Aion siirtää 2 seinää yläkerrassa.
Olen liittänyt yksinkertaisen luonnoksen paintissa miltä se näyttää.
Kaikki ohuet viivat ovat olemassa olevia seiniä. Joten ne kaksi paksumpaa, jotka aion purkaa.
Nykyiset ovat ehkä 5 cm paksuja ja korvaan ne 2"4:llä.
Aion pystyttää uudet seinät ennen kuin poistan vanhat.
Mutta nyt mietin, onko vaarallista siirtää näitä seiniä? Ne tuskin ovat kantavia, eikö niin?

hus.jpg

Sitten ilmaväliongelma. Kun olen siirtänyt nämä seinät, ajattelin levyttää kattoparrut. Mutta silloinhan minun pitäisi olla ilmaväli?
Mutta minulla ei ole avointa tilaa yläpuolella ullakolle, eikä myöskään alaspäin.
Vaan kattoparrut ovat näkyvissä vain näissä varastoissa.
Miten pitäisi suorittaa ilmaväli silloin?

En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta ilmarako asennetaan yleensä kattotuolien väliin (räystäsventilaatio). Esimerkiksi voidaan laudoittaa raakapontin päälle ja naulata/ruuvata kiinni masoniitti niin, että eristys ei ole raakapatin vastassa.

Sen tulisi olla vapaa puhallus räystäältä harjalle, jos se ei ole mahdollista, on olemassa homeen estäjiä, jotka sijoitetaan tiilien alle. Sopivasti sitten jokaisessa välissä.

/Kent

En tiedä, onko kattolinja sisä- vai ulkokatto, mutta sinulla pitäisi ainakin olla 30 cm eristystä ilmanvaihtorako (3 cm) ulkokaton ja kipsin välillä. Kaikki tämä, jos sinulla on mineraalivillaeristys.

snickarboden sanoi:
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta ilmaväli laitetaan yleensä kattotuolien väliin (räystästuulettaminen). Esimerkiksi voi laittaa rimoituksen säänesteponttia vasten ja naulata/ruuvata kiinni masoniitti niin, että eristys ei kosketa säänesteponttia.

Täytyy siis olla vapaa puhallus räystäältä harjalle, jos se ei ole mahdollista saavuttaa, on olemassa homeenestimiä, jotka asetetaan tiilien alle. Sopivasti sitten jokaisessa osastossa.

/Kent
Kyllä, sitä tarkoitin. Että laitan riman suoraan säänesteponttia vasten ja naulaan masoniitin siihen.
Ongelma oli juuri se, ettei ole avointa "yläkerrasta" tai katkaisun yläpuolella, jos ymmärrät mitä tarkoitan?
Mutta sitten kai minun on pakko käyttää sellaisia homeenestimiä?

Muuten, eikö sinulla ole mielipidettä myös seinien siirrosta?

olen nyt porannut 18mm reiän siihen kohtaan, jossa epäilin olevan ilmarako. Huomasin, että styroksi oli suoraan levyn takana. Eikö sen takana kuitenkin pitäisi olla ilmarako vasten raakalautaa? Tarvitsenko siis toista? Voinko rauhassa lisätä enemmän eristystä? Nopea vastaus olisi erittäin kiitollinen.

On pakko ja on pakko... Toivottavasti siellä on ilmarako, mutta se pitää tietenkin tarkistaa paikan päällä. Miten ilmanvaihto on ratkaistu taitteen yläpuolella?

/Kent

Kyllä, se on avoin ullakko. Ainoastaan eristys palkiston kohdalla ja täysin avoinna harjalle asti.
Jos ilmanväliä ei olisi, sen olisi kai pitänyt homehtua siellä jo kauan sitten?
Jos ryömii katon äärimmäiselle laidalle, sieltä pitäisi kyllä nähdä ilmanväli, jos sitä on?

Päätytuuletus sitten? Vai onko harjalla tuuletus?

/Kent

En itse asiassa tiedä sitä. Pitänee kai tarkistaa se hieman tarkemmin luulisin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.