Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Mayoo: Voiko laatoille valaa betonia olemassa olevan kivi- tai asfalttipinnan päälle? Haluaisin laittaa uudet laatat portaiden kohdalle?
snowjim: Valitettavasti sain todella huonon palan, joka tarvitsi paljon hiontaa ja kitin levitystä. Yritin hioa tummia alueita hieman enemmän, mutta kovuusvaihtelu on melko suuri, joten siinä kesti kauemmin kuin olin valmis odottamaan, että saisin nämä kohdat alas. Jäykempi levy ja karkeampi hiekkapaperi aloitukseen voisivat ehkä auttaa asiaa. Nyt asia on toki menetetty tässä tapauksessa, mutta
Isakare: Vanhoissa teollisuustiloissa on kuinka paljon muurattuja seiniä tahansa. Normaalisti H-palkit seisovat lattian ja katon välissä sopivin etäisyyksin, joihin kivet menevät kummaltakin puolelta. Nykyään on olemassa kevyitä palkkeja U-muodossa, aseta 2 sellaista vastakkain noin joka 4. metri ja yksi sitä seinää vasten, josta aloitat. Sitten, kuten sanottu, L-palkki ruuvataan lattiaan
Cancerman_777: [citat] Useimmiten liimaan, kun se on mahdollista ja sopivaa. Muuten käytän Probuilder naulainpistoolia (n. 500:- Hornbachissa). Se toimii loistavasti ja naulan jälki näkyy tuskin ollenkaan. Se on kompressorikäyttöinen.
Baskavoda: Okei. Ja oikeastaan se pysyy vakaana, koska kaide kiinnittyy myös ulkoseinään, joten se ei voi liikkua pois talosta. Mahdollisesti sivusuunnassa siis. Mutta mielestäni on vähän epäilyttävää vain liimata ehkä.
kicki_ohm: Kiitos vastauksistanne. Vaikea täyttää viinikellaria ennen kuin sellainen on ;) Mutta uskokaa minua, se täyttyy aika nopeasti. Ei siis eristystä lattiaan lämpimien osien ja viinihuoneen välille? Harkitsen hieman lasiovia huoneeseen. Tulee toki huomattavasti kalliimmaksi. Voisiko käyttää tavallisia terassiovia, mitä mieltä olette?
Sajmon: Hei. Olen tekemässä pesutupaa kellarissa. Tarvitsen vinkkejä siitä, miten tuuletan kallion vastaisen ontelon. Muurin toisella puolella, jolla kallio sijaitsee, on ryömintätila. Muut ovat ulkoseiniä, joista noin puolet on maan alla. Ajattelin laittaa yhden korvausilmaventtiilin ontelon kumpaankin päähän. Sitten pohdin, eristänkö styroksilla tai lasivillalla. Onko joku tehnyt jotain
justusandersson: Tarvitaan lisää tietoa voidaksemme sanoa jotain. Mieluiten sekä pohjapiirros että leikkaus piirustuksissa.
justusandersson: Vahvistamaton kevytbetonipalkki pitäisi pystyä poistamaan. Jos haluaa varmistaa, että betoniholvia ei ole valettu palkin olemassaolon perusteella, täytyy katsoa raudoituspiirustusta.
mekkarn: Omistan hirsimökin ja ulkoseinän, joka on aiemmin ollut vaurioitunut ja kosteutta. Seinä on kuivattu ja korjattu, mutta pieni tunkkainen haju on jäljellä ja lahon jälkiä näkyy hirsien välissä. Onko siitä jotain vaaraa? Sillä se on todennäköisesti vain vanhan lahon jäänteitä. Lakkaako se haista? Sen puhdistaminen kai tarkoittaa, että kaikki hirret täytyy purkaa?
Mikael_L: Ostatko rakennuspuutavaraa sahalta, se on hieman puolikuivaa, se kutistuu hieman lisää, mutta ei lainkaan niin paljon kuin esimerkiksi painekyllästetty tekee. Jos toivot rakosta, joka on yhtä suuri kuin sormenpäät mittatikkua, sinun pitäisi laittaa jotain puoliksi niin paksua väliin naulaamisen aikana. Jos on vähän liikkumavaraa, joka peitetään myöhemmin peitelistalla, voit aivan
Lutte: Se, mitä voi tapahtua, on, että tuuli tunkeutuu syvemmälle runkoon, jolloin lämmitystarpeenne kasvaa. Tuulen osalta on mahdollista eristää katto kattoremontin yhteydessä.
BigR: [citat] Kiitos! Haluamme tehdä kiinnitykset valmistajan suositusten mukaan viitteeksi. Sitten voimme testata muita liimoja ja verrata. Mutta se on vaativa ulkomiljöö, jossa autot ajavat yli. [citat] Kiitos!
