15 556 lukukertaa ·
4 vastausta
16k lukukertaa
4 vastausta
Kellarin remontti, vinkit, neuvot, hinnat ym.
Hei,
Asun yhdessä tasossa olevassa kylmökohdassa, joka on rakennettu vuonna 1946, ja pinta-ala on noin 70+70 m².
Olemme lähikuukausina aikeissa aloittaa kellarin kunnostuksen saadaksemme lisää huoneita käyttöön. Mutta joitain pohdintoja on tullut mieleen.
Jos aikoo muuttaa seiniä, miten tietää mitkä niistä voivat olla kantavia?
Liitetäänkö kellarissa uusia seiniä muuraten vai voiko rakentaa puukehyksellä?
Olen lukenut kipsistä ym. ulkoseinää vasten, joten se on selvää.
Sitten mietin lattiaa, kannattaako vanha lattia purkaa eristystä ja mahdollisesti lattialämmityksen asentamista varten?
Mitä sellainen projekti voisi suurin piirtein maksaa, ilman lattialämmitystä. Millä täytetään ja kuinka paljon se rakentee korkeudessa luulet?
Ne, jotka ovat remontoineet, tulkaa mielellään hyvillä vinkeillä, ideoilla ja erittäin mielellään kuvilla inspiraatioksi, jotta saadaan homma käyntiin joskus.
Kiitos etukäteen.
Terveisin
Jonas
Asun yhdessä tasossa olevassa kylmökohdassa, joka on rakennettu vuonna 1946, ja pinta-ala on noin 70+70 m².
Olemme lähikuukausina aikeissa aloittaa kellarin kunnostuksen saadaksemme lisää huoneita käyttöön. Mutta joitain pohdintoja on tullut mieleen.
Jos aikoo muuttaa seiniä, miten tietää mitkä niistä voivat olla kantavia?
Liitetäänkö kellarissa uusia seiniä muuraten vai voiko rakentaa puukehyksellä?
Olen lukenut kipsistä ym. ulkoseinää vasten, joten se on selvää.
Sitten mietin lattiaa, kannattaako vanha lattia purkaa eristystä ja mahdollisesti lattialämmityksen asentamista varten?
Mitä sellainen projekti voisi suurin piirtein maksaa, ilman lattialämmitystä. Millä täytetään ja kuinka paljon se rakentee korkeudessa luulet?
Ne, jotka ovat remontoineet, tulkaa mielellään hyvillä vinkeillä, ideoilla ja erittäin mielellään kuvilla inspiraatioksi, jotta saadaan homma käyntiin joskus.
Kiitos etukäteen.
Terveisin
Jonas
Meillä on 43 vuodelta oleva talo, jonka pinta-ala on 76 kvm + 76 kvm kellari.
Meille se tarkoittaa keittiötä, olohuonetta, makuuhuonetta ja WC:tä maan tasolla.
Meillä on pesutupa, kylpyhuone, pannuhuone ja tuleva tietokone/pelihuone.
En ole suoraan sanottuna ammattilainen kantavien seinien suhteen, mutta meillä ne ovat läpi talon. Eli seinät kulkevat kellarista ylöspäin maan tasolle. Lähes kaikki meidän seinämme siis
Olemme valinneet pitää mahdollisimman vähän orgaanista materiaalia kellarissa ja siksi olemme käyttäneet teräsrankoja ja Minerit-levyjä, kun olemme tarvinneet nostaa jotain.
Seinämme ovat rapattuja. Erittäin hienoja.
Meille se tarkoittaa keittiötä, olohuonetta, makuuhuonetta ja WC:tä maan tasolla.
Meillä on pesutupa, kylpyhuone, pannuhuone ja tuleva tietokone/pelihuone.
En ole suoraan sanottuna ammattilainen kantavien seinien suhteen, mutta meillä ne ovat läpi talon. Eli seinät kulkevat kellarista ylöspäin maan tasolle. Lähes kaikki meidän seinämme siis
Olemme valinneet pitää mahdollisimman vähän orgaanista materiaalia kellarissa ja siksi olemme käyttäneet teräsrankoja ja Minerit-levyjä, kun olemme tarvinneet nostaa jotain.
Seinämme ovat rapattuja. Erittäin hienoja.
Jos kellari on muurattu alusta asti, sen tulisi varmaan pysyä muurattuna. Puukonstruktiot vanhoissa kellareissa eivät ole hyvä juttu. Se, kannattaako lattiat purkaa ja asentaa lattialämmitys, on vaikea sanoa. Se tarkoittaa paljon työtä, joten se on joko kallista tai joudut tekemään itse paljon työtä.
