Takkamme on asennettu liuskekivilaattojen "postimerkin" päälle. Lattia on puupalkeista pilarianturan yläpuolella. Kaminan takaosan ja seinän välinen etäisyys on noin 15 cm. Nyt aion vetää ilmanvaihtokanavan pilarianturasta. Klinkkeripäällysteen rei'ittäminen tuntuu melko monimutkaiselta. Mitä menetelmää suosittelisitte?
- Onko olemassa sopivaa 105 mm reikäsahaa, joka selviytyy tehtävästä? (vesijäähdytys on poissuljettu)
- Onko parempi porata useita pieniä reikiä ympyrään? Minkä poranterän minun silloin pitäisi valita?

/David

Sinun pitäisi voida vuokrata tai lainata (timantti)reikäsaha/kora sopivassa koossa sieltä, mistä ostat laattoja/klinkkereitä.
Ei tarvitse käyttää paljon vettä, riittää että on vähän kosteaa (kukkasuihkepullo) ja poraa ruuvimeisselillä matalalla nopeudella, niin et polta timanttikoraketta.

Näin tein ainakin itse, kun minun piti tehdä reikä graniittilevyihin.

Kiva, että kysyt. Olemme juuri tehneet viisi reikää liuskekivilevyihin ja kokeilimme useita vaihtoehtoja - kuten halpoja timanttireikäsahoja ja betonireikäsahoja Julasta. Se toimi vaihtelevasti...

Lopulta sain käsiini tällaisen reikäsahan:
http://katalog.toolstore.se/webspee...at_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61

Se toimi loistavasti. Totta, saha hajosi neljän reiän jälkeen, (2-4 cm paksut liuskekivilevyt), mutta onneksi se tapahtui, kun reikäsaha meni viimeisen reiän läpi ja kovametalliterä irtosi reikäsahasta.

Reikäsahan pidike voidaan ostaa Biltemasta - sama juttu, mutta paljon halvempaa!

Vinkki: Käytä ilman keskiporaa. Tee sen sijaan reikä lankkuun (halkaisija 105 mm) ja käytä sitä reikäsahan ohjaimena. Vaihtoehtoisesti poraat ensin iskuporalla (ILMAN LYÖNTIÄ!) saman kokoisen reiän kuin reikäsahan keskipora.

Liuskekivi on aika pehmeää (verrattuna muihin kivimateriaaleihin).

HUOM! Käytä ALHAISIA kierroksia. Me käytimme erityistä pienivaihteista porakonetta. Jos käytät tavallista porakonetta alhaisilla kierroksilla, suosittelen tarkistamaan, ettei kone kuumene liikaa. Ne eivät yleensä pidä yhdistelmästä alhaiset kierrokset ja korkea kuormitus pitkän ajan kuluessa.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.