Olen kiinnostunut rinnetaloista ensimmäistä kertaa.
Mutta se on erityinen tapa rakentaa talo ja nyt mietin, mitkä ovat edut ja haitat.
Talo on rakennettu vuonna 1980. Mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota, jos menen katsomaan sitä?
Olen melko kokenut talontutkija, mutta en halua missata mitään, mikä voi olla herkkää juuri rinnetaloille.

Viimeksi muokattu:
Ero suterrängitalon ja tavallisen kellarillisen talon välillä on mielestäni tontin luonne. T.s. se kallistuu melko paljon, ja maanrakennus vaatii enemmän työtä, jos aiot rakentaa talon maanvaraisella laatalla. Suterrängitalon, jossa on kellari, jossa vähintään toinen puoli on niin sanotusti päivänvalossa, avulla voit välttyä tältä kustannukselta. Etuna on, että kellarikerroksen huoneet eivät ole maan alla, mikä vaikuttaa huoneen pintamateriaaleihin ja ennen kaikkea, kellaritunnelma poistuu. Biyksiköistä, kuten tavallisessa kellarissa, on tärkeää tarkistaa salaojitus. Onko kosteusläpäisyä vai näyttääkö se hyvältä. En tiedä, mitkä olivat normit 1980 koskien eristystä suterrängikerroksen laatan alla. Ajattelen lähinnä asuinosa. Jos lattian alla on vain betonia, lattia voi olla kylmä. Kysymys on myös siitä, onko laatassa kapillaarikatko, jotta kosteutta ei pääse nousemaan ylöspäin. Tällöin on tärkeää, että lattiarakenne on tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Kiitos vastauksesta!

Vähän vaikeaa tarkistaa betonilaattaa, koska se on "piilossa". Miten tietää, onko siellä kapillaarikatkokerros?
Jos ostan, haluan laittaa kauniin puulattian koko alakertaan. Silloin minun pitäisi kai pystyä laittamaan oma kapillaarisuojauskerrokseni "minkä ikinä löydänkään lattian alta" ja uuden hienon puulattiani väliin?

Tarkastus tehtiin viisi vuotta sitten. Olen saanut lukea sen.
Siinä varoitettiin yleisesti betonilaatan rakenteen riskeistä, mutta tarkastushetkellä ei tehty huomautuksia.

Tällaisia tarkastusraportteja on paljon, periaatteessa arvottomia minun mielestäni, koska ne eivät kerro mitään kyseisestä talosta vaan ovat lähinnä kirjoitetut niin, että tarkastaja voi suojella omaa selustansa.

Pidä alakerta kellarikerroksena, JanneL kuvaili sen hyvin.

Ainoa tapa tietää, miltä lattian alla näyttää, on piikata se auki ja katsoa. Jos et aio asentaa lattialämmitystä, voit sinänsä jättää huomiotta, miltä se näyttää, laita sisäplaton, joka tuulettaa mahdollisen kosteuden jalkalistojen kautta, ja sitten voit asentaa puulattian kelluvana sen päälle.

Suurimmassa osassa alakertaa on jo lattialämmitys.
Ja se on ollut siellä vähintään viisi vuotta.
Hyvää vai huonoa?

Viimeksi muokattu:
Jos kysyt minulta, lattialämmitys on aina hyvä :cool: mutta kaikki eivät ole samaa mieltä. Voit saada ongelmia talossa, jossa on lattialämmitys, jos pohjalaatta ei ole kunnolla eristetty. Toisaalta lämpö vuotaa maahan sen sijaan, että se menisi ylöspäin, mikä lisää energiankulutusta, ja toisaalta kuivunut laatta voi imeä vettä kesällä, jos lattialämmitys on katkaistu, ellei salaojitus ja muut olosuhteet pidä vettä poissa. Mutta ei ole itsestään selvää, että ongelmia ilmaantuu; se vaihtelee talosta taloon.

Nyt se on vaikeampaa, en tiedä miten voit tarkistaa kapillaarikatkokerroksen laatan alla ilman, että piikkaat sen auki, ja laatan piikkaaminen, jossa on lattialämmitys, ei ole myöskään hyvä idea :O
Lämmittävätkö lattialämmitys kellaria vai onko se enemmän mukavuuslämpöä? Lattialämmityksen pitäisi olla sisätilojen platonin yläpuolella, jonka ehdotin että voisit käyttää, mikä ei ole mahdollista sinun tapauksessasi.

JOS lattialämmityksen pitäisi lämmittää kellaria eikä olla vain mukavuus, tekisin kunnollisen kosteusmittauksen. Jos se on ok, kaivaisin ylös perustuksen ympäriltä, eristäisin, tiivistäisin, salaojittaisin ja sitten sisustaisin kellarin niin kuin haluaisin puulattian ja muun kanssa. Tarkkailisin energiankulutusta ennen ja jälkeen nähdäkseni, indikoiko se huonoa eristystä?

zingo sanoi:
Lämmitys on jo suurimmassa osassa alakertaa.
Ja se on ollut siellä vähintään viisi vuotta.
Hyvä vai huono?
Jos eristys on huono, maksat eniten siitä, että talon alla olevat kastemadot saavat lämpöä ja nauttivat siitä :rolleyes:

Millaista lattia on nyt? Jos lattialämmitys on mitoitettu esimerkiksi klinkkerille ja sitten laitetaan puulattia, lattia voi vaurioitua (tulee liian kuumaa, voi haljeta ja voi tulla rumia raitoja).

Oletan, että sinulla on sähkölattialämmitys

Viimeksi muokattu:
Entiset omistajat väittävät, että he kuluttavat vain 11 000 kWh vuodessa noin 60 m² kokoisella pohjalevyllä kahdessa kerroksessa. Joten ei vaikuta siltä, että paljon vuotaisi. He lämmittävät toki myös puulla avoimessa takassa joskus, mutta niin aion tehdä minäkin. Minulla on valtavasti puuta, jota täytyy käyttää johonkin. :)

Kuten se nyt on, näyttää siltä, että se lämmittää kellaria. Heillä on klinkkerit koko pohjakerroksessa, mutta parketti on joissakin huoneissa.

Mitoituksen suhteen.
Itse lämpöä voi ohjata säätimillä jokaisessa huoneessa (asennettu seinille).
Joten minun pitäisi pystyä itse arvioimaan, halkeileeko puulattia vai ei?
Vai miten se toimii?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.