Täytyy kaivaa melkein puoli metriä syvälle ja tehdä kapillaarikatkos kerros soralla. Alle kannattaa laittaa suodatinkangas. Tämä estää kosteuden nousun uusiin lämpimiin lattioihin. Sitten eristetään vähintään 30 cm solumuovilla. Tämän jälkeen valetaan uusi betoni, jossa on lattialämmitys. Putki, jos on vesikiertoinen tai sähkökaapeli, jos haluaa sähkölämmitystä. Taloon tulee hyvä lämmitysmukavuus, jos koko kellari tehdään.
Mielestäni kellaria ei pitäisi eristää sisältä päin. Paljon parempi on tehdä se ulkopuolelta Isodränillä tai vastaavalla.
Foorumilla on paljon ketjuja kuvineen, jos etsit hieman kellariremonttia tai vastaavaa aiheista.
Tsemppiä!
Täytyy kaivaa melkein puoli metriä syvälle ja tehdä kapillaarikatkos kerros soralla. Alle kannattaa laittaa suodatinkangas. Tämä estää kosteuden nousun uusiin lämpimiin lattioihin. Sitten eristetään vähintään 30 cm solumuovilla. Tämän jälkeen valetaan uusi betoni, jossa on lattialämmitys. Putki, jos on vesikiertoinen tai sähkökaapeli, jos haluaa sähkölämmitystä. Taloon tulee hyvä lämmitysmukavuus, jos koko kellari tehdään.
Mielestäni kellaria ei pitäisi eristää sisältä päin. Paljon parempi on tehdä se ulkopuolelta Isodränillä tai vastaavalla.
Foorumilla on paljon ketjuja kuvineen, jos etsit hieman kellariremonttia tai vastaavaa aiheista.
Tsemppiä!
Viimeksi muokattu:
Mitkä seinät ovat kantavia on vaikea sanoa ilman piirustusta. Oma taloni (-43) on melko pitkä (noin 6,5 x 10,5 m) ja siinä on selkeä "sydänseinä", joka jakaa kellarin, keskellä pituussuunnassa. Sen yläpuolella asuinkerroksessa on vastaava sydänseinä, joten minun tapauksessani on helppo tietää - älä koske pituussuunnan sydänseinään, kaiken muun voin periaatteessa purkaa jos haluan.
Minulla on kuitenkin tuttu, joka asuu melkein neliömäisessä talossa, ja siellä kellari on "neliöitetty" niin sanotusti; savupiippu keskellä ja sitten kantavat seinät kaikkialla ilmansuunnissa, jotka jakavat kellarin neljään pääosaan.
- Olen samaa mieltä kaikkien edellisten kanssa, että vältä orgaanista materiaalia kellarissa.
- Jos sinun täytyy tehdä salaojitus uudelleen, niin eristä kellari ulkopuolelta samalla.
- Tarkasta, missä kunnossa vesi- ja viemäriputket ovat. Jos sinun kuitenkin täytyy piikata kellarin lattia ylös putkien vaihtoa varten, niin ehkä kannattaa piikata KOKO lattia ylös, eristää ja asentaa lattialämmitys samalla (tai päinvastoin; jos ajattelet piikata lattian ylös, niin vaihda samalla putket!)
- Kellarin kaivaminen ei ole kovin monimutkaista, mutta se vie voimia ja aikaa. Vuokraa tai osta hyvä piikkauskone. Pahin osuus on mielestäni saada kaikki maa-aines pois, kiipeily portaissa ei ole suositeltavaa, mutta on mahdollista vuokrata kuljetinhihna ja kuljettaa maa-aines ulos kellari-ikkunoiden kautta tai vastaavaa. Minulla oli onneksi kellarin ovi suoraan pihalle, joten pystyin käyttämään kottikärryä. Mutta siitä tulee paljon edestakaisia matkoja!
Löytyy tietysti mahdollisuus ostaa työvoimaa tähän; koska työ on työvoimavaltaista on se tehokasta käyttää hyväksi kotitalousvähennystä.
Kustannukset on vaikea arvioida, olen kuten ehkä ymmärrät, tehnyt suurimman osan työstä itse; piikannut noin 40 neliömetriä kellarin lattiaa (kaivanut noin 35 cm syvyyteen), vaihtanut kaikki viemäriputket, asentanut maaritilän, sepelin, radonputken, solumuovieristyksen, valanut uuden lattian vesikiertoisella lattialämmityksellä ja asentanut laatat. Kalleimmat osiot olivat lattialämmitys (noin 15 000) ja laatat (noin 25 000). Ainoa, missä olen hankkinut ammattilaiset, on lattialämmityksen liittäminen ja paineenkoe sekä betonin pumppaus lattiaan.
