On yksi ajatus...!
Ehdotus, jolla voimme laajentaa asuintilaa kohtuullisella rahalla, on muuttaa pieni kylmä autotallimme asuintilaksi.
Laatta ei ole eristetty alapuolelta, vaan se on rakennettu samalla tavalla kuin muu talo - laatta maassa eristyksen kanssa ylhäällä.
Talossa on muovia laatan päällä, sitten mineraalivilla ja lattianiskat...se on toiminut hienosti jo 25 vuotta, joten ajattelin tehdä saman asian autotallissa.
Toivon kuitenkin voivani eristää solumuovilla ja jättää lattianiskat pois.

Mitä mieltä olette siitä, että tasoitan lattian - liimaan solumuovin 2x100 mm - liimaan kipsilevyn siihen. Siitä tulee keveä väliseinä, ja voin liimata sen lattian kipsiin!?
Pitäisikö minun laittaa jonnekin kosteussulku, vai voisiko solumuovi itsessään toimia samalla tavalla kuin talon muovi tänään?

Valitettavasti en voi eristää enempää, koska kattokorkeus on rajallinen.

Riittääkö 1 kerros kipsiä, vai pitäisikö laittaa 2 kerrosta, ristikkäin?

Voit rauhassa ohittaa lattialaudat ja laittaa solumuovia kelluvalla lattialla.
MUTTA!!
Ongelmaksi tulee, että lasket lämpötilaa betonissa niin, että siitä tulee periaatteessa sama kuin maassa. Kun sanotaan, että maassa on 100% RF, se tulee olemaan sama myös betonissa. Solumuovi ei riitä kosteussuojaksi, vaan sinun täytyy olla muovi betonin ja solumuovin välillä.

Millaiset seinät sinulla on? Miltä särkiliitos näyttää?

Juuri tämä, että betoni saa korkeamman RF:n kuin aiemmin, voi aiheuttaa ongelmia riippuen siitä, miltä särki näyttää, koska toisiinsa kosketuksissa olevat materiaalit pyrkivät tasapainoon.

Mihin aiot käyttää tilaa? Miksi sinun täytyy olla kipsiä lattialla?

Käyttäisin lattialastulevyä sen sijaan, jolloin voit ruuvata parhaiten miten haluat. Jos aiot rakentaa jonkinlaista märkätilaa, sinun kannattaa varoa kaksoiskosteussuojausta, joka sitten sulkee kosteuden sisälle.

Sitten on hyvä tarkistaa, mitä kunta ajattelee käyttötarkoituksen muutoksista.

Tjippen sanoi:
Voit huoletta ohittaa lattian palkit ja laittaa solumuovin kelluvan lattian kanssa. MUTTA!! Ongelma on, että alennat betonin lämpötilaa niin, että siitä tulee käytännössä sama kuin maassa. Kun sanotaan, että maassa on 100 % RH, niin se tulee tapahtumaan myös betonissa. Solumuovi ei riitä kosteussuojaksi, joten sinun on oltava muovi betonin ja solumuovin välissä. Millaiset seinät sinulla on? Miltä alapuun liitos näyttää? Juuri tämä, että betoni saa korkeamman RH:n kuin aiemmin, voi aiheuttaa ongelmia riippuen siitä, miltä alapuu näyttää, kun materiaalit, jotka ovat kosketuksissa toisiinsa, pyrkivät tasapainoon. Mihin aiot käyttää tilaa? Miksi haluat kipsiä lattialle? Itse käyttäisin lattiavaneria sen sijaan, silloin voit ruuvata niin paljon kuin haluat. Jos aiot rakentaa jonkinlaista märkätilaa, sinun tulee olla varovainen kahden kosteusesteen kanssa, jotka sitten sulkevat kosteuden sisään... Sitten voi olla hyvä katsoa, mitä kunnalla on periaatteita käytön muutoksista...
Seinät koostuvat puusta, alapuu samoin muutaman kerroksen tervapaperia alla. Sama kuin itse asuinrakennuksessa. Toivon voivani kopioida menetelmät talosta autotalliin saadakseni mahdollisimman "harmonisen" talon. :D Siellä tulee olemaan makuuhuoneita, olohuone ja pienempi märkätila. Märkätila sijaitsee seinän vieressä - joten siellä avaan mahdollisuuden saada muovi myös ammeen kanssa. Kipsi lattialla oli ensimmäinen ajatukseni yksinkertaisesti, eikö vanerin liimaaminen ole yhtä hyvä kuin kipsin? Kuntaan on otettu yhteyttä, ja he olivat vain positiivisesti suhtautuneita ja totesivat, että todennäköisesti se ei vaadi rakennuslupaa - saan todistuksen kotiin siitä. :p Säästetty raha on onnellinen raha! Mitä tulee solumuoviin - minkä laadun minun tulisi valita? S80 pitäisi riittää pitkälle, mutta ollakseni varma voin ehkä laittaa 150 mm S80 ja päälle 50 mm S200, mahdollisten pistekuormien takia?

