänka till och klura ut smarta lösningar.
Hoppas din balk hållit formen!
Klikkaa tästä vastataksesi