Minulla on kuitenkin tuttu, joka asuu melkein neliömäisessä talossa, ja siellä kellari on "neliöitetty" niin sanotusti; savupiippu keskellä ja sitten kantavat seinät kaikkialla ilmansuunnissa, jotka jakavat kellarin neljään pääosaan.
- Olen samaa mieltä kaikkien edellisten kanssa, että vältä orgaanista materiaalia kellarissa.
- Jos sinun täytyy tehdä salaojitus uudelleen, niin eristä kellari ulkopuolelta samalla.
- Tarkasta, missä kunnossa vesi- ja viemäriputket ovat. Jos sinun kuitenkin täytyy piikata kellarin lattia ylös putkien vaihtoa varten, niin ehkä kannattaa piikata KOKO lattia ylös, eristää ja asentaa lattialämmitys samalla (tai päinvastoin; jos ajattelet piikata lattian ylös, niin vaihda samalla putket!)
- Kellarin kaivaminen ei ole kovin monimutkaista, mutta se vie voimia ja aikaa. Vuokraa tai osta hyvä piikkauskone. Pahin osuus on mielestäni saada kaikki maa-aines pois, kiipeily portaissa ei ole suositeltavaa, mutta on mahdollista vuokrata kuljetinhihna ja kuljettaa maa-aines ulos kellari-ikkunoiden kautta tai vastaavaa. Minulla oli onneksi kellarin ovi suoraan pihalle, joten pystyin käyttämään kottikärryä. Mutta siitä tulee paljon edestakaisia matkoja!
Löytyy tietysti mahdollisuus ostaa työvoimaa tähän; koska työ on työvoimavaltaista on se tehokasta käyttää hyväksi kotitalousvähennystä.
Kustannukset on vaikea arvioida, olen kuten ehkä ymmärrät, tehnyt suurimman osan työstä itse; piikannut noin 40 neliömetriä kellarin lattiaa (kaivanut noin 35 cm syvyyteen), vaihtanut kaikki viemäriputket, asentanut maaritilän, sepelin, radonputken, solumuovieristyksen, valanut uuden lattian vesikiertoisella lattialämmityksellä ja asentanut laatat. Kalleimmat osiot olivat lattialämmitys (noin 15 000) ja laatat (noin 25 000). Ainoa, missä olen hankkinut ammattilaiset, on lattialämmityksen liittäminen ja paineenkoe sekä betonin pumppaus lattiaan.
Kannattaako? Riippuu, miten lasket.
Kyllä, se on ehdottomasti sen arvoista purkaa kellarin lattia ja asentaa lattialämmitys, minun mielestäni. Olemme asentaneet vesikiertoisen lattialämmityksen suunnilleen puoleen kellarista, missä asumme ja suihkuttelemme.
Mutta silloin ajattelen mukavuutta, taloudellisesti se on epävarmempaa, se maksaa luultavasti enemmän kuin vain maksaa nykyisestä lämmityksestä.
Kellarissa, jota kuvailet, en koskaan käyttäisi puuta tai muita orgaanisia materiaaleja. Vaihtoehtoja on, joten ei ole syytä ottaa riskiä niiden kanssa.
Vaihdoimme myös V/A, kun kerran purimme ja kuljetimme betonimöhkäleitä, h-i p-skaduuni mutta vaivan arvoinen, kun se vihdoin oli valmis.
En ole täysin perillä kustannuksista, mutta teemme aina mahdollisimman paljon itse, silloin TIETÄÄ, että se on tehty oikein ja se tulee halvemmaksi, myös kotitalousvähennyksen jälkeen.
Kyllä, se on ehdottomasti sen arvoista purkaa kellarin lattia ja asentaa lattialämmitys, minun mielestäni. Olemme asentaneet vesikiertoisen lattialämmityksen suunnilleen puoleen kellarista, missä asumme ja suihkuttelemme.
Mutta silloin ajattelen mukavuutta, taloudellisesti se on epävarmempaa, se maksaa luultavasti enemmän kuin vain maksaa nykyisestä lämmityksestä.
Kellarissa, jota kuvailet, en koskaan käyttäisi puuta tai muita orgaanisia materiaaleja. Vaihtoehtoja on, joten ei ole syytä ottaa riskiä niiden kanssa.
Vaihdoimme myös V/A, kun kerran purimme ja kuljetimme betonimöhkäleitä, h-i p-skaduuni mutta vaivan arvoinen, kun se vihdoin oli valmis.
En ole täysin perillä kustannuksista, mutta teemme aina mahdollisimman paljon itse, silloin TIETÄÄ, että se on tehty oikein ja se tulee halvemmaksi, myös kotitalousvähennyksen jälkeen.
Klikkaa tästä vastataksesi