Olen purkanut paljon pakkauslaatikoita töistä ja minulla on nyt iso puuläjä, mutta valitettavasti mitat ovat hieman oudot väärään suuntaan, voisi sanoa niin. Ne ovat 90x38 ja osa 95x38, ja mitat vaihtelevat muutaman millimetrin sekä plussan että miinuksen puolella.

Aion rakentaa erillisen varasto/puuvajan noin 10x3m tavallisella vinolla katolla (en tiedä mikä sen nimi on) päällystettynä pellillä. Minulla ei ole aavistustakaan, mitä puumittoja tällaiseen vaja kannattaa käyttää, mutta olin toivonut voivani käyttää tätä puuta, mutta kysymys on, onko se liian heikkoa. Asun muuten Etelä-Dalaranissa, joten sen pitäisi kestää jonkin verran lunta.

Joten kysymykseni on yksinkertaisesti, mihin tämä puu kelpaa?

C
Mitä puulajia ne ovat? Kuinka pitkiä palat ovat? Kuinka monta palaa?

Ok, en ajatellut sitä;)

Oletan, että se on mäntyä tai kuusta, mutta koska ne tulevat ulkomailta, en ole varma, mutta kuten sanottu, se näyttää "tavalliselta" rankapuulta.

Saatavilla pituuksilla 5m, 4m, 3,5m ja 1,5m. Eniten 3,5m ja 1,5m.

Onhan riittävä ainakin seinille (reglar) ei ulkoverhoukseen

Samaa mieltä.
jos ruuviliimaat yhteen 2 kappaletta 90X38, niin sen on oltava vähintään samaa luokkaa kuin 45X95.

Kuulostaa hyvältä, ja juuri tätä toivoin niiden toimivan. Käytetäänkö normaalisti 45x95 pystytolppiin piharakennuksen rakentamisessa?

Olen sulkemassa toista autotallin porttia ja poistin vähän materiaalia molemmilta puolilta. Minulla on pystysuuntainen lukituspaneeli, jossa on asfaboard sisäpuolella. Paneelin ja levyn välissä on 38x60 koolaus, johon paneeli on naulattu. (38 mm levyn ja paneelin välissä). Joten tämä voi ilmeisesti olla myös käyttöalue.

En löytänyt mitään 38 mm paksuudella nopeasti katsottuna myyjältäni, onko tämä yleinen mitta? Se oli minulle uusi tuttavuus joka tapauksessa. Nyt en tarvinnutkaan paljon, ja oli helppoa halkaista muutamasta ylimääräisestä palkista mitä minulla oli.

Hei!

45x90 on yleinen mitoitus piharakennuksissa ja vastaavissa, se on hyvin sopiva sellaisille rakennuksille. Periaatteessa kaikki talot Ruotsissa ovat lujuudeltaan huomattavasti ylimitoitettuja, paksuja puutavaroita käytetään, jotta eristys mahtuu. 38x90 ei aiheuta suurta eroa, mutta sivurunko heikkenee. Asenna kipsilevyt ruuveilla ulkopuolelle, niin huolehdit siitä.

Vinkki - googlaa piharakennuksia ja vapaa-ajanasuntoja nähdäksesi, miten ne on rakennettu. Käytä kevyttä kattoa (=pelti), niin 38x95 ei aiheuta ongelmia. Vahvista vinotukia ja peltiä. Jos et aio eristää, voit lisäksi asettaa c-c 45 ja käyttää 90 kipsilevyjä.

Terveisin,

Anders

Viimeksi muokattu:
Puutarhani on rakennettu 75x45 puuteollisuuden ohjeiden mukaan. 95x45 on varmaan hyvä, jos aikoo parkkeerata auton katolle ehkä... :)

Jos olen ymmärtänyt oikein, 38x90-95 toimii seinärankana, mutta jos haluan olla varma, minun pitäisi ruuvata yhteen kaksi rankaa siten, että ne ovat 76x90-95 tai tukea sivuvoimia kiinnittämällä kipsilevyjä.

Jos naulaa kaksinkertaiset rangat kaikkialle, se vie valitettavasti todella paljon puutavaraa. Mutta miten toimisi, jos käyttäisi kaksinkertaisia rankoja kulmissa ja lyhyillä sivuilla ja sitten joka 2,5 metrin välein pitkällä sivulla?

Hei!

Olen luultavasti käyttänyt yksinkertaisia 38x90 pystysuorina rankoina ja laittanut kipsiä tai asfaboardia jäykistämään sivuja. Toinen menetelmä on tuulensuojapaperi ja horisontaaliset koolaukset, jotka samalla toimivat naulausalustana pystysuoralle puupaneelille. Laita myös vaakakoolaukset sisäpuolelle.

Jos sinulla on halkosaha ja runsaasti aikaa, voit halkaista 38x90 kahdeksi 17x90:ksi ja saat samalla ilmaista paneelia. Halkaise sitten hieman 17x90:stä 17x42:ksi tai mihin tahansa muuhun kokoon ja maalaa Falu Rödfärgillä Ö&B:stä, niin saat varmasti budjettirakennuksen :D

En jaksa avata kattoristikko-ohjelmaa juuri nyt, mutta hitto vie, ehkä 38x95 kelpaa kattoristikoihinkin, jos laitat c-c 60......... Jos sinulla on yläjyrsin, osta pari terää ja tee oma kovalevykatto, riippuu siitä, kuinka paljon puutavaraa sinulla on.

Terveisin,

Anders Nilsson

Anders_Nilsson sanoi:
Hei!

