5 307 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Kiinnittää kierreporras betonilattiaan, jossa lattialämmitysputket?
Hei!
Ajattelin asentaa kierreportaat ylös parvelle, enkä ole koskaan tehnyt tätä ennen. Kuten niin paljon muutakaan.
Lattia on tällä hetkellä raaka betoni (en ole vielä laittanut sisälattiaa) ja siinä on vesikiertoinen lattialämmitys.
Voiko joku neuvoa minua, miten kiinnitän karan (eli keskivarren) lattiaan ilman, että tarvitaan pitkiä pultteja, jotka voivat vahingoittaa lattialämmitysputkia?
Rakentajatar kysyy
p.s. jonkun toisen palkkaamista ei edes harkita. Jos olen rakentanut kokonaisen talon, pitäisi minun onnistua asentamaan portaatkin.
Ajattelin asentaa kierreportaat ylös parvelle, enkä ole koskaan tehnyt tätä ennen. Kuten niin paljon muutakaan.
Lattia on tällä hetkellä raaka betoni (en ole vielä laittanut sisälattiaa) ja siinä on vesikiertoinen lattialämmitys.
Voiko joku neuvoa minua, miten kiinnitän karan (eli keskivarren) lattiaan ilman, että tarvitaan pitkiä pultteja, jotka voivat vahingoittaa lattialämmitysputkia?
Rakentajatar kysyy
p.s. jonkun toisen palkkaamista ei edes harkita. Jos olen rakentanut kokonaisen talon, pitäisi minun onnistua asentamaan portaatkin.
Ymmärrän vastauksestasi, että kysymykseni oli liian lyhyt. Kyllä, lämpökamera on vaihtoehto, jota en ollut ajatellut.
Mutta kuinka pitkiä pultteja tarvitsen ja mitä minun tulee ottaa huomioon, kun kiinnitän niitä (en ole todellakaan koskaan tehnyt tätä)? Mikä puhuu valettua jalkaa vastaan kiinnittämistä? Kuinka korkea jalka tarvitsisi silloin olla? Mitä minun tulisi silloin ottaa huomioon, kun raudoitan sitä - miten voimat kulkevat karasta; jotta betoni ei halkeile? Vai olisiko parempi (ja ehkä kauniimpi) muurata jalka?
Mutta kuinka pitkiä pultteja tarvitsen ja mitä minun tulee ottaa huomioon, kun kiinnitän niitä (en ole todellakaan koskaan tehnyt tätä)? Mikä puhuu valettua jalkaa vastaan kiinnittämistä? Kuinka korkea jalka tarvitsisi silloin olla? Mitä minun tulisi silloin ottaa huomioon, kun raudoitan sitä - miten voimat kulkevat karasta; jotta betoni ei halkeile? Vai olisiko parempi (ja ehkä kauniimpi) muurata jalka?
Jos et tiedä, minne silmukat menevät, et voi tehdä mitään toimenpidettä lattiaan, sitten täytyy valaa koroke, mutta sen saaminen pysymään on hieman epävarmaa.
Minä paikantaisin silmukat ja sitten laittaisin ehkä 70 mm betoniexpanderbult.
Minä paikantaisin silmukat ja sitten laittaisin ehkä 70 mm betoniexpanderbult.
Täytyykö kiinnittää se sivuttaisvoimien vuoksi?
Muutenhan se on portaiden paino, joka kuormittaa lattiaa.
Eikö riitä, että sen kiinnittää sopivan vahvalla liimalla välttääkseen poraamista?
Jos sinun täytyy raudoittaa tai porata ruuvia varten, se on yhtä huono - voit vahingossa vahingoittaa lattialämmitystä.
Muuten olen samaa mieltä Stefanin kanssa, lämpökamera voi paikantaa lattialämmitysputket, mutta voi olla, että putki kulkee juuri siinä, mihin tarvitset ruuvin. Mitä teet silloin? Silloin liimavaihtoehto voi toimia.
Muutenhan se on portaiden paino, joka kuormittaa lattiaa.
Eikö riitä, että sen kiinnittää sopivan vahvalla liimalla välttääkseen poraamista?
Jos sinun täytyy raudoittaa tai porata ruuvia varten, se on yhtä huono - voit vahingossa vahingoittaa lattialämmitystä.
