Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Jan-Å: Todennäköisesti betoniharkko, päällystetty rappauksella. Helppo naulata rappaukseen, vaikea betoniin. Jos sinulla on jo reikä, se on porattu, ja ilmarako on betoniharkon sisäpuolella. Minä naulaisin jalkalistan tai käyttäisin lyhyempiä nauloja ja naulaisin rappaukseen, mutta se toimii paremmin jalkalistassa. Muuten täytyy porata reikä, laittaa tulppa ja ruuvata.
James2007: Hei, Olen tekemässä muutoksia vuonna 1938 rakennettuun asuntooni. Tällä hetkellä haluan siirtää valurautaisen viemäriputken, joka kulkee tiskipöydästä vaatekaappiin, jossa se liittyy runkoputkeen. Putki siirretään noin 20-25 cm, jotta se kulkisi pitkin seinää, mikä luo tilaa tiskipöydälle. Katso kuva 0, joka on havainnollistus siitä, mitä haluan tehdä. Kuva 1 näyttää,
M_Persson: Hei. Olen äskettäin ostanut talon, jossa on betoninen kuisti talon sisäänkäynnin yläpuolella. Nyt on niin, että siitä on alkanut irrota vähän palasia ja siitä on tullut yleisesti ruma. (se johtuu siitä, että minulla on katto vain puolella kuistista) Mutta nyt kysymys kuuluu, mitä materiaalia minun pitäisi käyttää sen korjaamiseen? Olen ajatellut ottaa vasaran irrottaakseni
Frigge: okey, minulla on yksi 17l, joten sen pitäisi toimia.. ostan pari lisää, kun kuitenkin menen ostamaan primerin ja tasoitteen huomenna.
Tomas J: Olin typerästi unohtanut lisätä, että jos aion käyttää seinäpanelina vaakapaneelia, olisin aikonut ostaa samanlaista kuin mitä talossa on, en käyttää laatikkopuuta. Jos siis käytän vuorilautaa ja naulaan ne suoraan koolauksiin, riittääkö ne hyvin tukemaan? En sitten oikein ymmärrä, miten voisin asentaa kipsiä/asfalevylevyä puuvajassa, senhän täytyy olla rakennettu siten,
Anna-Sara: [citat] Noin 80 % huoneesta sijaitsee talomme ja naapurimme talon välissä. Tämä tarkoittaa, että eristys on jo niillä puolilla ja ainoa paikka, josta kylmä voi tulla sisään, on tila, joka on fjällpanelilla ja näkyy kuvassa. Huoneeseen aiomme asettaa elementin, joka on liitetty kaukolämpöön, jota meillä on jo muualla talossa, ja ajattelemme sijoittaa sen mahdollisimman lähelle
Forshaga: Tarvitsen asiantuntija-apua/neuvoa, olen rakentanut hirsitalon olemassa olevalle betoniperustalle, joka on 1-kerroksinen ja peräisin 1900-luvun alusta. Perustuksen ulkopuolelle olemme asentaneet solumuovin ja mietin yksinkertaisesti, mitä tai miten minun pitäisi verhoilla perustus, kulmien välillä on 6 metriä eikä niiden välissä ole mitään muuta kuin solumuovi? Toisin sanoen, jos aion
Anna_H: Minun on hyvin vaikea kuvitella, että makaavat laudat voisivat olla kantavia? Sen sijaan pystyttävät voivat olla sitä. Mutta sellaisiin asioihin puuseppä voi vastata erittäin helposti.
prototypen: Puukiilat niin saat vähän jännitystä siihen ja täytä sitten brukilla. Protte
Mikael_L: mutta 25x50 ei kai ole kalliimpi kuin 22x45? Ne ovat kai samaa läkt, toinen höylätty toinen ei. Ja suosittelen tätä (tai mahdollisesti 28x70) myös ylimääräisen läkt kanssa, valita voimakkaampi oli vain ajatus julkisivun painosta ja että siihen on helpompi naulata. Sitten ei kai tarvitse laittaa ollenkaan mitään masonitlapuja, puhumme kuitenkin vain 95 mm paksusta seinästä, joka
Matti_75: Voit laittaa lattian suoraan muovin päälle.
