Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
eestere: Olen rakentanut lattian seuraavasti: Lattiajuoksut (c/c
Sofie_A: Se vaikuttaa siltä, että silikonia kannattaa kokeilla. Kyseessä on portaat, joten palojen laittaminen kynnyksen alle ei valitettavasti toimi, muuten se olisi voinut olla hyvä idea. Se on myös tummanvihreä, joten jos reikiä täyttää jollakin, se ei tule näkymään erityisesti, kunhan löytää jotain, mikä todella pysyy reiässä. Portaisiin on asennettu tuolihissi, ja siksi ne ovat
Dalbotant: En ole itse tehnyt sitä, mutta minun talossani on laattalattia uunin edessä. Talo on vuodelta -32, mutta en tiedä tarkalleen milloin laatat asennettiin. Arvaan, että ne tulivat myöhemmin. Joka tapauksessa, se ON halkeillut keskeltä aivan uunin takaa, mutta toisaalta se on haljennut saumasta myös kaksi metriä lattiasta ylöspäin… Se on halkeillut vähän siellä täällä, en näe
rebmic: Hei taas. Kiitos vastauksista! Olen puhunut rakentajan kanssa ja hän sanoo, että kyseessä on vain kosteus jossakin yksittäisessä kohteessa, jossa ikkunat tulevat olemaan ja että se kuitenkin poistetaan myöhemmin. Hänen mukaansa kosteus ei ole levinnyt muualle. Hän sanoi, että ennen kuin hän asentaa höyrynsulkumuovit, hän poistaa kaiken eristyksen varmistaakseen, ettei siellä ole
mandus: Sahaa alimmainen pala pois ja naulaa siihen skurkloss valitsemallasi profiililla. Vaihtoehto. Plastic Padding +profilmalli.
bo137: puolitoistakerroksinen talo, jossa on terassi sekä ylhäällä että alhaalla, alemman terassin alla on kellari, joka on aina pakkaseton, mutta talvella noin 10 astetta. Kellarin yläpuolella on holvi + 12 cm maamatto, sen yläpuolella 5-6 cm valettu lattia, tälle lattialle tulee laittaa jotain. suunnitelmani: 20 mm solumuovia kelluvan lastulevylattian askelvaimentimella ja päällimmäiseksi
Jocke69: katon korkeus kyllä alenee, mutta olen ottanut sen huomioon laskelmissani. talo on niin vanha, että tässä talossa ei ole kuitenkaan mitään standardikorkeutta :)
Jan-Å: Kannattaako? Riippuu, miten lasket. Kyllä, se on ehdottomasti sen arvoista purkaa kellarin lattia ja asentaa lattialämmitys, minun mielestäni. Olemme asentaneet vesikiertoisen lattialämmityksen suunnilleen puoleen kellarista, missä asumme ja suihkuttelemme. Mutta silloin ajattelen mukavuutta, taloudellisesti se on epävarmempaa, se maksaa luultavasti enemmän kuin vain maksaa nykyisestä
cederbusch: Ola: Kysymys on siinä, että minun on noudatettava MVK:n toimialamääräyksiä, ja siellä ei vaikuta olevan ok käyttää puupohjaista. Vaikka se onkin hieman epämääräisesti ilmaistu. Noseone/pbengtsson: Kaakelia ei tule olemaan ajankohtaista tulevaisuudessa eri syistä. Yksi syy on se, että on kyseenalaista, onko maalattu vedeneristys hyväksytty vedeneristykseksi kaakelin alla. Minulla
Matti_75: On oltava muovia puu-betoni väliin. He olisivat voineet laittaa muovin ennen kuin valavat, kuinka vaikeaa se voi olla?
rickardg: Olen luonnostellut vähän taloa, jossa on monia toistuvia osia, jotka haluan rakentaa (vain yksi talo). Ottaen huomioon useita kommentteja tässä ketjussa siitä, että massatuotannon edut eivät ole niin suuria omakotitaloille, mietin vähän, olenko ajatellut väärin siinä asiassa. Ovatko massatuotannon voitot niin pienet, että pienten elementtien haitat, joissa on paljon kulmia jne.,
BGW: Aiomme tukkia vanhan oviaukon keittiössä, mutta aikaisemmista virheistä oppineena ajattelin etsiä neuvoja tähän. Seinä on rapattu kipsillä tai vastaavalla, sitten maalattu ja se on täysin sileä. Nyt ajattelin laittaa koolaukset oviaukkoon ja ruuvata kipsilevyjä. Miten minun tulisi menetellä, jotta saumakohdat eivät halkeaisi kipsilevyn ja seinän välillä? Pitäisikö minun
Ola78: Kinnität kiiloja talon kattoristikoiden päälle, joissa pienemmät kattoristikot kuistille tulevat olemaan. Ei hyvä kuva, mutta voi selittää hieman kuitenkin.
bmx: Minulla on tapana harventaa koko lattia noin 19 mm välein joka harvennuksen välillä aluksi. Siten ei tarvitse miettiä niin paljon harventaessa. Sitten voi suunnitella kierukat ja sahata jne. Kun olen tehnyt näin, kierukat ovat olleet joka kolmannessa välissä tai jotain. Ja pellit (olen käyttänyt Rothia) ovat olleet vierekkäin muutaman millimetrin välein. Älä unohda poikkipuita
Matti_75: Ei, se on sääntö, joka on sisäänrakennettu. Aivan itsenäinen 45x120 kestää vain 530kg, laskettuna samoilla edellytyksillä kuin yllä. Eli murtumispituus on 2,3m.