Olisin käyttänyt yksinkertaisia 38x90 pystyssä tukirakenteena ja laittanut kipsilevyn tai asfaleerilevyn jäykistämään sivusta. Toinen menetelmä on tuulensuojapaperi ja sitten horisontaaliset tukirakenteet, jotka samalla toimivat naulalevyinä pystysuoralle puupaneelille. Aseta myös horisontaaliset tukirakenteet sisäpuolelle.

Jos sinulla on halkaisusaha ja runsaasti aikaa, voit halkaista 38x90 kahteen 17x90 tai muuhun kokoon, jolloin saat ilmaisen paneelin myös. Halkaise sitten vähän 17x90 17x42 tai mihin tahansa kokoon, ja maalaa Falu Rödfärgillä Ö&B:stä, niin taatusti saat budjettirakennuksen :D

En jaksa avata kattoristikko-ohjelmaa juuri nyt, mutta piru tietää, ellei 38x95 riitä myös kattoroskeihin, jos laitat c-c 60 ....... Jos sinulla on yläjyrsin, osta muutama terä ja tee oma raakaponttisi katolle, riippuu kuinka paljon puutavaraa sinulla on.

Terveisin,

Anders Nilsson
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Valitettavasti minulla ei ole halkaisusahaa, mutta onneksi sain paljon 20x100 puutavaraa lavoista, en ajatellut mainita näitä aiemmin, koska minulla oli mielessä vain itse runko. Mutta kuten sanottu, minulla on paljon 20x100 samoissa pituuksissa kuin tukirakenteet, ja kuten sanot, ajattelin käyttää niitä paneeleihin ja alakattoon.

Mutta takaisin runkoon, lähetän mukaan pienen luonnoksen siitä, miltä ajattelin sen näyttävän, koska se on hieman vaikea selittää sanoin, tosin kuva ei ollut paras aineeni koulussa, joten ottakaa mittasuhteet varauksella :)
Ajatus on siis, että sen tulisi olla 10x3m ja korkeus olisi 2,5m etureunasta. Puuvaja vasemmalla kahdella sisäänkäynnillä ja varasto oikealla kaksoisovella.

Koska asuinrakennuksessa on vaakapaneeli, ajattelin käyttää samaa varastossa, mutta puuvajassa olisi harva pystypaneeli, koska oletan, että on huonompi naulata vaakapaneelia, ajatellen että vesi voi kerääntyä jokaiseen lautoon.

Jos käytän vaakapaneelia varastossa, toimiiko se jäykistävänä sivuttaissuunnassa vai pitääkö sisäpuolella olla levyjä/tukirakenteita?

Puuvajan osassa en voi käyttää levyjä, mutta voin käyttää vaakapuisia tukirakenteita, joihin sitten naulaan paneelin. Täytyykö niiden olla 38x90 vai riittääkö 20x100?

Sitten Anders, voitko mielellään tarkistaa kattoristikon käsikirjasta, riittääkö 38x95, jänneväli on vähän yli 3m. d^_^b

Lopuksi olen löytänyt piirustuksia vajoista rakennuskuvaussivuilta, mutta en löydä yhtään vaja kallistuvalla katolla. Jos joku voi vinkata piirustuksesta sellaiselle vajalle, olisin erittäin kiitollinen.

Unohdin näköjään piirustuksen :)

• Punaisen ja valkoisen varaston käsin piirretty luonnos. Varastossa on kolme ovea ja pulpettikatto.
Hei!

Ensimmäiseksi, minä olisin valinnut harjakaton varastolle, erityisesti jos on riski runsaasta lumesta, sillä tuntuu siltä, että lumi liukuu helpommin pois terävämmältä katolta.

Sitten, jos käytetään vaakapaneelia, sen täytyy olla viistottu paneeli, eli vuoripaneeli. Pakkauslaatikoidesi osat täytyy asentaa pystysuoraan vedenpoiston vuoksi. Käytä siis pystypaneelia koko rakennuksessa. Maalaa jollakin järkevällä maalilla.

Olen tyytynyt ilmaisiin puutavaroihin ja laittanut kipsilevyä koko rakennuksen tuulensuojaksi jäykistämään sitä. Sitten käyttänyt 20x100 lankkua paneelina. Vaakapaneeli naulataan suoraan koolauksiin (tarvittaessa vaakaruoteilla paremman tuuletuksen vuoksi) on klassinen tapa jäykistää rakennus ilman kipsilevyä, mutta nykyisillä hinnoilla olisin kuitenkin lisännyt kipsiä.

HUOM! Vaikka käytetään kipsilevyä, ei ole väärin laittaa vaakasuuntaisia koolauksia sisäpuolelle jäykistämään rakenne. Laita esimerkiksi k-k 60 cm korkeudelle sisäpuolelle.

Katsoin kattotuolikirjasta, mutta 95 mm ei ollut vaihtoehtona, käyttäisin 120 mm, joita ostaisin rakennusmyymälästä, rakentanut kolmiopalkkikattotuolit ja laittanut 60 k-k peltikatolla. Luulen myös, että lumi liukuu helpommin pois pelliltä.

Vaihtoehtoina näen Reglelstomme, asfaboard, ilmarako paneeli.
Pidän asfania hieman miellyttävämpänä käsitellä kuin kipsiä.
Peltikatto on liukas, joten lumi liukuu helposti pois.

Suosittelen myös tavallista harjakattoa. Selviät ohuemmilla puutavaroilla kuin pulpettikatossa tarvitsisit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.