Hyvää iltaa, olen käynyt katsomassa uutta rakennusta ja ullakon eristämistä/remontointia. Minulle on jäänyt mieleen, että käytettiin ohuempaa eristysmattoa, joka oli päällystetty tuulenkestävällä kerroksella. Tämä kerros oli musta ja sillä oli samanlaisia ominaisuuksia kuin tuulipapilla, se asetettiin eristyksen päälle ullakoilla ja vintillä. Uskon muistavani, että tämä matto suojasi alla olevaa eristystä liialliselta tuulelta kylmissä tiloissa ja ei-toivotulta kosteudelta. Eikö tätä mattoa enää käytetä? Kun rakennetaan nykyään, voiko eristys olla avoinna kylmään tilaan päin? Onko jollakin tietoa maton nimestä, josta puhun? Terveisin Hans

Olen itse tutkinut hieman ja löytänyt nimen "byggmatta", tuotteessa on paperi yhdellä puolella estämään ilman liikkumisen eristystä vetämästä lämmön pois (ei kuitenkaan musta). Yritän taas, että joku tietäisi tästä jotain, eikö tätä yleensä suositella kylmille ullakoille? Terveisin Hans

Vintilläni on eristettä ruskealla paperilla.
Kun kysyin puhallusvillaeristäjiltä, he sanoivat, että laitetaan vain vähän paksumpaa eristettä "kompensoidakseen" vindpappen.

Protte

Hei ja kiitos vastauksesta, kyllä ilmeisesti valitaan muita "menetelmiä" tappion kompensoimiseksi. Kyseessä on varmaankin pinta-ala ja kuinka paljon tuulta pääsee kylmään tilaan, mikä vaikuttaa, ehkä osa kompensaatiosta piilee "moderneissa" tiiviissä/tiiviimmissä kattorakenteissa. Terveisin Hans O

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.