4 478 lukukertaa ·
14 vastausta
4k lukukertaa
14 vastausta
Asentaa savupiippu/takka sekä missä on punainen savupiippu??
Olemme asentamassa takkaa mökkiin, jota rakennamme tällä hetkellä. Mitä maksaa palkata ammattilainen siihen (putkityö, savupiippu jne.), ja kuinka monta tuntia normaalisti kestää tehdä työ? Emme ole vielä sulkeneet ullakkoa, jossa takkaputki menee ylös, jotta se helpottaa. Arvioin, että putkea tulee noin 6 metriä.
Sitten meillä on tummanpunainen katto, enkä hyväksy mitään muuta väriä savupiippuun. Mutta mistä ihmeestä löydän tummanpunaisen savupiipun, olen etsinyt kuin hullu internetistä löytämättä.
Kristina
Sitten meillä on tummanpunainen katto, enkä hyväksy mitään muuta väriä savupiippuun. Mutta mistä ihmeestä löydän tummanpunaisen savupiipun, olen etsinyt kuin hullu internetistä löytämättä.
Kristina
Onhan se nähtävä paikan päällä ja saatava enemmän faktoja voidakseen arvioida täysin, mutta jos myös yläpintaan pitää tehdä reikä, niin yksi päivä kahdelta henkilöltä on kohtuullista moduulisavupiipulle. Kustannus, sanotaan 8-10 000 kr ennen ROT- vähennystä työn osalta.
Ehkä sinun on pyydettävä maalausliikettä maalaamaan savupiipun hattu uudelleen.
Ehkä sinun on pyydettävä maalausliikettä maalaamaan savupiipun hattu uudelleen.
Jäsen
· Östergötland
· 90 viestiä
Annoin 300 käytetystä Hugo:sta sis. piipun ja hatun, jotka asensin itse eräänä iltapäivänä. Rakennusilmoitus noin 700:- ja tarkastus 400:- jos muistan oikein.
Onhan se totta, mutta tarkoitan: vähän enemmän edellytyksiä voi tarvita.
Muut lämmönlähteet?
Talviasuminen?
Yms.
Onhan se totta, mutta tarkoitan: vähän enemmän edellytyksiä voi tarvita.
Muut lämmönlähteet?
Talviasuminen?
Yms.
Jos asennat vain suoran modulipiipun takan päälle, sen asentaminen vie vähemmän kuin päivän (niin se tekee ainakaan minulle, vaikka se ei ole ammattini). Toisin sanoen, se maksaa muutaman tonnin saada se asennettua.
NVI:stä (www.nvi.se) voit saada hattuja jne. missä tahansa valitussa värissä. Luultavasti muut voivat tehdä samoin, mutta siitä minulla ei ole tietoa. Se maksaa muutaman tonnin enemmän mutta....
NVI:stä (www.nvi.se) voit saada hattuja jne. missä tahansa valitussa värissä. Luultavasti muut voivat tehdä samoin, mutta siitä minulla ei ole tietoa. Se maksaa muutaman tonnin enemmän mutta....
Kuten sanottu, vain konepelti tarvitsee olla punainen, eikä sen pitäisi olla mikään ongelma järjestää.
Toinen asia: sanot, että haluat vetää savupiipun läpi kattotilan. Tulkitsen sen lähelle räystästä. Savupiipun täytyy päättyä metrin nokasta korkeammalle (jos nuohooja aikoo hyväksyä sen), joten riippuen kattokulmasta se voi olla pitkä savupiippu ilman tukea.
Toinen asia: sanot, että haluat vetää savupiipun läpi kattotilan. Tulkitsen sen lähelle räystästä. Savupiipun täytyy päättyä metrin nokasta korkeammalle (jos nuohooja aikoo hyväksyä sen), joten riippuen kattokulmasta se voi olla pitkä savupiippu ilman tukea.
Se oli ennen! nyt sen tarvitsee vain ulottua harjan yli mutta olla 1 m katon yläpuolella.HenrikP sanoi:Kuten sanottu, vain konepellin tarvitsee olla punainen, eikä sen löytämisessä pitäisi olla ongelmaa.
Toinen asia: sanot haluavasi vetää savupiipun katon alle. Tulkitseen sen tarkoittavan lähellä räystästä. Savupiipun tulee päättyä metrin yläpuolella harjasta (jos nuohooja aikoo hyväksyä sen), joten katon kulmasta riippuen siitä voi tulla pitkä savupiippu ilman tukea.
