Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
newmat: Anteeksi, että vastailen näin vanhaan ketjuun, mutta haluaisin kuulla, miten on mennyt nyt, kun se on ollut paikallaan noin 10 vuotta... Ovatko naulat ruostuneet?
oceanis: Näyttää samalta kuin silloin, kun maalaa muovimaalilla pinnalle, joka on aiemmin maalattu liima- tai kalkkimaalilla. Ja kun ei ole puhdistettu ja pohjustettu oikealla tavalla.
fgo: Tahna on silikonia. Yleensä se laitetaan lattian ja seinän väliin. Osta uutta märkätilasilikonia ja ruisku, niin voit laittaa uutta sen jälkeen, kun olet poistanut vanhan. Laattojen takana pitäisi olla kosteussulku, joten kosteudesta ei pitäisi olla vaaraa. Ole varovainen poistaessasi vanhaa, jotta et riko kosteussulkua.
orparn: Ajoin vaakasuorilla naulausruoteilla cc120, kun lisäeristin. Siihen naulattiin asfaboardi vaakasuoraan ilman lisätiivistystä horisontaalisiin saumoihin. Pystysaumoissa käytin sellaisia muovilistoja, jotka on tarkoitettu ulkokipsin saumojen tiivistämiseen. Koska asfaboardi oli hieman paksumpaa ja pehmeämpää kuin kipsi, höyläsin levyn takasivun reunoja, jotta ne oli helpompi asentaa.
MaZtoR: En olisi uskaltanut sytyttää kynttilöitä talossa, jonka katossa on näkyvissä styroxia. Kokeile laittaa sytytin palan styroxia vasten, niin ymmärrät kyllä miksi.
Monterat: Hei, minulla on asiakas, jolla on ongelmia äänen ja askelten kanssa, kun ne häiritsevät makuuhuoneen yläpuolisista naapureista. Mikä on paras tapa eristää katto? On mahdollista laskea alakattoa 6-7 cm, mutta toivon, että olisi olemassa jokin helpompi ratkaisu jonkinlaisella akustiikkalevyllä. Ongelmana on löytää oikea levy, koska kaikki, mitä olen löytänyt, on tarkoitettu
ZNK: Halvin on varmaan vuokrata/palapdet itsellesi perävaunu, päällystä halvimmalla vanerilla, vuokraa tärylevy vesitankilla, ruuvaa kunnon oikolaudan ja uhraa huonoin lapiosi. Sitten aja lähimpään asfalttiasemaan ja täytä peräkärry, aja kotiin niin nopeasti kuin mahdollista, lapioi ulos ja tasoita tärylevyllä. Parasta on olla 2 henkeä. Ehkä yhteensä 2-3000 kruunua. Olen tehnyt sen
KnockOnWood: [citat] Niinpä, ja missä on "yksinkertaisviesti"? Sinun edellinen viestisi oli kolme viikkoa sitten. Uusi kyber-leikki, vai onko jotain, mitä en ymmärrä ollenkaan?
jävla_hus: Kaikkien, jotka myyvät betongia Finja betongista, *pitäisi* pystyä hoitamaan se, mutta he veloittavat siitä paljon...
Paxman: Nyt on myös vaihe 2 suoritettu. Puoliso oli poissa muutaman päivän, joten ajattelin, että se olisi hyvä hetki saada vähän liimaa rakoihin, koska vain minä käyttäisin portaita. Sekoittelin hieman tavallista valkoliimaa veden kanssa ja ruiskutin sen kapeimpiin rakoihin injektioruiskulla. Paksumpiin halkeamiin laitoin laimentamatonta liimaa ja annoin sen kuivua yön yli. Jos 70 % narinasta
Snickeboa: [citat] Kyllä, se on ympäristöhyväksytty ja voidaan helposti haravoida. Ei myrkyllisiä boorisuoloja ym. Tulee 12 kg säkeissä ja on hintansa arvoisia. Jos tarvitset suurempia aloja, on halvempaa, että he tulevat ja puhaltavat.
