Tyresö
Juuri siksi betonia täytetyt styroksilohkot ovat niin hyviä - voi rakentaa ja valaa itse erittäin edullisesti - sisäilma on täysin ylivoimainen, viileä kesällä ja lämmin talvella + talo on hiljainen ja kosteusvahinkovarma.

Muovieristeiden palamisongelma ei ole vain kaasujen muodostuminen, sillä niitä syntyy kaikissa paloissa. Ongelma on siinä, että palon leviäminen tapahtuu erittäin nopeasti, koska vapautuu paljon energiaa lyhyessä ajassa. Toki, jos menehtyy sohvasta tulevaan savuun, tilanne on luultavasti menetetty joka tapauksessa. Mutta onhan olemassa muitakin muuttujia. Savusukeltajilla ei esimerkiksi todennäköisesti ole mahdollisuutta mennä taloon ja pelastaa tajuttomia henkilöitä, jos muovieriste palaa.

Vertaa puista tehtyä nuotiota ja öljypaloa. On syy, miksi grillissä käytetään sytytysnestettä puulautojen sijaan.

Tyresö sanoi:
Juuri siksi betonitäytteiset styroxblokit ovat niin hyviä - voi rakentaa ja valaa itse erittäin edullisesti - sisäilmasto on täysin ylivoimainen, viileä kesällä ja lämmin talvella + talo on äänetön ja kosteusvauriosuojattu.
Ja miten asennetaan sähkö, vvs Dorocellissä?
Miten ripustaa tavaroita siihen?

Tyresö
Siellähän on myös styroksia styroksilohkojen sisäpuolella - on helppoa jyrsiä ura ja asentaa kaikki sähköt. Vvs-putket voi tehdä samalla tavalla - jos se nyt on laillista vetää vvs-putkia seinän sisään - sen tietävät vvs-ukot. Sisäpuolelle kiinnitetään valmiit metallilistat lohkoihin, pitkien "naulojen" avulla, jotka menevät lohkoon ja valetaan kiinni betoniin - tähän ratkaisuun on hieman eri versioita, riippuen merkistä.

Sitten ei muuta kuin asentaa OSB-levy ja kipsi. Jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin sen kyllä selvittää - minulla on ollut erittäin monta yksityisasiakasta - joilla on ollut sekä kaksi että kolme peukaloa keskellä kämmentä, jotka ovat rakentaneet ja valaneet koko talonsa näillä lohkoilla - ja lisäksi leikanneet vinosti lohkot täyteen korkeuteen asti kattoristikon yläreunaan. Kuten tapaan sanoa: "Jos osaa rakentaa Legoa - osaa myös rakentaa talonsa, autotallinsa ja uima-altaansa styroksilohkoilla". Vaiheita on vähän enemmän kuin Legossa, mutta se ei ole todellakaan vaikeaa.

Styroksi sisäpuolella? Miksi pilata mahdollisuus kosteudettomaan taloon Osb:llä ja kipsillä? Silloin on parempi rapata sisäpuolelta?

Muuten menetetään ajatus epäorgaanisesta materiaalista rungossa. Sitten mielestäni isoleca on teknisesti parempi tapa. Rappaus molemmin puolin, kivi+rapatus, sekä helppo kiinnittää asioita siihen.

Pian meidän pitäisi pystyä puhaltamaan uusia taloja. Kuten ilmapalloja.

Se on vain tunne minulla.

Tyresö
Totta kai on vapaaehtoista olla rappaus sisäpuolella - se on vain niin, että pinta-lopputulos ei ole kovin yleistä sisätiloissa - mutta sen valitsee itse. Ne betonillä täytetyt styrox-lohkot ovat vain vakaa ja valmis eristetty seinärunko taloon, joka sitten päällystetään sekä sisä- että ulkopuolelta - aivan kuten isoleca.

Ajattelin herättää tämän keskustelun uudestaan ja palata alkuperäiseen kysymykseen keskustelun aloittajalta, jos se käy...

Onko kukaan täällä tehnyt hintavertailua Besta / Sandolitt-KUB / Dorocell Thermoseinä / Leca jne.
Aiempaa keskustelua on, jossa vertaillaan neliömetrihintoja seinässä, mutta olisi hauskaa saada käsitys kokonaiskustannuksista, mukaan lukien työpanos, tulevat energiansäästöt jne...

Itse mietin muutamaa vaihtoehtoa:

* Muurata souterrain-kerros ja sitten rakentaa päälle joko elementtitalo tai rakennussarja.
* Mutta ehkä onkin viisaampaa muurata koko rakennus jostakin styroksijärjestelmästä ja pukea yläosa paneelilla sekä rapata alaosa....
* Tai muuraa alaosan Lecasta ja rakentaa hirsi yläosaan.
* Rakentaa muotti ja valaa koko kellari, jotta sen päälle voidaan pystyttää elementti.
* Bestasta en ole vielä oikein saanut otetta, mutta kokemuksia otetaan kiitollisena vastaan...

Oletan, että monilla on aikaisempia kokemuksia samanlaisista pohdinnoista... Mitä paneli sanoo?

KalleByggare sanoi:
Olen rakentanut itse piirretyn talon Foam Systemillä ja Toimitus oli todella huono, nyt olemme menossa Käräjäoikeuteen talokaupan kanssa. q(;^;)p
Hei taas kaikki rakentajat, olemme nyt saaneet lupauksen korvauksesta ylimääräisistä kuluista, joita meillä on ollut. Kaikki näyttää ratkeavan ja olemme tyytyväisiä tähän, nyt voimme suositella Foam Systemiä, talosta tulee todella hyvä. d^_^b

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.