Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Larsa: Usein rappauksen/kaislamaton yläpuolella on lankku. Voi mennä ohi ja joutua väliin, silloin pitää kallistaa ruuvia niin, että se osuu puuhun. Poraaminen rappaukseen ei ole ongelma, tavallinen betoniporanterä. Rappaus voi olla melko paksu ja siihen voi kiinnittää kevyempiä tavaroita, mutta vähäisellä kuormituksella kuuluu yleensä "tjoff" ja irtoaa "koka".
Bödde: Se ei ole asetettuna 0:aan, tai oikeammin sanottuna, kun asetan sen 0:aan, se leikkaa kuitenkin hieman kulmassa... Aion tutkia hyönteisruuvit, sillä niitä on nimittäin myös boschissa. Kiitos vinkeistä!
twtwtw: Hei, Aion asentaa kattopaneelin ullakon vinokattoon. Kysyn, miten se kannattaisi asentaa kaikkein kätevimmällä tavalla. 1. Miten asetan naulan niin, ettei se näy? Koska aion rakentaa vaakasuoraan, ja mietin, pitäisikö pontti, joka ulkonee, olla ylöspäin vai alaspäin. 2. Mihin kiinnitän naulan, ettei se näy? Onko se raossa vai ulkonevassa pontissa? Koska en halua, että se näkyy. / tw
MangoMungo: Minulla on rinnepohjainen vuosisadanvaihteen talo, jonka kellarinseinä on luonnonkiveä, vaihtelevaa kokoa, noin 1 metri paksu. Talo on kuitenkin vajonnut yhden seinän kohdalla ja päätin vilkaista sitä ylhäältä olohuoneesta, kun olin poistanut lattian ja repinyt irti aluslaudoituksen. Kävi ilmi, että muuratun kellarinseinän yläosassa oli halkeamia. Kävi ilmi, että kyseessä oli pari
Ring: Ota yhteyttä pieneen köksitillverkare, mene sinne voileipäkakun kanssa 10 kahvitauolle ja katso, voitko ostaa suurempia määriä.
petersk: Läpäisy on reilusti yli kaksinkertainen 2 kpl 56x225 kanssa. Lujuus on noin 65%. Ehkä teräspalkki. Arvioisin (ilman laskemista), että selviäisit HEA 160:lla.
Yrrol: Jotain, mistä olen saanut tarpeekseni, on kylmät lattiat. Okei, totta kai voi käyttää tohveleita mutta... Olen vähän leikkinyt ajatuksella, että olisi vesikiertoinen lattialämmitys kaikkiin huoneisiin, mutta epäilen, että siihen tarvittaisiin valtavasti energiaa toimiakseen = kallista. Olen miettinyt, että jos patterit antavat jatkuvasti mukavaa lämpöä, ehkä se on riittävää,
Styx: [citat] Nyt ymmärrän, mitä tarkoitat - olit samaa mieltä siitä, mitä sanoin. Ymmärsin sinua niin, että et halunnut kutsua sitä kantbalkiksi.. Mutta nyt kun luen tarkemmin, näen että vain selvensit, mitä kirjoitin.. Ja enkä ole vielä edes avannut uuden vuoden juomista ;)
Eddi Thomason: Kiitos avusta! Näyttää siltä, että voin jättää asbesti-ahdistukseni taakse. En aio purkaa tai edes koskea eristeisiin lainkaan. Valitettavasti minun on pakko laittaa vähän ylimääräistä tukea kelluviin lattiakiskoihin, mutta teen sen varovasti ja hanskat kädessä. Sitten kansi päälle lopullisesti :)
joflopp: Lue, mitä Jon_h kirjoittaa kiinnitetyssä ketjussaan kylpyhuoneosiossa. http://www.byggahus.se/forum/429859-post2.html
snickarboden: Spontaanisti, sitä ei tehdä ollenkaan, koska se merkitsee useimmissa tapauksissa ongelmien luomista mm. sen tiiviyden kanssa. Etsi diffspärr tästä foorumista, niin löydät paljon tietoa siitä, miksi sitä ei pitäisi yrittää. /Kent
mikmal: Hei Nostimme talon vuonna 2007 Åtvidabergsin talojen ja kattokerrosten avulla - toimi täydellisesti. Olimme itse jo ottaneet yhteyttä arkkitehtiin ja hankkineet rakennusluvan, joten Åtvidabergs laski vahvistuspalkit ja rakensi neljä moduulia, jotka sitten nostettiin talomme päälle. Valmista noin viikossa (rungon osalta siis ....). Se on mielestäni suurin etu tässä - Tiivis talo nopeasti
Träig snickare: Ei juuri nyt. Mutta käy katsomassa puutarhakauppaa. sen pitäisi olla kiristettävissä. Vetää niin, ettei se mene rikki. Kokeile vetää molemmilla käsillä, sen ei pitäisi kasvaa isommaksi.
