Hei

Ajattelin katsoa, onko joku, joka voi auttaa minua ongelmassani. Ongelmani on, että kun amatööri kuuntelee ihmisiä, jotka luulee osaavan rakennuskonstruoinnin, mutta se osoittautuu täysin vääräksi!

No, mitään vakavaa ei ole vielä tapahtunut, mutta...

Olohuoneen kattoon yläkerrokseen on asennettu liimapuupalkit (42x180mm) cc 600mm, ja nyt muutaman viikon jälkeen palkit ovat alkaneet notkua. Huoneen mitat ovat 6,0m x 3,95m

Ja nyt kun katselen ympärilleni, ymmärrän, että palkkien olisi pitänyt olla aivan eri mittaisia.

Ajatukseni on laittaa 2 teräspalkkia, poikittain, kantaviksi palkistoiksi tukemaan. Niiden tulisi sijaita 2,0m ja 2,4m kohdalta.

Onko kukaan, joka voisi antaa vähän neuvoja ja vinkkejä tästä?

Esimerkiksi teräspalkin mitat?

terveisin Jocke

Mikä olisi teräspalkkien jänneväli?
6 m tai 3,95 m?

Lisäys:
Kirjoitat
Niiden tulee olla 2,0 m ja 2,4 m jälkeen.
Miten tarkoitat?

ja, unohdin kertoa sen :)
mutta 3,95m

reglarna 6 metrin pituudella puretaan yhdellä stålbalk 2 metrin jälkeen ja seuraava 2,4 m jälkeen

Oletetaan, että sinun on silloin laskettava, että teräspalkit kantavat koko kuorman. En usko, että voit onnistua yhdistämään puuta + terästä ja saada laskelman niiden mitoituksesta.

Oli puhetta muutamista teräspalkeista, joita ruuvattiin olemassa olevaan palkkiin sen vahvistamiseksi eräässä keskustelussa täällä vähän aikaa sitten.
Näkyi jossakin noista rakkaista rakennusvirjeohjelmista, en kuitenkaan muista missä.
Tuntuu spontaanisti järkevämmältä mielestäni.

ok
teräspalkit, joita voi ruuvata olemassa olevaan sääntelyyn, vaikuttavat sinänsä hyviltä, mutta koska olen jo eristänyt-muovannut-harventanut, tuntuu silti siltä, että on "yksinkertaisempaa" nostaa olemassa olevia poikittaisilla palkeilla
mutta, etsin ketjun, se voi kuitenkin olla hyvä idea.

Onko sinulla tilaa siihen? Se laskee huonekorkeutta aika paljon alapuolisella teräspalkilla.

katon korkeus kyllä alenee, mutta olen ottanut sen huomioon laskelmissani. talo on niin vanha, että tässä talossa ei ole kuitenkaan mitään standardikorkeutta :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.