Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
surfarn: [citat] Kiinnostavaa, onko se yksikerroksinen talo tasakatolla vai kaksikerroksinen? Olen hieman utelias teidän talosta, olen lukenut monia viestejä sinulta ja olisi kiva nähdä muutama kuva siitä
Tokv41: [citat] Juuri niin, näin se varmaan on, mutta se tuntuu silti aika oudolta, koska arvaan, että useimmat salkkupidikkeet käytetään aitoihin, portteihin, terasseihin ja vastaavaan, ja silloin käytetään yleensä painekyllästettyä puuta, mikä näyttää enimmäkseen olevan 95 mm... Mutta vaikka ei haluaisi painekyllästettyä, en näe järkeä ostaa liimatusta puusta tehtyjä pilareita,
mhacker: Hei, aion nyt nikkaroida keittiösaarekkeen kotona ja olin ensin ajatellut yksinkertaista rakennetta, jossa on U-muotoinen "kehys" 25mm MDF:stä (kaksi lyhyttä sivua ja yksi pitkä sivu, jotka ruuvataan kulmissa), jonka päälle laitetaan työtaso (60 kg), joka kiinnitetään kehyksen sisäpuolelle muutamilla kulmaraudoilla. Pysyykö tämä kasassa uskotteko? Työkaveri arveli, että ruuvata
Plura: Ajatukseni oli saada konkreettisia vinkkejä paikoista, jotka joku foorumikollega oikeasti tuntee. Että esimerkiksi rakennus X siellä ja siellä on tai olen purkanut liiterini ja mielelläni välttäisin kuljettamasta osaa materiaalista kaatopaikalle. /Pär
FredrikR: Jos leikkaa sen pois, välttyy paljolta tasoitustyöltä. :) Tein saman virheen, tosin autotallin katossa.
Nybyggarn: Japp, minulla on 5,5 metriä kannakkeiden välillä ilman tukijalkaa mutta palkki lepää useammalla kannakkeella, mikä auttaa (se, joka auttoi laskemaan palkin suhteen, oli erittäin tarkka siitä, ettei sitä saanut katkaista). Jos aiot tukea sitä vain ulkopäädyiltä, sinun täytyy ehkä kasvattaa kokoa, mutta tarkista asia suunnittelijalta, tämä on heille yksinkertaista, ja jos aiot
ByggareNick: Kyllä, se on korkeudessa, mittaa niin ehkä sinun ei tarvitse tulla pettymään. Sinun ei tarvitse jättää laajennusta väliin. Voithan laittaa plintradin laatan ulkopuolelle, jossa jatkat palkistoa paksummilla palkeilla. Tuntuu, että paintskiss olisi paikallaan, jotta voisi ymmärtää.
Mattias_Jo1: Tarvitsenko todella poistaa jokaisen tapettikerroksen, joka on olemassa muurissa ennen laattojen asettamista, vai riittääkö, että pohjustan ja laitan sitten laatat? Aika työlästä....
barajag: [citat] Totta kai olet oikeassa, kiinnitin liikaa huomiota kysymykseen, kun ajattelin niitä paikkoja, joissa se on sisäpuolella, :blushing:esimerkiksi vuokrataloissa, joissa on seurattava koko seinän elämää, sitten on pakko olla siellä, missä se on oltava. Käytän yleensä vasaraa poistaakseni reunan hieman ulospäin kaatuvaksi. Mutta kuten kirjoitin, arvioi niin, että se sijoittuu
barajag: [citat] Henkilökohtaisesti minulla ei ole tietoa siitä valitettavasti. Mutta kokeile kaivaa pari dm ja työnnä veitsi niihin, niin näet puun kunnon.
Kemisten: [citat] Ilmarako panelin ja paperin/tuulisuojan välillä on, jotta paneli voisi kuivua (riittävän nopeasti), kun se on altistunut sateelle jne., onko paneli ponttilautaa? Riski on, että jos se ei toimi, saatat joutua vaihtamaan muutakin kuin vain panelin, ehkä myös mm. eristyksen (mikä tulee kalliimmaksi). Nyt en usko, että ongelmia tulee, mutta raon lisääminen varmistaa asiaa...
anaitis: [citat] Se on edelleen erinomainen materiaali. Et saa vain rakentaa uutta sillä. Mutta jos se on jo siellä, se kestää melkein ikuisesti.
kalubah: Kirjoitin vähän väärin. Jos ymmärrän oikein (kuvasi näkyy melko pienenä tietokoneellani...) niin lattianpalkkisi lepäävät itse tehdyillä palkeilla. Tarkoitin, että näiden kuorma aiheuttaa suuremman paineen sisäpuoliselle palkeille. Kuten sanoit, sisempi palkki antaa periksi hieman ja voima siirtyy ulommaiselle, mutta sinun täytyy kuitenkin olla erittäin jäykät lattianpalkit (ja
Robban_Hedlund: Kiitos vastauksista, täytyy ajatella uudelleen. Portaat eivät koskaan mahdu keittiöön.