nihtila: Hei! Aloitamme ullakon sisustusta ja pohdimme päätyjä. Nyt seinä on yhtä paksu kuin ikkunat, joten aiomme "satuloida" 120+45 (muovi 120:n ja 45:n välissä, 120 vaakasuunnassa ja 45 pystysuunnassa). Pitäisikö kohtipalkkien kohdata alakerrassa, koska nyt ne tulevat vain "roikkumaan" olemassa olevan runkorakenteen/ulkoseinän varaan? Ei ole myöskään sokkelia tai muuta mihin kiinnittää,
kimpo: Se ei onnistu... sinun on oltava klossi! Tai paljon lateksisaumaa...
Herr Anders: [lainaus="Johan Gunverth, post: 755614"]Sekä (kontrolloidut) lastulevyt että OSB vapauttavat formaldehydiannoksen, joka alittaa selvästi suositellut rajaarvot.[/LAINATTU] Kun kerran ostin IKEA-huonekalun, jonka formaldehydiannos alitti voimassa olevat rajaarvot ja joka silti aiheutti päänsärkyä perheen herkälle jäsenelle (huonekalu piti lahjoittaa jollekin, joka tarvitsi sitä enemmän),
Donwoody: toimii hyvin myös puun kanssa, laita vain vähän kattohuopaa säännön ja betonin väliin. (halvempaa kuin metallisäännöt) jos sinulla olisi kosteusongelmia talossa, käyttäisin varmaan metallia siinä tapauksessa (turvallisempaa kosteassa ympäristössä)
ktm250: Joka tapauksessa tiilet jäävät joko näkyviin tai rapattuna. Valinta on sinun. Kalkkilaastia valmistavat esim. maxit, finja, sto ja combimix. Tarkista vain heidän verkkosivuiltaan jälleenmyyjät.
ktm250: On olemassa tasoitteita, jotka on tehty jätettäviksi avoimeksi tai maalattaviksi. Se ei toimi minkä tahansa lajikkeen kanssa.
w1shmast3r: En itse asiassa tiedä sitä. Pitänee kai tarkistaa se hieman tarkemmin luulisin.
Styx: Ei haittaa, mutta on hyvä jos siirrät saumoja OSB/kipsi, niin siitä tulee vahvaa kuin viina (kuten sanotaan Roomservice) ;)
MagnusRö: Minulla on pohdintaa siitä, miten parhaiten päätetään höyrynsulku rapattua tiiliseinää vasten. Muovi tulee yläpohjasta ja se tulee päättää sivussa tiiliseinää vasten sekä myös ylösvetoiseen tiiliseinään, kuten alla oleva kuva näyttää. Miten olisitte eristäneet ylösvetoseinän? Vinon yläpohjan eristys tulee menemään koko matkan alas, ja kysymys kuuluu, pitäisikö minun
MagnusRö: Aion rakentaa kattotuoliin 45x145 lisää tilaa varten eristeelle ja säädettävälle tuuletusraolle. Tämä sääntö tulee meneen päällekkäin noin 50mm, ja ihmettelen onko suosituksia naulan etäisyydestä ja koosta. Sääntö toimii pääasiassa eristyksen lisärakenteena, mutta jos kattotuoli saa vähän ylimääräistä kantokykyä siinä sivussa, se ei ole huono asia. Jos on myös muita
V8dc: Koivuvanerin ominaisuus on, että se imaisee muovin hyvin itseensä. Muottivaneri taas on päinvastoin, muovi ei helposti tartu siihen. Vaihdoimme peräpeilin ja moottoripalkit edellisessä veneessäni. Vetolaitteen kohdalla 3 kerrosta 12mm muovilla pinnoitettua koivuvaneria. Se oli siis sisäperämoottori, jossa oli 415hv, ja peräpeili pitää edelleen niin kuin tiedän. Kysy ihmeessä, jos on
nattugglan11: Muuten, oletan, että on 2 tapaa valaista, joko "yleisvalaistus" tai että haluaa valaista esineen kuten taulun. Spoteilla on erilainen valon leviäminen, itse lamppu sellaisenaan, joka määrittää tämän, joten sillä voi leikitellä, mutta on myös mietittävä, mihin itse lamppu katossa sijoitetaan. En halua yleisvalaistusta vaan haluan valaista tauluja seinillä, joten arvaan että
Linus_E: riippumatta siitä, onko se pääty tai pitkittäin, pystyt tukevat varmasti ylhäältä. on vaikea sanoa, voiko ikkunan yläpuolella olevan poistaa, ilman että näkee kuinka se on kiinnitetty, mikä kertoo paljon sen roolista rakenteessa. mutta lähetä kuvat kokonaisuudessaan minulle. linus@linuse.se