12 163 lukukertaa ·
25 vastausta
12k lukukertaa
25 vastausta
säleväli osb
Kuten koen sen, on helpompaa ruuvata OSB:hen verrattuna lastulevyyn, mutta jos itse ruuvi pysyy, lastulevy vaikuttaa selvästi kestävämmältä. Siksi valitsin OSB:n ja jos jotain raskasta täytyy kiinnittää, sen täytyy olla koolinkeihin.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 viestiä
Lastulevyt, jotka ovat hyvälaatuisia, ovat parempia kuin OSB-rakenteet raskaita esineitä ripustettaessa. Tämän väittävät kolme tuntemaani puuseppää. Lastulevyt kuitenkin vaativat hieman harkintaa mitä tulee ruuveihin ja esiporausvaiheeseen. Puolet ruuvin halkaisijasta on yleensä sopiva.
Gonatesin kommenttiin 40" tv:stä liittyen: eräällä ystävälläni on 37" tv, joka on ripustettu kipsi + OSB -rakenteeseen, ja kiinnitys on alkanut näyttää huolestuttavalta. Ruuveissa on jonkinlainen löysyys. Itse olen asentanut lastulevyn kipsin taakse ja 40" LCD-TV roikkuu edelleen paikoillaan.
Lastulevyt tulee myös asentaa tiiviisti yhteen, paitsi sisäkulmissa, joihin jätetään 3 mm tila. Mieluiten ne tulisi myös liimata lyhytsivut vastakkain. Olen liimannut ne puutukirakenteisiin, ja se on todella hyvä apuväline, kun seisova 45x70 on taipunut. Riittää, kun liimaa lastulevyn tukirakenteeseen, asettaa sen hieman erityiseen jännitykseen (+2mm), ja pian on suora tukirakenne, kun liima on kuivunut.
Gonatesin kommenttiin 40" tv:stä liittyen: eräällä ystävälläni on 37" tv, joka on ripustettu kipsi + OSB -rakenteeseen, ja kiinnitys on alkanut näyttää huolestuttavalta. Ruuveissa on jonkinlainen löysyys. Itse olen asentanut lastulevyn kipsin taakse ja 40" LCD-TV roikkuu edelleen paikoillaan.
Lastulevyt tulee myös asentaa tiiviisti yhteen, paitsi sisäkulmissa, joihin jätetään 3 mm tila. Mieluiten ne tulisi myös liimata lyhytsivut vastakkain. Olen liimannut ne puutukirakenteisiin, ja se on todella hyvä apuväline, kun seisova 45x70 on taipunut. Riittää, kun liimaa lastulevyn tukirakenteeseen, asettaa sen hieman erityiseen jännitykseen (+2mm), ja pian on suora tukirakenne, kun liima on kuivunut.
Olisin valinnut vanerin. Hieman suurempi kustannus, mutta ruuvi ottaa paremmin (sekä ensimmäisellä että toisella kerralla).Mikael_L sanoi:
Hintaero on noin 60:- per levy, ehdottomasti sen arvoista mielestäni.
Ei, en voi ajatella näin !!!nimhed sanoi:
Minulla ei ole varaa 100' ylimääräiseen autotallille ja yli miljoonaan talolle!
Lastulevy, 88:-
OSB 129:-
Vaneri 189:-
(Byggmaxhinnat, koska en tiedä millseni hintoja tällä hetkellä saatavilla, mutta se on yleensä Byggmaxhinta, tai edullisempaa, minulle)
Eli yli kaksinkertainen määrä rahaa.
OK, voin ottaa nämä kaapinovet sen sijaan, se ei ole niin paljon ylimääräistä, tämä laatta, se ei ole niin paljon enemmän. Voin ottaa hieman vahvempaa raudoitusta, eroa ei ole paljoa, Rapattu julkisivu sen sijaan, se on vain 250:-/m² lisää ...
Ja niin edelleen.
Mutta sitten talo tulee kaksinkertaiseksi kalliimmaksi!
OK, jos en valitse kaikkea ekstraa, mutta siinä tapauksessa en ole kovin kiinnostunut maksamaan yli kaksinkertaisesti vanerilevystä kun lähes yhtä hyvistä lastulevyistä. Valitsen mieluummin 100 mm lisäeristystä sen sijaan.
Olen laittanut vaneria sinne, missä tiedän, että aion kiinnittää tavaroita, kuten Elfasystem, tv, kaapit jne. Sinne, missä minulla ei ole suunnitelmia tänään kiinnittää mitään, olen laittanut lastulevyä. Makuuhuoneeseen olen kiinnittänyt kaksoisrappauksen maksimaalisen äänieristyksen vuoksi.
Kuulostaa hyvältä.Johan Gunverth sanoi:
Sitten tekee mieli käyttää lastulevyä ja samalla säästää rahaa.
Mutta se oli se, mitä tarkoitetaan hyvällä laadulla ???, aion/voin valita halvimman vaihtoehdon ... ehkä ...
Kuinka hyvä se on asteikolla ...?
Ehkä ei täysin aiheeseen liittyvä, mutta tietääkö kukaan onko lastulevyn ja OSB-levyn liimamäärässä eroa? Mietin kumpi niistä päästää enemmän kemikaaleja (formaldehydi ym.). Loogisesti ajatellen sen pitäisi olla lastulevy, koska palat ovat suurempia OSB-levyssä (vähemmän liimattavaa), mutta olisi mielenkiintoista, jos joku tietäisi millaisista luvuista puhumme.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 viestiä
Luulenpa, että OSB-levy on parempi tässä asiassa, koska siinä käytetään eräänlaista liimaa, joka ei tarvitse sisältää formaldehydiä samassa määrin. Valitettavasti minulla ei ole lähdettä, mutta "olen kuullut" tämän. Toisaalta OSB-levy sisältää huomattavasti enemmän liimaa kuin lastulevy.Herr Anders sanoi:Ehkä ei täysin aiheen piirissä, mutta tietääkö kukaan, onko eroa liimamäärässä lastulevyjen ja OSB-levyjen välillä? Mietin, kumpi niistä vapauttaa enemmän kemikaaleja (formaldehydi ja vastaavat). Loogisesti ajatellen sen pitäisi olla lastulevy, koska palaset ovat suurempia OSB-levyssä (vähemmän liimattavaa), mutta olisi mielenkiintoista, jos jollakin olisi käsitystä, mistä luvuista puhumme.
Sekä (valvotut) lastulevyt että OSB näyttävät vapauttavan formaldehydiannoksen, joka alittaa suositellut raja-arvot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oriented_strand_board
Efter att en gång ha köpt en Ikea-möbel vars formaldehyddos understeg gällande gränsvärden och som ändå orsakade huvudvärk hos en känslig medlem av familjen (möbeln fick skänkas bort till bättre behövande) så är jag lite försiktig med spånprodukter i allmänhet. Det vore ju dumt att tvingas plocka bort alla väggarna en gång extra bara för att man satt in skivor av fel sort.Johan Gunverth sanoi:
Men jag har hört talas om att det ska finnas spånskivor nuförtiden som är helt fria från formaldehyd. Jag har aldrig sett några dock. Å andra sidan har jag inte letat särskilt intensivt heller.
Klikkaa tästä vastataksesi