Y
Luulen, että se oli kesällä 2012, muuten kesällä 2013, kun ostin paljon paneeleita, jotka jäivät sisätiloihin kylmäsäilytykseen.

Olen nyt tehnyt rimoituksen, aion maalata nämä laudat ja naulata ne kiinni saadakseni uuden seinän (kylmään) konehalliin.

Nyt puutavara ei kai enää kutistu kun on ollut niin pitkään, vai miten se toimii?
- pitäisikö minun silti rakentaa ne erityisellä tavalla ja ottaa huomioon, että ne kutistuvat ja raot kasvavat sitten suuremmiksi jne?

Puu kutistuu, koska vesi haihtuu pois. Joten se lakkaa liikkumasta, kun se on löytänyt tasapainotilansa ympäristönsä kanssa.

Kuiva puu paisuu, jos se joutuu kosteaan ympäristöön, ja päinvastoin kostealla puulla.

Ulkona olevissa rakenteissa puu seuraa silloin ympäristöään... Kuivaa keväällä/kesällä, kosteaa syksyllä/talvella

/ATW

• Tykkään
rst
  • Laddar…
Y
Ulkona ja puutavarassa on kuivaa, mitä tapahtuu sitten keväällä/kesällä. Laajeneeko paneeli silloin?

Ajatukseni on naulata paneeli ylös naulan tai mittasauvan välein.

Kaikki puutavara turpoaa ja kutistuu vuosivaihteluiden myötä, sillä ei ole merkitystä, onko se sisällä tai ulkona. Hyvin tuoreen puutavaran tulisi tietenkin kuivua, mieluiten huoneessa, jossa sitä käytetään. Ohut puutavara pari kuukautta, paksu puutavara muutaman vuoden. Maalaus ja kiinnitys täytyy ottaa huomioon, koska puutavara liikkuu vuoden aikana. Se on leveimmillään elokuussa/syyskuussa, kapeimmillaan helmikuussa/maaliskuussa.

Y
Jos joku lukee tätä ketjua tulevaisuudessa, voin mainita, että naulasin laudat kiinni spiken välein, hieman ennen virallista kevättä, ja noin kuukautta myöhemmin lautojen välinen etäisyys on noin kahden spiken leveys.
- Joten sen sijaan, että olisin sählännyt spiketin kanssa, olisin voinut laittaa laudan laudan viereen ja saanut sopivan lopputuloksen noin kuukauden kuluttua... Ellei ne sitten kasva uudelleen, mutta jos ne liikkuvat niin paljon, ihmettelen, eikö minun olisi pitänyt käyttää ruuveja kuitenkin.

Ne tulevat turpoamaan eniten syyskuussa...

Omasta mielestäni on suurempi ongelma, jos käyttää liian kuivaa puuta ja naulaa sen tiiviisti, sillä se turpoaa löysemmäksi kosteammassa säässä. Paneloin kerran leikkimökin sisäseinän paneeleilla, joita olin säilyttänyt sisätiloissa talven ajan. Vaikka yritin jättää turvotusvaraa, näytti seinä muutaman viikon kuluttua aaltoilevalta - jouduin poistamaan puolitoista lautaa, jos muistan oikein (noin 150mm 1500mm seinästä!)

pieni vinkki siitä, miten saada käsitys siitä, kuinka paljon puutavara elää - Sahaa pala 100x50, pituudella ei ole suurta merkitystä, säilytä sitä pari viikkoa sisätiloissa ja mittaa se kaikilta reunoilta (mittaa mahdollisuuksien mukaan kymmenesosaan asti) kirjoita muistiin mitat ja mittaa uudelleen eri vuodenaikoina, saat numerot, joiden kanssa voit laskea tulevaisuuden tarpeita varten. Muista, että tiheäsyinen puutavara ja nopeasti kasvava puutavara elävät eri tavalla, ja kyllä, eri puulajeja tietysti myös.

Christer

• Tykkään
Krillew
  • Laddar…
Y
Nyt olen innoissani jatkamaan slamfärg-rakennuksen nikkarointia ja pohdin uudelleen, onko tämä hyvä vai huono aika tehdä se. En voi sanoa, että olisin nähnyt niin monia muita ulkona nikkaroimassa juuri nyt.

Tarvitseeko minun edes analysoida, kuinka kosteaa tai kuivaa puutavara on kaupan sisävarastossa?
Voinko mennä millimetrin raolla lautojen väliin, vai onko se liian vähän?

Mikael_L
Ostatko rakennuspuutavaraa sahalta, se on hieman puolikuivaa, se kutistuu hieman lisää, mutta ei lainkaan niin paljon kuin esimerkiksi painekyllästetty tekee. Jos toivot rakosta, joka on yhtä suuri kuin sormenpäät mittatikkua, sinun pitäisi laittaa jotain puoliksi niin paksua väliin naulaamisen aikana.

Jos on vähän liikkumavaraa, joka peitetään myöhemmin peitelistalla, voit aivan hyvin käyttää mittatikkua, ylimääräinen millimetri kuivumisen jälkeen ei tee lainkaan vahinkoa.

Pohdin hieman, mitä olet ajatellut ja miten. Pitäisikö lautojen olla vastakkain ilman peitettä? Ovatko raot toivottavia, vai haluatko että raot yhdistyvät lähes kokonaan kun ne turpoavat eniten, ja sitten olla mitä ovat, kun ne kuivuvat eniten? (eli pienimmät mahdolliset raot)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.