Hei!

Olin tänään työmaalla ja huomasin, että kosteus ja vesi ovat päässeet ulkoverhouksen ja eristyksen väliin! Talo on seissyt nykytilassa noin 3 kuukautta pelkän ulkoverhouksen kera, ja noin 4 viikkoa sitten eristettiin/muovitettiin sisältäpäin ja tällä viikolla katto eristettiin. Ikkunat eivät ole vielä paikallaan, ja oli tällaisessa "kotelossa" ilman eristystä, jossa sisäpuolelta näen, että ulkoverhous on kostea/vesinen.

Rakentajat ovat teipanneet ulkopuolelta ulkoverhouksen liitokset, mutta tämä on irronnut monesta kohtaa. Olen huomauttanut tästä ja siitä, että mielestäni ventec-levyt tulisi asentaa mahdollisimman pian, mutta sain vastaukseksi, että näin yleensä tehdään, eikä se ole ongelma.

Kysymys on, mitä minun nyt pitäisi tehdä?

Kiitos etukäteen,

Rebmic.

Keskustele PBL:n mukaisen laatuvastuuhenkilön kanssa, hän auttaa sinua.

Ok kiitos.....olen jo tekemässä sitä.
Onko joku muu kokenut tämän tai onko jollain tietoa?

Terveisin,

Rebmic

eikö sinne laiteta mitään tuulensuojaa vai onko tarkoitus että se on ulommainen kerros verhouslautojen takana?

en tiedä tarkalleen mitä levyjä ne ovat, mutta kuulostaa ihan hullulta eristää, jos seinä ei ole tiivis, eli tuulensuoja.

Viimeisen 2 vuoden aikana olen remontoinut 60- ja 90-luvun rakennuksia, joissa kipsi oli asennettu ulkopuolelle. Sekä mustaa homeita että kosteusvaurioita oli kipsissä. Helppo purkaa kuitenkin.

pois eristykset ja ilmankuivaimella kuivatkaa kaikki!

B
zsimpey. mitä luulet ulkokipsin tehtäväksi?

kyllä, tiedän mikä on ulkolaastin tehtävä. ja olen nähnyt kuinka hyvin se toimii ;)

levyjä käytetään myös antamaan rakennelmalle vakautta.

joka tapauksessa veden ei pitäisi olla kipsin sisäpuolella.

B
jos gyproc-levy on ikkunareiässä, jota ei ole vielä sahattu auki, ymmärrän miksi se on märkä. mutta rakentajat typerykset olisivat voineet tietää paremmin kuin jättää gyproc-levyn sateeseen ja tuiskuun

Hei taas.

Kiitos vastauksista!
Olen puhunut rakentajan kanssa ja hän sanoo, että kyseessä on vain kosteus jossakin yksittäisessä kohteessa, jossa ikkunat tulevat olemaan ja että se kuitenkin poistetaan myöhemmin. Hänen mukaansa kosteus ei ole levinnyt muualle. Hän sanoi, että ennen kuin hän asentaa höyrynsulkumuovit, hän poistaa kaiken eristyksen varmistaakseen, ettei siellä ole kosteutta. Joissakin paikoissa oli hieman kuuraa, jonka he kuivasivat ennen kuin kiinnittivät eristeen uudelleen. Hän ei poistanut sitä ikkunoiden kohdalta, koska se kuitenkin poistettaisiin, hän sanoi.
Hän aikoo leikata muovin auki ja poistaa eristyksen ympäriltä osoittaakseen, että se mitä hän väittää, on ok.
Mutta kyllä sitä vähän huolestuu, että voiko niitä olla muuallakin??

Rakentaja Henke: Miksi ymmärrät, että se on juuri siellä kosteaa?

Mitä pitäisi tehdä tässä tilanteessa?

Ystävällisin terveisin, eräs, joka ei ymmärrä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.