bosse13: Hei. Aion korjata savupiippua, ja ajattelin, että kaikki irtonainen rappaus koputetaan pois ja korvataan uudella. Mutta entä rappaus, joka kuulostaa "ontolta", kun siihen koputtaa? Voiko se jäädä paikalleen, jos se on tiukasti kiinni? Ajattelin käyttää kipsirappausta tähän. Ystävällisin terveisin, B
khgr: Omistan omat talot -talon, joka on rakennettu vuonna -32, ja olemme poistaneet vanhan rappauksen kellarin kylpyhuoneessa/pesutuvassa. Kellari on salaojitettu noin 10 vuotta sitten, eikä tällä hetkellä ole näkyviä kosteusongelmia. Haluaisin laatoittaa tilan, mutta seinät ovat nyt hyvin epätasaiset. Mikä olisi paras alusta tasaisen pinnan saamiseksi laatoitusta varten? Vaihtoehtona on
fredand44: Kiitoksia erittäin hyvästä vastauksesta!! Ystävällisin terveisin Fredrik
DeepCore: Aion vaihtaa ikkunat ja olen yrittänyt lukea asiasta, mutta vinkkejä ei voi koskaan saada liikaa. Mitä pitäisi ottaa huomioon? Aion asentaa valkoiset alumiinipäällysteiset ikkunat Skånska Byggvarorilta ja olen saanut vinkin jostain nimeltä adjufix. Pitääkö käyttää uretaania tai eristettä? Tuuletusaukot ikkunoissa? Kiitollinen kaikista vinkeistä!
FemTummar: OK, kuulostaa järkevältä. Takk vinkkeistä!
trojlee: en tiedä, olenko oikeassa nyt, mutta viimeksi kun luin säännöstöä, niin en usko, että se 5cm koski pesutupaa.... eikö se koske, jos sinulla on vedenlämmitin á X litraa ja sitten lämmittimen tilavuus lasketaan huoneen neliömetrien mukaan niin, että jos se vuotaa, niin seinän pitäisi olla "tiivistetty" siihen tasoon asti, eli se voi olla korkeampi kuin 5cm, jos huone on pieni...
ingemar_o: jos aiot käyttää motorkappia, varmista, että sinulla on vesiliitäntä mukana, kun vesi on mukana, pölyää melkein ei ollenkaan
BigGitt: Vähemmän eristystä sisäseinään kuin mihin se on rakennettu käytetään ääneneristävään tarkoitukseen. On tärkeää, että eristys ei ole yhteydessä kumpaankaan puoleen.
cidoria: Olemme keksineet mikä se oli. Listan sivulle, joka asennetaan lattiaa vasten, oli valunut vähän maalia ja se oli se mikä hankaantui ja äänsi. Vain poista listat ja hio pois maali.
imported_hans: Hei ja kiitos vastauksesta, kyllä ilmeisesti valitaan muita "menetelmiä" tappion kompensoimiseksi. Kyseessä on varmaankin pinta-ala ja kuinka paljon tuulta pääsee kylmään tilaan, mikä vaikuttaa, ehkä osa kompensaatiosta piilee "moderneissa" tiiviissä/tiiviimmissä kattorakenteissa. Terveisin Hans O
Mats: Ensimmäinen vinkki on käyttää muovimattoja sekä seinillä että lattialla. Jätä kaakelit kokonaan pois tai kuten eräs putkimies sanoi nähdessään kylpyhuoneeni. "jaha, täällä en ainakaan saa remonttihommia kosteusvaurioiden takia".
injonil: Joo, siinä olet oikeassa, minun täytyy kuitenkin olla jotain mihin kiinnittää lattiahiomapaperin kummallekin puolelle seinää... Siitä tulee 95-seinä, joten luulen valitsevani 145 alle, jotta molemmilla puolilla on kunnolla tilaa ruuvata. Kiitos!
Mats: riippuen siitä, onko kyseessä tasainen vai kalteva paneeli, voi olla haasteellista saada tasainen laudoitus, mutta muuten en näe siinä ongelmia
verktygsgurun: Ja Beijer tuo kotiin sinulle. Muuten yleensä on aina jonkinlainen kauppa, josta käsityöläiset/teollisuudet ostavat työkalunsa ja teollisuustarvikkeensa... Heillä on varmasti kotona hyllyllä.
mila1005: Hei, kuten otsikossa lukee. Ajattelin tehdä sileän seinän, jonka voin maalata, ja myös sileän katon, koska kulmat eivät ole kovin hyviä ja on vaikea saada kauniisti paneelilla. Onko kosteus jotain, mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota, jos on, mitä rakennuslevyä suosittelette. Lisäksi, miten kylmän ja saumojen kanssa, jotka pitää kitata, pitäisikö minun käyttää
prototypen: Mikael, peltiä ei voi laittaa OSB:n taakse, laita pelti OSB:n ja kipsin väliin. Ruuvi vain työntää peltin syrjään, jos se on OSB:n takana, voin näyttää, mutta se on alle 40 cm irtoeristeen alla. Jos sinulla on OSB takana, se "vastaa" paremmin, kun ruuvi menee peltin läpi. Protte