Leif i Skåne: Ongelma on väri! Valkoinen akryylimaali niin portti mätänee 5 vuotta!!! Ei maalia niin aita kestää ikuisesti. Minun aitani pystytettiin vuonna 1961 ja pesen sen korkeapainepesurilla 5-10 vuoden välein, jotta sammal ei tartu kiinni. Se on etelään päin aurinkoon, joten se kuivuu täysin sateiden välillä. Aivan kuten saariston laituri se ei mätäne.
kanelglass: Kyllä, on ehkä sopivampaa laittaa pari tukipalkkia aukkoon ja sitten vain yksi kipsilevy päälle. Tulee varmaan vähän halvemmaksi myös. Seinä on noin 2.4m x 2.7m, joten ei kovin suuri. Toisella puolella seinää on keittiö, ja myös sinne aion laittaa kipsilevyä. Valitettavasti minulla ei ole kuvaa siitä juuri nyt. EDIT: seinä on noin 10cm paksu. Jos otan listat pois, kaikki on seinän
Peter2400: [citat] Olen äskettäin löytänyt Maston One spraymaalit, maalasin esim. hyllylevyn valkoisesta vaaleanpunaiseksi yhdellä kerroksella. Peittää erittäin hyvin, ei valu ja lakan kestää hyvin. https://www.hornbach.se/shop/MASTON-OY-Sprayfarg-ONE-Satin-vit-RAL9010-400ml/6005604/artikel-detaljer.html [MEDIA=youtube]B4mE2f8KHY8[/MEDIA]
toolman77: On olemassa paljon muita putkityyppejä, jotka kestävät kuormituksen. Ohut tierumpu, joka on ulkopuolelta uurrettu tai SRE sähköputki kestää painon. Saattaa kuitenkin olla vaikeaa ostaa näitä alle 6 metrin pituudessa.
Semiproffset: Etkö voi vain porata kierreharja alas ja kiinnittää kemiallisella ankkurilla? Tiilen ja hammarbandin väliin riittää varmaan kaistale kattopahvia kosteussuluksi.
Gabbe1: Minulla on ABUS juoksuvaunu, jonka voin myydä halvalla, luulen että se on hyväksytty 500 kg:lle. Lähetä PM, jos olet kiinnostunut.
TheGame: Kiitos vastauksesta. Kopioin toisen oven, joka hänellä on varaston toisessa osassa (teimme laajennuksen). Ne ovet ovat kuitenkin 50 vuotta vanhoja :)
tapaza: Kiitos vastauksesta, okei joten damduk on tie kulkea näyttää siltä kuin.
vedklyv: Oho! Kun on kyse kirjoituksestani #10. Jo 60-luvun alussa tutustuin metalliporakoneisiin, joissa oli vasenkätinen kierukka. Työskentelin silloin puolen vuoden ajan Svenska Metallverkenilla Uppl.Väsbyssä. Näitä porakoneita käytettiin silloin käyräohjatuissa monikaraisissa automaateissa, jotka käsittelivät työkappaletta kolmesta suunnasta yhtä aikaa. Tämä johtui siitä, että kara
Joapah: Niiden vastausten perusteella, joita olen nyt saanut, tuntuu siltä, että voin hyvällä omallatunnolla laittaa palkin tukemaan henkseleitä ja vyötä ja sitten purkaa täysillä, tietenkin seuraten, ettei se taivu sillä aikaa.
Ran9: Hei! Olemme suunnittelemassa sisäänkäyntiä. Olemme kiinnostuneita puolivalmat sisäänkäyntikatosta. Leveys noin 4,5 metriä, syvyys 2 metriä. Onko kenelläkään täällä piirustusta samanlaisilla mitoilla ja kuvaa lopputuloksesta? [bild]
witten: Sinun on saatava sinne konstruktööri arvioimaan tilannetta, ongelmakuva on liian monimutkainen, jotta voisi antaa lausunnon täällä.
coretech77: Toivoen voivani hyödyntää viisauttanne haen apuanne. Olen parhaillaan kiinnittämässä seiniä kellarissani, jotta voin myöhemmin kiinnittää märkätilalevyjä. Yhdellä seinällä on reikä savupiippuun, jossa vanha öljypannu on seissyt. Mietin, pitäisikö tämän vain jättää huomiotta ja kiinnittää levyt sen päälle, vai pitäisikö laittaa venttiili levylle tämän reiän
nova383: Kiitos hyvästä vastauksesta. Laitan syllpapp sinne - täydellistä : )