Ok! Sotarfejarmästaren som var här i höstas och godkände vår kamininstallation sa att det var en meter över nock, men han kanske inte var uppdaterad.RoBo sanoi:
Joka tapauksessa: katollani, joka on jyrkkä, on varmaankin yli kolme metriä välikatosta harjalle. Näyttäisi hullulta
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista. 
Ajatuksena on, että putki menee suoraan ylös kissatuuletusaukkoon ja kääntyy siellä oikealle talon keskelle, josta makuuhuoneessa se käännetään taas ylöspäin ja ulos katon läpi. (siis tukijalkojen ja parripalkin välillä) Saavutamme näin piipun mahdollisimman lähelle katon harjaa. Ajattelimme varmistaa, että se menee ainakin noin 30 cm harjan yli ja tietenkin 1m katon yläpuolelle. Tässä on kattotuolin kuva... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
En halua useita metrejä korkeaa savupiippua katon päälle, vaan mieluummin sen käännetään sisäpuolella. Toivottavasti työn kustannukset jäävät enintään 10 000 kruunuun, sillä eristetty putki, kamiina, piipunhattu jne. maksavat jo itsessään paljon.
Aion tutustua linkkiin, jossa on piipunhatut.
/K
Ajatuksena on, että putki menee suoraan ylös kissatuuletusaukkoon ja kääntyy siellä oikealle talon keskelle, josta makuuhuoneessa se käännetään taas ylöspäin ja ulos katon läpi. (siis tukijalkojen ja parripalkin välillä) Saavutamme näin piipun mahdollisimman lähelle katon harjaa. Ajattelimme varmistaa, että se menee ainakin noin 30 cm harjan yli ja tietenkin 1m katon yläpuolelle. Tässä on kattotuolin kuva... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf
En halua useita metrejä korkeaa savupiippua katon päälle, vaan mieluummin sen käännetään sisäpuolella. Toivottavasti työn kustannukset jäävät enintään 10 000 kruunuun, sillä eristetty putki, kamiina, piipunhattu jne. maksavat jo itsessään paljon.
Aion tutustua linkkiin, jossa on piipunhatut.
/K
Saatuamme tarjouksia, ne ovat jakautuneet suunnilleen kolmasosaan asennukselle, savupiipulle ja takalle, kun kokonaisuus on ollut noin 35". Useimmat takkafirmat voivat varmasti toimittaa punaisen savupiipun hatun, kunhan ilmoitat siitä! Muuten he laskevat mustan... Mutta meidän punainen on kuitenkin hieman mustunut reunoilta noen vuoksi ja monia ei näytä kiinnostavan väri, kun katsoo taloja ympäriinsä... fyysisesti sen asentaminen ei ole mitään ihmeellistä, mutta saada se sitten "sateenkestäväksi" ja täydelliseksi katolle, en tiedä haluanko itse henkilökohtaisesti ryhtyä siihen.
En välitä mitä muut ajattelevat siitä, että se toimii musta savupiippu punaiselle katolle.
Minä naisena kieltäydyn ottamasta sitä helppoa tietä (rumempi vaihtoehto) ja ostamaan mustan. Se on aivan liian näkyvä yksityiskohta talossa. Täysin valkoinen talo ja kaikki peltityöt tummanpunaisia =hienoa.
Sillä mitä poikaystäväni ajattelee, ei ole niin väliä, koska olen päättänyt. Mutta nyt näyttää siltä, ettei oikean värikoodin löytäminen ole mahdotonta. 
Olen huolissani siitä, että kaikki saadaan tiiviiksi. Olen myös huolissani siitä, että sen täydelliseksi saaminen vie liian kauan aikaa itse, mieluiten palkkaan jonkun tähän ja keskityn itse mökin muihin osiin. Näin myös, että NVI:lla on taivutuksia 38 asteen kaltevuudelle, mikä meillä on. Täytyy vain tarkistaa hinta niiltä.
/K
Olen huolissani siitä, että kaikki saadaan tiiviiksi. Olen myös huolissani siitä, että sen täydelliseksi saaminen vie liian kauan aikaa itse, mieluiten palkkaan jonkun tähän ja keskityn itse mökin muihin osiin. Näin myös, että NVI:lla on taivutuksia 38 asteen kaltevuudelle, mikä meillä on. Täytyy vain tarkistaa hinta niiltä.
/K
Kyllä en ymmärrä, miksi uusilla alueilla laitetaan musta savupiipun hattu punaiselle katolle, mutta toki jokainen voi tehdä kuten haluaa. Minusta on hyvä valita sama väri kaikelle peltimateriaalille. Jos meillä olisi tiilenvärinen peltikatto, olisi helpompi löytää valmiiksimaalattu hattu.
Klikkaa tästä vastataksesi