hempularen: Olen havainnut hieman huolestuttavan ilmiön. Viime syksynä minun piti täyttää maata uuden kellariportaikon ympärille, ja asetin styroksia tukimuurille. Liimasin styroksin kiinni PL600:lla, jotta se pysyisi paikallaan, kunnes täyttö tehdään. En koskaan tilannut soraa kotiin (tarvitaan auto nosturivarrella, jotta maata voidaan kaataa oikeaan paikkaan). Talvi tuli, paljon lunta jne.
zingo: Entiset omistajat väittävät, että he kuluttavat vain 11 000 kWh vuodessa noin 60 m² kokoisella pohjalevyllä kahdessa kerroksessa. Joten ei vaikuta siltä, että paljon vuotaisi. He lämmittävät toki myös puulla avoimessa takassa joskus, mutta niin aion tehdä minäkin. Minulla on valtavasti puuta, jota täytyy käyttää johonkin. :) Kuten se nyt on, näyttää siltä, että se
källare: Olen siistinyt takkahuoneeni, jonka seinät ovat lecaharkko- ja betonielementtiä. Poistin kaiken olemassa olevan laastin ja puhdistin teräsharjalla ja pölynimurilla. Harjasin sen jälkeen pohjustusmaalin ja asensin sen jälkeen ohjauskiskot ja sinkityn rappausverkon. Seuraavana päivänä rappasin C-laastilla, serpo 244. Kuukauden kuluttua maalasin seinät silikaattimaalilla. Olen erittäin
woodrat: Hei, aion remontoida päätyparvekettani. Siinä on tällä hetkellä yksinkertainen painekyllästetystä puusta tehty lattia, jossa on 5 mm raot, joten näen suoraan maahan. Onko jollain päätyparveke, jossa on mukavampi lattiavaihtoehto? Haluaisin hieman enemmän "sisälattian tuntua" ja helppohoitoisuutta. Miten uusi päätyparveke rakennetaan nykyään? Painekyllästetty puu kuten minulla?
anaitis: [citat] Lähes oikein Kahden palkin vierekkäin tapahtuessa seuraavaa: Jäykkyysmomentti kaksinkertaistuu. Jännitys puolittuu. Läpäisy puolittuu. Ei eroa, ruuvataanko ne yhteen. Ajattelit varmaan muutoksia jännevälissä.
Tovelainen: Hei Aion kunnostaa vanhan pesutuvan, noin 10 neliötä, ulkorakennuksessa, joka kuuluu 1800-luvun Skånelängaan. Siitä tulee työpaja. Pesutupaa ei ole käytetty pitkään aikaan. Siellä ei ole kunnollista viemäröintiä - vesi virtasi pois sementtilattialle ja edelleen alas aukkoon, josta vesi virtasi ulos maahan. Siksi seinien alaosa on melko huokoinen. Katso kuva. Tässä ja siellä se
Tokv41: Luulen, että siitä tulee valtava työ jyrsiä pois ja takareunassa se ei onnistu, koska askelma työntyy ylös ja sitten on kysymys siitä, voittaisinko sillä niin paljon? Tarkoitatko, että maton voi taittaa alas jyrsinnässä? Epäilen, että se näyttäisi hyvältä, mutta kuten sanottu, luulen, että siihen kuluu vähintään yhtä paljon aikaa kuin uusien kärkipintojen tekemiseen... On
Simpsson: [citat] Tämä vaikuttaa hyvältä ratkaisulta! Kiitoksia kaikille vinkeistä.
bonnen: Oi, huomasin että minulta jäi vähän infoa välistä :) totta kai siihen tulee pylväät, ja jokaisessa palkeessa on 4 pylvästä, joten pylväiden etäisyydeksi tulee 5 metriä.
mycke_nu: Oliko jokin ohjelma TV:ssä äskettäin, Grand Designs luulen, jossa he valivat betonikaton varmasti 35 asteen kaltevuudella Espanjassa. Lämpö helpottaa tietysti. Pikabetoni voi olla vaihtoehto, kovettuu 30 minuutissa, mutta on kallista.
Mats: Se, mikä herättää huomiotani, on kuljetukset. Useita kierroksia vie myös rahaa, mutta jos voi kuljettaa muuta samalla, niin ehkä kuljetus olisi kuitenkin tarvittu jne. Ja kyllä, norrlantilaisena matkat ovat joskus pitkiä. Yksi rakennustarvikeliike vaatii 1800 kuljetuksesta minulle, mutta se on sama, olipa kyseessä laatikko nauloja tai täysi kuorma-auto. Materiaali hinnat, joita ne
barajag: [citat] En voi antaa sinulle suoria vastauksia kysymyksiisi, on melko monimutkaista, sillä vaikka kirjottaisi jonkin verran, voisi täyttää metrikolumneja sääntöihin koskien energiankulusta, kosteutta ym. (tai linkkiä eri sivuille) Ajattelen hieman samalla tavalla, mutta mitä enemmän googletan energiatehokkaista taloista, passiivitaloista ja muista innovatiivisista rakennuksista, sitä