Muuten olen samaa mieltä Stefanin kanssa, lämpökamera voi paikantaa lattialämmitysputket, mutta voi olla, että putki kulkee juuri siinä, mihin tarvitset ruuvin. Mitä teet silloin? Silloin liimavaihtoehto voi toimia.
Se ei varmastikaan ole erityisen voimakas hämähäkki, sen voisi ehkä jopa liimata, jos kosketuspinta on riittävän suuri. Portaiden valmistajalla on varmasti suosituksia.
Muuten porataan reikä (100 mm syvä riittää hyvin) ja kiinnitetään laajennuspultit, prikat ja siistit kupolimutterit. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tavallista kierrettävää tankoa, joka kiinnitetään reikiin kemiallisella ankkurilla.
Edit: Roland voitti minut.
Muuten porataan reikä (100 mm syvä riittää hyvin) ja kiinnitetään laajennuspultit, prikat ja siistit kupolimutterit. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tavallista kierrettävää tankoa, joka kiinnitetään reikiin kemiallisella ankkurilla.
Edit: Roland voitti minut.
Miltä näyttää hämähäkin jalka?
Jos... eli jos ei halua porata, voiko portaat asettaa metallilevyn päälle, joka on liimattu kiinni?
Voima pitäisi kai mennä suoraan alas ja portaat on ankkuroitu ylhäältä?
huom, ajattelen ääneen ; )
muuten lämpökamera on kätevä vaihtoehto löytääksesi silmukat. Betonilaatta on hieman vaikeampi kuin puupalkisto riippuen siitä, kuinka tiheään putki on asetettu sekä pintaisuudesta betonissa jne. (lämmön leviäminen), mutta jos vuokraat kameran, niin viilennä huone ja laita lattialämmitys täysille, niin saat varmaan hyvän tuloksen.
Voima pitäisi kai mennä suoraan alas ja portaat on ankkuroitu ylhäältä?
huom, ajattelen ääneen ; )
muuten lämpökamera on kätevä vaihtoehto löytääksesi silmukat. Betonilaatta on hieman vaikeampi kuin puupalkisto riippuen siitä, kuinka tiheään putki on asetettu sekä pintaisuudesta betonissa jne. (lämmön leviäminen), mutta jos vuokraat kameran, niin viilennä huone ja laita lattialämmitys täysille, niin saat varmaan hyvän tuloksen.
Mutta tuhannet kiitokset kaikille! En tiedä miltä spindeln näyttää, en ole vielä ostanut portaita, vaan olen vielä suunnitteluvaiheessa. Nyt minulla on ainakin hiukan enemmän tietoa ja ideoita edetäkseni. Raportti siitä, miten projekti eteni, tulee piakkoin rakennusblogiin (katso linkki viestin alla). Täytyy vain päivittää se... mikä yleensä vie koko hel... eeehhh...hiukan pitkän ajan.
Mutta kuulostaa siltä, että se on mahdollista ja minun ei tarvitse rakentaa pitkää porrasta, joka vie neljänneksen huoneesta.
Mutta kuulostaa siltä, että se on mahdollista ja minun ei tarvitse rakentaa pitkää porrasta, joka vie neljänneksen huoneesta.
Tietty käsitys siitä, miten hämähäkki kootaan, voit saada tästä elokuvasta. (Mainos tosin, mutta kuitenkin
)
Yksi ruuvi pohjassa ja säädettävä kenkä riittää tässä tapauksessa.
Yksi ruuvi pohjassa ja säädettävä kenkä riittää tässä tapauksessa.
Viimeksi muokattu:
Kysymys koskee täysin sitä, mitä voimia kiinnitys joutuu käsittelemään. Jos pääasia on, että se ei "luisu sivulle", liimarakenne voisi toimia. On vain tärkeää käyttää oikeanlaista liimaa (arvelen, että sen pitäisi olla hieman joustavaa).
Se on aivan loistavaa! Mainonta on hyvä juttu.
Olen jopa harkinnut juuri sitä Weland-portaita, se voisi olla aika siistiä (jos laitan puun askelmien päälle...) jos lakkaan sen jollain värillä... hm... vaalea tiilenpunainen vasaralakka?
Klikkaa tästä vastataksesi