Löydän vain osan vastauksesta etsiessäni BH:ta, joten tästä tulee oma ketju.

Rakennan kylpyhuonetta. Olen koolannut kantavan seinän. Koska tietyt tolpat piti sijoittaa tiettyihin kohtiin, olen saanut mitan 60 cc vain kahteen "osastoon". Muut ovat noin 40 cc.

Aion asentaa kipsilevyä (tietenkin). Mitä olen onnistunut lukemaan, yksinkertainen kipsilevy tulisi asentaa kiskoihin 30 cc. Kaksoiskipsilevy voidaan asentaa 60 cc. Mutta se on aina ollut yhteydessä siihen, kun on puhuttu kaakeleista seinällä.

Siksi kysyn seuraavaa:

Kun aion maalata vedeneristeen, onko silti sama tarve koolata 30 cc? Se ei ole niin raskasta, mielestäni.

Kun nyt käytän tuplakipsilevyä, miten ne oikeastaan asennetaan? Sitäkään en oikein saa selville. Pitäisikö saumat olla mieluiten siirretyt?

Olin ajatellut naulata raakaponttia kipsilevyn alle. Yritän selvittää, olisiko se ok vai ei MVK:n alakohtaisen sääntökirjan mukaan.

Jos aiot käyttää muovimattoa, se lasketaan vedeneristeeksi.

Kuten kirjoitin viestissäni: aion MAALATA vedeneristeen MVK:n alan sääntöjen mukaisesti. Ei siis muovimattoa. Enkä kysy lainkaan vedeneristeestä, siitä minulla on jo tieto.

• Tykkään
Kromo
  • Laddar…
Ola78
Toimiiko se kaksoiskipsillä ja c/c600:lla, niin voit varmasti käyttää sitä. Mutta jos vilkaisee hieman kipsivalmistajien verkkosivustoja, suositellaan seinille, joissa on kaksoiskipsiä, maksimissaan c/c 450, mutta sen pitäisi pystyä ratkaisemaan mittaamalla 450 välein. Silloin kantavat tukipuut jäävät paikoilleen, mutta saat hyvän välin, joka toimii 900 levyille. Vaikka työmäärä lisääntyy hieman. Syynä siihen, miksi valmistajat piirustuksissaan seinän rakenteesta käyttävät 450, epäilen olevan se, että 900 levyt ovat paljon helpompia käsitellä kuin 1200, ne eivät ole ollenkaan mukavia työskennellä, jos on ahdasta, portaikoissa ja vastaavissa.

Olen ajatellut asentaa cc 30 ja käyttää yksikerroksista kipsiä, kuten nyt tuntuu. Se ei tule olemaan niin kauheasti ylimääräistä työtä. Ajattelin itse asiassa vain asentaa 45:t 95:n väliin. Sen pitäisi kai toimia, jos se on vain kipsilevyn kiinnittämistä varten?

Ola78
45:ten käyttäminen voi olla hieman huteraa, mutta se saattaa silti onnistua, koska et aio käyttää kaakelia. En tiedä, kuinka herkkiä maalatut märkätilakerrokset ovat seinän liikkeille, ajattelen lähinnä, että se ei riskeeraisi halkeamista. Toinen vaihtoehto on käyttää 45*70, jotta varmistetaan vakaus. Tämä liittyen raakaponttiin, jos lukee mitä täällä foorumilla on, niin ainakin OSB on hyväksytty, mikä kohtuudella tarkoittaisi, että myös raakapontti voitaisiin hyväksyä.

Julkaistu 2011-01-21 13:58
OSB kylpyhuoneessa?
Voinko asentaa OSB-levyn kylpyhuoneeseen, jos laitan hyväksytyn kylpyhuonelevyn sen päälle?
Vastaus:
Hei,

Kyllä, se onnistuu erinomaisesti. Kesästä 2007 vuoteen 2010 asti voimassa olleessa BBV:n painoksessa kiellettiin puupohjaiset levyt märkätilalevyjen takaa, mutta uusimman version myötä puupohjaiset levyt sallittiin jälleen märkätilalevyjen taakse. Muista asentaa OSB-levyt 3 mm välein (siksi ne ovat vain 1197 mm leveitä sen sijaan, että olisivat 1200 mm).

Terveisin,
Jon Hedelin

Jos haluat laatoittaa viiden vuoden kuluttua, eikö ole parempi ottaa vähän korkeutta sen vuoksi?

Miksi ei suoraan 95 sen sijaan, että 45? Silloin tiedät, että sinulla on seinä, joka on helppo laatoittaa, jos maalaus ei onnistunut odotetusti. Laita mielellään sitten tulos maalatulle seinälle, kuulostaa luovalta.

Ola: Kysymys on siinä, että minun on noudatettava MVK:n toimialamääräyksiä, ja siellä ei vaikuta olevan ok käyttää puupohjaista. Vaikka se onkin hieman epämääräisesti ilmaistu.

Noseone/pbengtsson: Kaakelia ei tule olemaan ajankohtaista tulevaisuudessa eri syistä. Yksi syy on se, että on kyseenalaista, onko maalattu vedeneristys hyväksytty vedeneristykseksi kaakelin alla. Minulla on aivan oma ketju koko projektille, jossa voit mielellään seurata kehitystä: http://www.byggahus.se/forum/badrum/165162-vart-badrumsprojekt.html

Mitä tulee runkorakenteen kokoon, minun on ehkä myönnyttävä. Korkeudella 2,4 m, 45-kokoinen on hieman huojuva. Toisaalta siihenhän pitää kiinnittää peili jne. Ja toisaalta ulkoseinät ovat vahvistettuja 45-kokoisilla, jotka ovat tukevia. Mutta siellä on enemmän mihin kiinnittää.

Edit: ajatus olemassa olevasta vedeneristyksestä kaakelin alla. Kaakelin voi laittaa muovimatolle tietyissä olosuhteissa. Jos matolla itsellään on 10-15 vuoden elinikä, tuntuu siltä, että ei ole järkevää laittaa kaakelia matolle, joka on ollut siellä jo muutamia vuosia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.