Hei, meillä on talo vuodelta 1963, joka remontoidaan vähitellen, ja nyt on pian keittiön vuoro. Sen vuoksi haluaisimme purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä. Olen näyttänyt piirustukset muutamille kirvesmiehille ja kaikki sanovat, että kattorakenteet kestävät sen, mutta että voisi laittaa tuplana 45x220 ullakolle turvaksi ja estämään sisäkaton notkahdusta.
Tähän asti kaikki on hyvin ja niin kauan kuin kuulemani pitää paikkansa, ymmärrän sen niin, että ei ole mitään syytä tehdä rakennusilmoitusta siitä... Vai onko? Käännyn tänne saadakseni mahdollisesti lisää näkökulmia ennen kuin aloitan tämän projektin.
Ehkä pitäisi mainita, että nykyinen oviaukko tullaan rakentamaan umpeen tämän yhteydessä. Liitän tänne pari kuvaa talopiirustuksista .
Siinä lukee vähän kantavista väliseinistä, mikä tekee minut hieman hämmentyneeksi. Kattotuolit näyttävät olevan itsensä kantavia poikkileikkauksessa, joten niiden ei pitäisi tarvita kantavia väliseiniä. Tiedätkö, missä nämä voivat olla? Oletan, että kellarin kantavat seinät eivät ole puusta tehtyjä?
Siellä lukee hieman kantavista väliseinistä, mikä hämmentää minua. Kattoristikot näyttävät olevan vapaasti kantavia poikkileikkauksessa, joten niiden ei pitäisi tarvita kantavia väliseiniä. Tiedätkö, missä nämä voisivat olla?
Oletan, että kellarin kantavat seinät eivät ole tehty puusta?
Joo, se onkin oikeastaan se, mikä tekee minutkin epävarmaksi. Samalla 2"2 tuntuu heikolta kantavassa rakenteessa?
Kellarin seinät on tehty jonkinlaisesta kivestä.
Suoraan olohuoneen yläpuolella on naulattu lisä "jalat" alas kattoristikkoon, luultavasti koska siinä on melko iso avoin tila..?
Talo on noin 8,5 metriä leveä.
Jos kattotuolit on rakennettu piirustuksen mukaisesti, alakerrokseen ei ole tarvetta kantavalle seinälle. Oletan, että kellariin päin oleva välipohja on betonia, jonka päällä on korotettu lattia. Väliseinän bv ei olisi pitänyt olla mukana piirustuksessa.
Jos kattotuolit on rakennettu piirustuksen mukaan, ei ole tarpeen käyttää väliseinää pohjakerroksessa. Oletan, että välipohja kellariin on betonia, jossa on korotettu lattia yläpuolella. Pohjakerroksen väliseinän ei pitäisi olla mukana piirustuksessa.
Minun täytyy vielä tarkistaa, että kaikki mitat ovat oikein kattotuoleissa ennen kuin teen mitään, mutta niiden pitäisi olla kunnossa. Kellariseinät ovat muurattu, ja sitten niiden päällä on puuvälipohja, joten minun pitäisi olla kunnossa toisin sanoen; vain palkki, jotta sisäkatto ei roiku, eikö niin?
Sitä ei pitäisi tarvita. Kattoristikoiden mitat ovat melko OK lumen tarkkuusalueen ja jännevälin suhteen. Onko katolla tehty jotain? Sillä ei ole suurta merkitystä, mutta leikkaus on piirretty ikään kuin lattia olisi betoni + tukirakennelma. Tarkista kellarin katosta. Se antaa viitteen piirustuksen tarkkuudesta.
Sen pitäisi olla tarpeetonta. Kattoristikoiden mitat ovat melko hyvät huomioon ottaen lumi- ja kantojännitysvyöhykkeet. Onko katolle tehty jotain? Sillä ei ole suurta merkitystä, mutta osio on piirretty ikään kuin kerroslaatta olisi betonia + runkorakennetta. Tarkista kellarin katosta. Tämä antaa viitteitä piirustuksen tarkkuudesta.
Kellarin katto on vain kuusipaneelia, olen porannut muutamassa kohdassa ja näyttää siltä, että on vain paneelia ja sitten puruja eristeenä. Kun remontoimme kylpyhuoneen, sielläkään ei ollut muuta kuin kehikot/palkit lattiarakenteessa.
Mutta jotain näyttää muuttuneen kattotuoleissa huomioiden viesti 5 lisätyistä "jaloista"?
Luulen, että se voi liittyä siihen, että sisäkatto saattaa hieman taipua, kun seinien välillä on pitkä matka, tätä epäili myös kirvesmies, joka kävi täällä katsomassa.
Niiden vastausten perusteella, joita olen nyt saanut, tuntuu siltä, että voin hyvällä omallatunnolla laittaa palkin tukemaan henkseleitä ja vyötä ja sitten purkaa täysillä, tietenkin seuraten, ettei se taivu sillä aikaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.