Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Savanna: Kyllä en ymmärrä, miksi uusilla alueilla laitetaan musta savupiipun hattu punaiselle katolle, mutta toki jokainen voi tehdä kuten haluaa. Minusta on hyvä valita sama väri kaikelle peltimateriaalille. Jos meillä olisi tiilenvärinen peltikatto, olisi helpompi löytää valmiiksimaalattu hattu.
Hoffa82: Aion asentaa kamiinan nurkkaan. Täytyykö sen olla lähellä seinää (eli etäisyys palomuurin mukaan kamiinantoimittajan ohjeiden mukaan). Seinällä on nyt 13mm kipsilevy ja sen alla 11mm OSB puurunkoihin kiinnitettynä. Tietääkö joku riittääkö, jos poistaisin kipsilevyn ja liimaisin 50mm Silcan OSB:n päälle, jotta seinä hyväksytään. Kiitos etukäteen!
Norrhyttan: Henkilökohtainen näkemykseni on, että helmipaneelit ja muut paneelilevyt sopivat harvoin isompiin tiloihin. Minulla on paneelilevyt ulkoeteisessä ja pyykkituvassa, muutaman neliömetrin kokoisissa tiloissa. Keittiössä on oikea, karkeasti mitoitettu helmipaneeli, joka on ollut siellä 1800-luvulta lähtien, se ulottuu 160 cm korkeuteen, jos en väärin muista, ja sen yläpuolella on tapetti.
Klicka: Mietin takboardia minun friggebodille ja sitten kattorima ja peltikatto. Joitakin vinkkejä miten laittaa takboard? Mikä CC etäisyys ja pitäisi niitata kartonginauloilla? Pitäisikö niitata toisiinsa kattopalkkien päälle vai vierekkäin? Muita vinkkejä?
zingo: Kyllä, löysin juuri keskustelun tästä aiheesta. Kiitos kuitenkin.
ByggNiclas: Kiitos vastauksistanne. Gipsputs siis tulee, kokeilen ja katson miten se lopulta onnistuu. /N
Itaka: Toukokuun alussa lähdetään vihdoin mantereelle vanhalla asuntoautollamme! :rolleyes: Ajattelimme vierailla mm. eräissä rakennusmarketeissa (tyyliin Bauhaus, K-Rauta, ByggMax) Koillis-Saksassa ja Luoteis-Puolassa. Matkaamme Trelleborg-Sassnitz kautta. Voisiko joku ystävällinen sielu antaa vinkkejä, esim. yritys+osoite ja/tai osoite eri verkkosivuille.
Per39: Luulen, että se on yhdistelmä, mutta eräs asiantuntija, jonka vakuutusyhtiö lähettivät tarkastukseen, katsoi, että on kyse huonokuntoisesta betonista. Tosiasia, joka tukee jälkimmäistä, on se, että pinta on ilman kallistusta, ja naapuri, jolla on ollut sama ongelma, on ratkaissut tämän rakentamalla pienen kallistuksen pienen betonikerroksen ja sen päällä olevan ohuen klinkkerin
Mikael_L: Max. 60 cm keskijaolla palkkien välillä riittää hyvin. Minulla on esim. 2,40 m jänneväli 45x145 cc60 friggebodissa. Se on vähän rajalla, joskus huomaa hieman keinumista palkistossa. Mutta sisätiloissa on herkempi keinumiselle, joten terassille se olisi voinut tuntua 100% O.K. 2 metrin jänneväli terassille toimii erinomaisesti. 45x220 kestää lähes 4 metriä ilman liian suurta
MaxPax: Mielestäni on huono idea puhdistaa mitään, mikä on maalattu värillä ylipäätään.
swejocke: Olemme tällä hetkellä katsomassa keittiötä kesämökille, IKEA. Oli kyltti, että he voivat asentaa keittiön 15 000 kr jälkeen ROT. Saat helposti keittiön IKEAlta kodinkoneilla 60 000:lla, eli 75 kkr "asennuksella". Nämä 15 000 kr voit todennäköisesti säästää melko helposti. Jos osaat ja sinulla on aikaa koota hieman ikeakalusteita (yhden kaapin kokoaminen vie noin 10 minuuttia),
sannatielman: Se on aivan loistavaa! Mainonta on hyvä juttu. :-) Olen jopa harkinnut juuri sitä Weland-portaita, se voisi olla aika siistiä (jos laitan puun askelmien päälle...) jos lakkaan sen jollain värillä... hm... vaalea tiilenpunainen vasaralakka?
krille09: Ne maalarit, jotka tunnen, käyttävät maalarin tiivistettä halkeamien tiivistämiseen muureissa. Sitten maalaavat päälle. Kuitenkin nämä näyttävät siltä, että ne täytyy kaivaa auki, mahdollisesti laittaa salaojaputket ja täyttää soralla. Sitten korjata muuri.
Arne999: Hehe ja överdimensionera gillar ja tänkte ju förövrigt smäcka did dubbla 170or mot väggen för att få en rejäl hylla för talreglerna men... Ger mig... Skadar la iof inte att sätta en regel utanpå infästningen mot väggen upptryckt mot takstolarna
henkepenk: [bild] "Minä" tässä tapauksessa on apua hantverkaresta... Sama kivi kaikkialla.
HenrikP: Minulla on kaasuliesi keittiössä, ja kaasupullo on pienessä laatikossa ulkona seinän toisella puolella. Laatikko alkaa olla huonossa kunnossa, ja toivoisin vinkkejä jonkinnäköisestä kaapista, jonka voisin asentaa julkisivulle ja jossa voisin säilyttää pulloa. Olen avoin ehdotuksille muodon ja materiaalin suhteen, mutta melko huomaamaton olisi suositeltava. Jos olen laittanut ketjun
Norrhyttan: [citat] Se tehdään aina. Vaikka seinä koostuisi huomattavasti enemmän tiilistä kuin laastista, porataan aina saumaan.
Stefan N: Jos on huolimaton, voi käydä näin. [bild]
camaro1969: minulla oli tuttu, jolla oli 2 muurauskaveria, jotka katsoivat eilen, he sanoivat, että muurauksen voi ehkä kunnostaa, mutta todennäköisesti on halvempaa purkaa se ja sitten hankkia yksinkertaisempi savupiippu suunnitellulle takalle. ainakin jos puran savupiipun itse. joten kai pitää alkaa purkaa savupiippua, miten tietää, onko se osa kantavaa rakennetta? ehkä voi purkaa ylhäältä,
Strip: Jep! Nyt kun kysyit, niin tassuttelin itse asiassa ulos olohuoneeseen ja tunnustelin vähän kattoa. Ja kyllä, levyt ovat kiinni yhtä tukevasti kuin kun laitoin ne paikoilleen. :thumbup:
hafdell: Hmm... sitten minun täytyy unohtaa se :) voin korjata jotain muuta mikä on rikki, kuten autotallin lattian tai muurata grillin
oceanis: [citat] Siksi käytetään harpikkia koko kuvion piirtämiseen. En ole koskaan nähnyt kenenkään telakalla liimailevan kuumaliimaa ja paperinpalasia ;)