Hei, Olen tekemässä muutoksia vuonna 1938 rakennettuun asuntooni. Tällä hetkellä haluan siirtää valurautaisen viemäriputken, joka kulkee tiskipöydästä vaatekaappiin, jossa se liittyy runkoputkeen. Putki siirretään noin 20-25 cm, jotta se kulkisi pitkin seinää, mikä luo tilaa tiskipöydälle. Katso kuva 0, joka on havainnollistus siitä, mitä haluan tehdä.
Kuva 1 näyttää, miten putki on vedetty tällä hetkellä.
Minulla on muutamia kysymyksiä liittyen tähän:
1. Onko vaatekaapin ja keittiön välinen seinä kantava? Seinässä on jo reikä, mutta onko riskiä tehdä reiästä isompi? Tarvitseeko minun ehkä laittaa jotain reikään, jotta seinä ei romahtaisi tai siihen ei tulisi halkeamia? Esimerkiksi teräskehys? Tai puukappaleita? Katso kuva 2 seinästä.
Seinä on rakennettu näin:
1. Kalkkilaasti
2. Ruoko
3. Vaakasuorat laudat. Noin 1-2 cm paksuja.
4. Joku musta muovikalvo
5. Pystysuorat laudat. Noin 4-5 cm paksuja.
6. Lisää ruokoa
7. Lisää laastia
3. Vaatekaapin seinän keskellä on asbestikanava. Kanavan molemmille puolille on pinottu tiiliä (tietysti jonkinlaista laastia välissä). Sitten ne on peitetty sillä, mitä luulen olevan kalkkilaasti. Olen hakannut laastia pois ja onnistunut poistamaan kaksi alinta tiiltä oikeasta kulmasta, katso kuvat 3-5. Tarvitseeko minun laittaa jotain reikään kannattelemaan tiilien yläpuolella olevaa painoa? Tällä hetkellä seinä vaikuttaa vakaalta ilman kahta alinta tiiltä. Luulen, että laasti pitää kaiken hyvin koossa. Mutta onko riskiä, että kaikki tiilet romahtavat tulevaisuudessa? Ainoa, mikä tulee mieleeni kantamaan tiilien painon ja jättää riittävästi tilaa viemäriputkelle, on U-palkin pala. Tarvitaanko sitä?
4. Tarvitseeko minun tehdä mitään asbestikanavalle? En ole täysin varma, mihin sitä käytetään. Alapuolellani on liiketila. Liiketilassa ei ole tulisijaa. Siellä on kuitenkin PAX-tuulettimen, josta olen melkein varma, että se on liitetty vaatekaapin keskellä olevaan eristettyyn ilmanvaihtokanavaan. PAX-tuulettimen reiän lisäksi alueella ei ole mitään reikää katossa. Joten en usko, että asbestikanavaa käytetään. Katso kuva 6 PAX-tuulettimesta alapuolellani olevasta liiketilasta.
Kiitos etukäteen!