Kurtivan: Ehdottomasti, se toimisi, jos löydän nämä sopivassa koossa. Tarkistan rautakaupasta :)
noone70: Löysin linkin yhteen, joka on tehnyt juuri sen, mitä olen ajatellut tehdä http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91746-graeva-ur-kaellare.html
husola: Hei, kaikki. Olemme remontoimassa asuntoamme, ja yksi yksityiskohta, joka olisi kiva, on asentaa niin sanottu koristetakka, joka polttaa nestemäistä polttoainetta, seinään, joka jakaa kaksi huonetta. Seinän ulkonee n. 2 m kulmassa toisen seinän kanssa, eli seinä muodostaa T:n toisen seinän kanssa. Ehdotus, jonka olemme saaneet, on leikata seinään (ylhäältä katsottuna T:n alaosassa)
andina: Olen harkinnut Silka-levyjä minun (hirsi)talo-projektiin (märkätilat ym.). Onko kenelläkään käytännön kokemusta: voiko jättää käsittelemättä (eli miltä se näyttää muutaman vuoden kuluttua?) onko työlästä työstää (täytyykö se sahata kokonaan läpi vai riittääkö viilto ja sitten isku)? millainen on pöly sahan-, poraamisen tai ylipäätään työstämisen yhteydessä?
byggare henke: voit tehdä kuten "H" mutta kaksoisvaaka viivoilla (2tum2=45'45).
menhir: Pohdin eristämistä ja yläkerran sisustamista tallissa, jotta siellä voisi olla lämmitetty toimisto. Heti herää kysymys, jos ja mihin välipohjaan tulisi laittaa höyrysulku? Talli tulee olemaan viileämpi kuin lämmitetty yläkerta, mutta toisaalta eläimet ehkä tuottavat jonkin verran kosteutta... Vai pitäisikö panostaa johonkin ns. ympäristöystävälliseen eristykseen, joka ei vaadi
KalleByggare: [citat] Hei taas kaikki rakentajat, meille on nyt luvattu korvauksia kaikista ylimääräisistä kustannuksista, joita olemme saaneet. Kaikki vaikuttaa ratkeavan ja olemme tyytyväisiä tähän, nyt voimme suositella Foam Systemiä, talosta tulee todella hyvä.d^_^b
KalleByggare: [citat] Hei taas kaikki rakentajat, olemme nyt saaneet lupauksen korvauksesta ylimääräisistä kuluista, joita meillä on ollut. Kaikki näyttää ratkeavan ja olemme tyytyväisiä tähän, nyt voimme suositella Foam Systemiä, talosta tulee todella hyvä. d^_^b
kalubah: Se on varmaan PL400 + että olen valmiina yhden jos toisenkin ruuvin kanssa. Kun olen ruuvannut 6mm aiemmin, siitä tulee melko ruma ja kipsi pullistuu ruuvinreiän ympärillä. Pitäisikö käyttää kipsilevyruuvi kovalle kipsille, vai miten se oikein pitäisi tehdä?
tomaxxxx: Olen rakentamassa kotiteatteria taloon, jossa on ryömintätila. Ajattelin rakentaa podiumin suoraan betonilaatalle ja eristää sen. Betonilaatta on tällä hetkellä eristämätön, tarvitaanko ilmarakoa vai voiko kivivillan laittaa suoraan betonia vasten? /Tomas
limpan78: Hei! Olen kaatanut väliseinän kellarissa saadakseni suuremman varaston. Poistaakseni operaation jäljet minun täytyy hieman tasoittaa jäljelle jääviä seiniä. Miten selvitän, millaista rappausta tarvitsen? Talo on vuodelta -67 ja kellarin sisäseinät ovat sinibetonia. Nykyinen rappaus on vaalean beige ja se on kiinni melko hyvin.
MathiasS: Vaahto ei kestä auringonvaloa (kyllä, tietyt variantit), mutta muuten se vaikuttaa täysin vakaalta. Aloitin vaahdon käytön noin kymmenen vuotta sitten, ja joitakin näistä paikoista voin yhä tarkastella. Näyttää samalta kuin silloin kun levitin vaahdon, vaikkakin hieman tummemmalta pinnalta. Auringonvalossa se kuitenkin haurastuu ja hajoaa pieniin osiin.
Ola78: Katso vähän tästä linkistä, niin saatat saada jonkin vinkin, etsi sivulta sanalla snedtak niin löydät sen nopeasti http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Helioz: Etkö voi kiinnittää niitä seinien ympärillä olevalle katolle palkkikengillä sen sijaan? En usko, että voit ratkaista tätä liimalla ollenkaan, vaikea nähdä miten se voisi kestää pitkällä aikavälillä. Elämässä vaarallista myös, vaikka saisit sen kiinnittymään, ei tiedä milloin liima irtoaa, joten siihen ei voi koskaan luottaa. Vuokraa esimerkiksi Hilti PS20 Cramolta, niin
Roundup: Olen itse tehnyt jotain vastaavaa kipsilaastilla, joka täyttää hyvin ja on helppotyöstöistä. Käytin jonkinlaista pohjustetta, jossa on hiekanjyviä tai jotain, ja rappausverkkoa. Kipsi on täysin valkoista, joten en ole vielä maalannut, mutta kun teen sen, käytän erityisesti rappaukselle tarkoitettua väriä, joka hengittää. Vältän muovisisältöjä, koska kaminan yläpuolella tulee