Arne999: ok ajetaan 120, ei ole mitään syytä kitsastella :)
Wedge: Kiitos vastauksista! Olen nyt testannut, se toimi.
ninatina: Meidän täytyy vaihtaa ulkoportaat ajotiestä tontille, noin 2-2,5 m korkeat, ja haluamme modernit portaat, jotka ovat myös käytännölliset. Nykyiset puuportaat ovat todella liukkaat talvella. Ajattelemme palkkiportaita, "kelluvia" askelmia, jotka lähtevät betonimuurista, jota portaat voivat mennä pitkin, tai muuta tyyppiä portaista metallista/teräksestä. Onko jollain vinkkejä mistä
bike: [citat] Kiitos hitosti mutta istun kotona sairaan lapsen kanssa!
corre: Jatkan puoliksi aiheen vierestä -kysymyksellä. Voisiko käyttää samanlaisia kiiloja? http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-194743/ Ajattelen suurin piirtein tasaista lattiaa, josta haluat nousta noin 30 mm betonista. Kaksi kiilaa ja betoniruuvi suoraan läpi palkin ja kiilojen.
billyby: Kiitos! Se sujui lopulta hyvin. Ei mitään heittoja. Se oli erittäin helppokäyttöinen lukuun ottamatta katon lähellä olevia vaakasuoria leikkauksia. Vaikea saada aikaan suoraa leikkausta. Ensi kerralla ehdottomasti liitettyyn slamsugiin. Onneksi olin tarkasti muovittanut asunnon, koska se roiskui kaikkialle.
Enk Projektet: Minun oli 5m jänneväli mutta jos sinulla on konstruktör joka on tottunut betoni ratkaisuihin niin hän hoitaa sen helposti...
sblixten: Spontaanisti sanon, että se pitää, ja jos teen nopean arviointilaskelman, niin se on juuri rajan sisäpuolella. Jos asetat sen oikealle paikalle, sinun pitäisi olla turvallisella puolella...luultavasti myös vasemmalla. Se on minun arvaukseni.
martinradbo: Eko... :-) Teillä on varmaan oikea, minun täytyy löytää sopiva rakennusmassa (silikoni ei ole sopiva olohuoneeseen mielestäni). Kiitos vinkistä.
pistje: Kiitos vastauksesta, Anna. Pidän todella kaikista vastauksista, koska tämä on ensimmäinen asunto ja haluan tietää mahdollisimman paljon, kun näen sen sijoituksena!
Mikael_L: Katso myös www.traguiden.se, sieltä löydät myös paljon hyödyllistä tietoa. Sitten sinulla on myös tämä foorumi. Istun nyt täysin 100% itserakennetussa talossani ja kirjoitan tätä. Paitsi vähän yleistä kädentaitoa ja yleistä rakentamisen tunnetta, minulla oli vain tämä foorumi, träguiden ja muutama muu verkkolähde, joita kiittää siitä, että sain tämän projektin
marvidss: Hei! Etsin metallikiskoja joko ruostumattomasta teräksestä tai alumiinista mitassa 700x10x6mm (pituus x korkeus x paksuus). Olen kiitollinen vinkeistä, mistä voisin löytää nämä kiskot ostettavaksi. Asun Lundin ja Sjöbon välillä. Ystävällisin terveisin Magnus
MöIIer: Suunnittelen laittavani taitto-ovia talooni. Ongelmani on, että kattoristikoiden korkeus on noin 200 cm, taitto-osien korkeus on 199 cm. Voiko tehdä loven ja upottaa I/H-palkin kuvan mukaisesti ja silti säilyttää riittävä kantavuus? Ajattelin kiinnittää jokaiseen palkkiin kiinnikkeet saadakseni korkeampaa lujuutta, mutta riittääkö se? Katto on avoin harjalle asti. Taitto-ovien leveys
Mikael_L: Ei, eristys ei lisää homeen riskiä, se todennäköisesti jopa hieman vähenee - lämmittämättömissä tiloissa. Jos tilaan lisätään edes vähän lämpöä, kosteus ja homeen riski vähenevät merkittävästi. Huono tai olematon ilmanvaihto taas ei ole hyvä asia. Joten eristätpä tilan tai et, varmista, että saat tilaan riittävästi ilmanvaihtoa. Jos ajoittain lisäät kosteutta
Nybyggarn: Seinän ja kantavien palkkien välinen etäisyys tulisi olla 100mm. Paneelilistat ym. voivat olla lähempänä, mutta on käytännöllistä jättää muutaman millimetrin rako, jos muurirakenne liikkuu hieman suhteessa taloon.
Michaeltm: Hei, Olen parhaillaan remontointi huonetta, jossa on matala (noin 150cm) kellari alapuolella. Lattia ja osa palkista ovat lahoja. Yksi palkki kulkee tulisijan alla ja se on nyt poistettava. Puuseppä kävi ja antoi minulle neuvon, että minun pitäisi muurata tuki tulisijan alle nyt kun palkki poistetaan. Hän ehdotti, että muuraisin U-muotoisen seinän lecaharkoista, avoin puoli perustukseen