Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
pelpet: Kysymys on, että eikö olisi helpompaa purkaa ja vaihtaa koko pylväs? Jos siinä on ruuvi/naula, joka on hankala purkaa, sen voi ehkä sahata irti tiikeri- tai pistosahalla, jotta purkaminen helpottuu. Kuvia, kiitos.
Oldboy: 4. Ja, se on ok ratkaisu niin kauan kuin ikkunalauta ulottuu ikkunakoristeiden yli. Edit: Älä unohda tehdä yläpuolella olevan vesilaudan/uhrilaudan/ikkunalaudan kiinnitystä niin, että se on helposti vaihdettavissa ilman listojen, koristeiden ja muut fasadilaudat purkamatta. Ikkunat fasadin kanssa samassa tasossa tarkoittaa, että ikkunakoristeet ovat ikkunapokan ja alla olevien
Klicka: Jos lukee täältä: http://hunton.sircon.net/sve/produkt.asp?id=2&view=v%E4gg He väittävät joka tapauksessa, että asfalttilevy riittää seinien jäykistämiseen.
Klicka: Tee näin: https://www.youtube.com/watch?v=4tRayrmwpfQ Eli, toinen pala sahataan suoraan ja toinen 45 astetta. Se 45 asteen pala sahaat sitten niin, että se sopii suoraa palaa vasten. Sopii hyvin, jos kulma ei ole 90 astetta :-)
pelpet: Luulen, että se toimii erinomaisesti, mutta käytä pakkasenkestävää klinkkeriä karhealla pinnalla. Ulkona olevat klinkkerit tulevat LIUKKAIKSI! Muutamilla sukulaisilla on klinkkeriportaat, ja ne ovat hengenvaaralliset.
prototypen: Jos kosteusongelma on nyt korjattu, niin painettu puutavara ei tule kostumaan eikä haise. Jos tulee kosteutta, niin lattianiskasi alkavat lahota. Sen sijaan laittaa platon suoraan vasten alapohjaa, haluaisin sen olevan tuuletettu ja maton olevan maata vasten. Protte
Alfredo: [citat] Ha, Ha. Joo, minun rakennuksissani ei ole puroja lattian alla, onneksi...
EndZone: Joo, eilen kysyin muutamia kysymyksiä betoniporraskonstruktiostani. Tänään jatkan pohdintaa, mutta nyt uudessa ketjussa, joka koskee enemmän sitä, miten "remontti" pitäisi tehdä. Porraskäytävä on päällystetty liuskekivellä, mutta tajuan, että helpointa on kuitenkin poistaa liuskekivi, korjata betoni ja sitten laittaa puu päälle. Ei täysin verhottuna sivuilla, askelaskeleet ja
pozz2: Olen myös yrittänyt löytää tietoa siitä, miten rakennetaan brandceller, mutta ilman alan ammattikieltä se on toivotonta.
laufera: Minulla on olemassa oleva perusta (pilariperustus), kooltaan noin 12x6 m, joka liittyy mökkiin (yhdessä mökin perustan kanssa) ja jota laajennetaan noin 26 neliömetriä. Suuri osa perustasta jää näin ollen hyödyntämättä, ja haluan siksi asentaa terassin sille alueelle. Ongelmana on, että perustukseen käytetty puutavara on käsittelemätöntä. Onko minun ehdottomasti vaihdettava
cederbusch: Viikonloppuna kaivoin ylös meidän keinu-/matonpuistotelineen, joka on tehty vanhoista rautaputkista, joiden pinta on jotenkin käsitelty, koska ne eivät ruostu. Tukevia laitteita, varmasti 7-8 cm paksut putket yhdistetty kulmaliitoksilla. Putket oli upotettu betoniputkiin, sellaisiin, joita käytetään liitoksiin, joten alareunaan tulee pohja. Tämä on sitten valettu uudelleen. Erittäin
Oldboy: Jos sisäpuoli on (tuuli-)tiivis, esim. savilaastilla verhoillut seinät, niin hirsien välinen tiivistys ei ole niin kriittistä kuin jos hirret muodostavat sisäseinän.
