voiko sen tehdä?

näyttää siltä, että savupiipussa on osittain upotettuja hirsiä alaosassa ja että se lepää myös näiden päällä,

hirsi on lahoamassa talosienen vuoksi :( joten alaosassa on syntynyt halkeamia ja osa tiilistä on irronnut.

tietääkseni savupiippu koostuu 4 piipusta, ainakin se näyttää siltä ylhäältä päin.

voiko savupiipun purkaa "neljännesosissa", eli 1/4 alhaalta, ja tehdä kunnollinen betoniperustus pohjalle ja sitten muuraamalla rakentaa tämä L-muotoinen osa, eli savupiipun "kulmaosaa".

arvioin, että se on noin 2 metriä maasta ja 1,5 metriä tiiltä, joka pitää korjata.

sortuuko savupiippu, jos teen näin?

Ystävällisin terveisin

Vanha tiiliseinä ja -lattia remontin aikana, mukana lapio ja sahanpurua.
Vanha puuseinärakenne, jossa on avoimia lautapintoja ja rapattua pintaa. Lattialla on sahanpurua ja kiviä, huoneessa kaksi puuovea.

mitä sanovat kaikki taitavat muurari?

appiukko oli kylässä viikonloppuna, hän luuli, että olisi helpointa purkaa hormi ja sitten jos haluaa, muurata uusi.
voiko se pitää paikkansa? mitä sanotte?

kuulostaa aika kalliilta muurata uusi, ja kuinka kauan se kestää!

M
Spontaanisti tuntuu riskihankkeelta, eikä se nopeuta asioiden tekemistä kaiken sähläyksen kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
joo, kyllä se vähän tuntuu riskihankkeelta, siellä on myös tukos muuriputkessa kajanpesän vuoksi.

harmi vain, että se kulkee vastaremontoidun huoneen läpi yläkerrassa.

voiko tiiliä uudelleenkäyttää ja muurata uuden, olen nähnyt että on olemassa jokin järjestelmä nimeltä isokern, mutta siellä näyttää olevan vain 1 ja 2 kanavaa. mikä sinänsä riittää. savupiipun jättäminen pois voisi olla vaihtoehto, mutta halutaan kuitenkin sellainen, koska se tuntuu hyvältä, ja koska ollaan pihiä ja toimivasta savupiipusta ja tulisijasta on vain hyötyä.

Onko kenelläkään hyvää neuvoa, miten kannattaisi ajatella?

Haluaisin muurinkin, koska se kuuluu vanhan hirsitalon keskelle, kuin sydän.

Minulla on vesitakallinen keittiöpannu, joka auttaa lämmittämään taloa, ja se on erittäin arvokas minulle.

Samaan aikaan olen kaivanut maahan maalämpöputkea ja alkanut asentaa lattialämmitystä. Aion sitten asentaa maalämpöpumpun, joten tulevaisuudessa ei tarvitse lämmittää, jos ei halua.

On toinenkin asia, joka sinun tulisi ottaa huomioon miettiessäsi tätä, ja se on talosienen puhdistus.
Yleensä poistetaan kaikki vanha rappaus sekä osa kivien välisistä saumoista muurauksista, joissa on ollut sieni-iskuja, sillä siellä piilee usein suuri osa ongelmasta. Samoin tavataan lämpökäsitellä jäljelle jääviä osia varmistaakseen, että riski jäämien jäämiseen, jotka voisivat aloittaa uuden hyökkäyksen, on minimoitu.

Jos joudut tekemään tämän, olet jo pakotettu tekemään melko suuria toimenpiteitä savupiippuun ennen kuin olet edes aloittanut vaikeaa työtäsi yrittää perustaa muuraus uudelleen saadaksesi uuden perustuksen.

Siitä, pitäisikö vanhat kivet käyttää uudelleen, sinun tulisi kysyä puhdistusyritykseltä, sillä ne tulisi todennäköisesti puhdistaa tai lämpökäsitellä.

Ehkäpä ei lopulta ole niin suurta eroa, jos poistaa kaiken ja tekee uudelleen.

Totta tosiaan, ehkä ajattelee lyhytnäköisesti nyt ennen kuin kaikki on asettunut.

Ja vaikka tekee kaiken työn muurin kunnostamiseksi, silti on vanha muuri, jossa on huonot saumat muutenkin.. Ne ovat melko huokoisia.

Paras saattaa olla poistaa muuri kokonaan. Silloinhan poistuu myös yksi osa siitä, mitä sieni tarvitsee selviytyäkseen.

Sen jälkeen voisi ehkä laittaa kamiinan jollain yksinkertaisemmalla savupiipulla samaan kanaaliin, jos nyt ei muurata uutta oikeaa savupiippua.

Kiitos kommentista! Kaikki sellaiset ovat arvostettuja ja auttavat selkiyttämään asioita hieman enemmän :)

minulla oli tuttu, jolla oli 2 muurauskaveria, jotka katsoivat eilen, he sanoivat, että muurauksen voi ehkä kunnostaa, mutta todennäköisesti on halvempaa purkaa se ja sitten hankkia yksinkertaisempi savupiippu suunnitellulle takalle.
ainakin jos puran savupiipun itse.

joten kai pitää alkaa purkaa savupiippua, miten tietää, onko se osa kantavaa rakennetta? ehkä voi purkaa ylhäältä, niin pitäisi huomata, jos jokin hirsi on jossakin kantavassa asemassa..
//T

• Tykkään
MagicFingers
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.