OK, silloin seinät selviävät hyvin.
Toki se on hyvä käyttää kipsiä, mutta silloin kannattaa käyttää kaksinkertaista liimattua kerrosta. Ajattelitko asentaa uuden lattiakaivon kaadolla kylpyhuoneeseen vai riittääkö nykyinen? Ehkä siellä olisi syytä tehdä hieman eri tavalla, onhan se tosi mukavaa lattialämmitys aamulla=)
Valitettavasti minulla ei ole mitään käsitystä solumuovista, mutta ei kai siitä ole haittaa ottaa kovempaa!

Joten koskien lattiakipsilevyjä, niin se olisi siinä tapauksessa kaksinkertainen kerros lastulevyä vasten, kun käytän yhtä kerrosta 22 mm!?
Tuntuu, että voisin säästää rahaa ottamalla lastulevyn sen sijaan.

Lattiakaivo kyllä...vähän kaatoa täytyy olla, mutta koska se on niin pieni alue, niin minun pitäisi pystyä hoitamaan se tasoitemassalla, voisin samalla asentaa lämmityskaapelin siihen. Tosin on joitakin määräyksiä lastulevy + sähköinen lämmityskaapeli - mutta olen tehnyt sen aiemmin eteisessä, joten tiedän ainakin miten sen pitää olla. :)

Solumuovista kyllä... minullakaan ei ole tarkkaa tietoa, paitsi että S200 on kovempaa kuin S80. :D
Kuitenkin tuntuu loogiselta, että 50 mm kovempaa kerros on pehmeämmän 150 mm päällä, jos ajattelee, että saattaa olla pistekuormia siellä täällä.
Vaikkapa kassakaappi! :D
Kiitos avusta tähän asti!

Riippumatta siitä, onko sinulla eristystä laatan alla tai päällä, mutta erityisesti jos eristys on alla, neuvoni (kun teen tutkimusta näistä asioista) on laittaa tasoitettuun betonilattiaan Platonmatto (sininen), oikein asennettuna seinien kohdalla. Tämän päälle (mahdollisesti) aluslattiafoam (narinoiden poistamiseksi). Tämän päälle voit sitten laittaa styroksieristystä. Halvin vaihtoehto päällimmäiseksi (riippuen lattian ulkonäkötoiveista) on 14 mm parkettilattia. Muut lattiat vaativat lattiakipsilevyjä (jotka eivät ole halpoja) + pintalattia. Tämä rakenne antaa betonilaatalle ilmanvaihtoa. Autotallin lattia ei varmasti ole yhtä hyvin tehty kuin talo muutoin, vaikka se saattaa näyttää siltä. Nykyään autotallisi lattia on niin hyvin tuulettunut ilman mitään päällä, ettei sinulla ole ongelmia. Heti kun muutat rakennetta, muuttuu myös rakenteen kosteusbalanssi. Tämä pätee myös, kun teet toimenpiteitä asuintilan katossa. Betonilaatta, jossa mahdollisesti (autotalli??) alapuolinen eristys, muovikalvo, yläpuoliset lattialankut (eristyksellä tai ilman) + lattiapinta on yksi suurimmista riskirakenteista, joita meillä on ollut 70-80-luvulta lähtien kosteuden ja homeen osalta.

Olen täysin tietoinen siitä, että tämä on riskirakenne, mutta minulla on hieman "perusteita" siihen, että se menee hyvin...

Ensinnäkin talon perustukset ja autotallin perustukset ovat yksi ja sama, eli ne ovat kiinni toisissaan ja tehtiin samaan aikaan, samalla muotilla ja samalla tavalla maanrakennuksen suhteen jne. jne.

Toiseksi naapurini isä/appi rakensi talon, ja naapuritalon mies on kirvesmies, joka itse auttoi rakentamisessa.
Hän on vahvistanut, että autotallin perustukset ovat täsmälleen samat kuin talon muut osat. (joka on täysin kuiva eristyksen alla)

Kolmanneksi autotallin lattia on tänään maalattu lattiamaalilla, joka on tiivis - eikä maali hilseile tai osoita mitään nousevan maaperän kosteuden ongelmia.

Joten tunnen niin varmaksi kuin vain voin olla, koska en ole itse taloa rakentanut, että se menee hyvin.

Kiitos kuitenkin varoituksesta/vinkistä!

Hei
mietin jotain vastaavaa
miten on mennyt?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.