EndZone: Ahaa. Eli ei ole mitään pysyvää ratkaisua, niin sanotusti, jotain mikä kestää ikuisesti?
Savanna: Olemme päättäneet käyttää 95 mm koolauksia makuuhuoneeseen. Pitäisikö ottaa 45 mm eristys vai 70 mm? Koska k-rauta:sta oli loppu 28*70 rimaa, niin pääsiäisenä tulee vähemmän töitä kuin ajattelimme. Joten pitää vielä miettiä, pitäisikö seinät/tukijalat koolata rimalla vai jättää se tekemättä.
Patrik Kullman: Andersmc, kiitos. Joo, olen epävarma, koska tämä on ensimmäinen kerta, kun rakennan väliseinää, ja tämä tuntuu erikoiselta tapaukselta. Jos sinulla on parempi vaihtoehto, kuulen sen mielelläni! Kuvan oikeanpuoleinen aukko on ovi ja se on säilytettävä, vasen pitää peittää. Csre, Direktörpelle: Jos tarvitaan 95-reglar seinään asennettavaan wc:hen, siitä tulee lattialle
hantverkare1: [citat] Puusepänliike voi höylätä sen.
larsbj: Se riittää hyvin pelkällä asfaboardilla, se kestää säätä ja tuulta yhtä hyvin kuin vindfolie tai ulkogyproc. Mutta kuten monessa muussa asiassa, saat sen mitä maksat, osta laatua eikä halpoja löperöitä levyjä, joita on vaikea työstää. Ja prototyypin vastapainona sanon asfaboard joka päivä viikossa :)
MUSS: [citat] Sain takan tänään, joten toivottavasti se asennetaan parin päivän päästä. No, se puhelinpistoke oli aikanaan muodissa, joten se pysyy siellä kunnes seinää uusitaan joskus tulevaisuudessa. Mutta idea puhelinkioskista oli hyvä, varastan sen ja kehittelen voittavaa konseptia.
cederbusch: Muutan kysymystäni hieman. Sanotaan, että olen asentanut kantopalkit ja eristänyt. Nyt on kysymys, miten teen lattian kanssa. Haluaisin mielelläni massiivipuun, mutta ei ritilää. Ja haluaisin upottaa liukukiskot niin, ettei niistä tule reunaa, johon kompastua. Ajattelen, että liukuosat voidaan asentaa suoraan rakentamaani runkoon. Mutta miten kiinnitän sitten lattiani, kun minulla ei ole
pelpet: Olin käyttänyt kulmahiomakonetta kivilaikalla tai pistosahaa metalliterällä ulkona päivänä, jolloin tuulee. Yhdessä FFP3 hengityssuojaimen kanssa. Olisin tyytyväinen, jos kastelisin laatat ämpärissä puoli tuntia tai jotain. Ehkä se voisi toimia tavallisella laattapihdilläkin. Se olisi selvästi helpointa, jolloin välttyisit paljolta sahapölyltä.
Ochen: Olen kuitenkin luopunut ajatuksesta ettan. Kiitos vastauksesta.
blygarn: Kyllä kai ruuvaat mieluummin hieman harvempaan kuin asennat kiinnitysproppia kipsiruuville! Sitten että se tuo esiin.. Kylläkö 2,8 cm tekee niin paljon todella?
Fred vom Jupiter: Miten olisi onteloiden täyttäminen polyuretaanivaahdolla, pois leikkaaminen sen mikä ulkonee ja vielä joitakin senttimetrejä lisää, sitten hionta kipsitasoitteella.
Peter2400: Miksi ei käyttää muovikanavia, joita käytetään 99% kaikista asennuksista? Avoin lista voisi mielestäni vain olla hankalampi ja rumempi. [bild]
psau: Kun aiot tasoittaa kevytbetonia, käytä matala-alkalista pohjustetta tai rappausta, joka itsessään on matala-alkalista. Vaikeampaa se ei ole, lue työohjeet, jotka ovat saatavilla useimmille järjestelmille! /Peter