Hei.
Asumme vuonna 1976 rakennetussa 1½-kerroksisessa ketjutalossa. Olemme vaihtamassa makuuhuoneen kattopaneeleita barracudakatosta kipsiin tai paneeliin. Olemme joskus kuulleet naksahtavaa ääntä katon yläpuolelta, kun olemme vetäneet vessan tai käyttäneet pesuallasta kylpyhuoneessa yläpuolella. Tätä ajattelimme selvittää tarkemmin. Poistin osan barracudakatosta tarkistaakseni asian. Huomasin, että nykyisen sisäkaton yläpuolella on musta muovi (katso kuva). Musta muovi kulkee koko ulkoseinän pituudelta, niin pitkälle kuin voin nähdä. Muovin yläpuolella on harvapaneeli ja eristys. Talon keskiosassa ei ole muovia tai eristystä.
Mikä tarkoitus tällä muovilla on? Onko se vain eristystä ulkoseinällä varten vai liittyykö se jollain tavalla kosteussuojaukseen? Minun täytyy leikata osa muovista nähdäkseni putket yläpuolella, ja siksi haluan tietää, täytyykö minun korvata se uudella muovilla jälkikäteen. Voinko ruuvata kipsi- tai paneelilevyt suoraan muoviin vai täytyykö minun naulata uusi harvapaneeli muovin päälle ensin?
Ystävällisin terveisin, Andreas.