Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Malov71: Riittää, että skråruuvaat koolaukset kulmassa, oletan, että ne ovat 45x45? Katon yläpuolella ruuvaat paikalleen koolauksen kuin "uusi" kattotuoli seinäkoolaustesi päälle samalle tasolle kuin muut kattotuolit.
MathiasS: ...mutta onko sinulla regel vai ei, ei vaikuta siihen, onko sinulla lastulevy vai raakalauta masonitin takana. Tietenkin käytät vähän pidempiä ruuveja regleissä, jos sinulla on niitä, mutta muuten vain parit ruuvit regleiden väliin, niin kaapit istuvat siellä pysyvästi.
Mazen: Mutta kellarin seinien pitäisi silti olla valetut/muuratut pystysuoraan ... Okei, sanotaan että kestää 2-3h mitata ja oikaista ylä- ja alareunojen säännöt, sitten on vain ladottava palkit ja ruuvattava niitä ...
Aramet: Hei foorumi Olemme kunnostamassa keittiötä. Kun poistimme kipsilevyt keittiöstä, huomasimme, että muovin ja eristeen välissä oli rottan ulosteita ja muita pieniä ötököitä. Tarkemmassa tarkastelussa huomasimme, että kylmäullakolta ei ollut tiivistä sulkua (katso kuva), eriste päättyy kylmäullakolle ilman suojaa tai mitään päällä, joten ötököillä on vapaa kulku
Larsa: Koskeva raudoitusverkko, ottaisin sen ehdottomasti ja melko paksun kerroksen tasoitemassaa. Tämä estää halkeilua. Koskeva muovi olin vain primerointi. Estää veden imeytymisen massasta ja parantaa tarttuvuutta.
Anderscurl: Tämä oli Skånska Byggvarorista. Sama kuin mitä valitsimme. Pidin siitä, että siinä oli ruuvatut alumiiniprofiilit.
Avemo: Vanerikin suoristuu. Tarkoitan, että liimaat useita ohuita paloja yhteen paksummaksi ja pidät sen halutussa muodossa, kunnes liima kuivuu.
0lle: Minäkin ihmettälen samaa, minulla on ylimääräistä epoxyfärg ja lakattu mäntyportaat joihin tarttua.
MathiasS: https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/lagningsbruk
axelman: Jollakulla saattaa olla vinkkejä DÖRRÖGA lasioptiikalla 14 mm (tyyppi manuaalinen) Mielellään ei niin kallis. /a
Tommy_78: [citat] Ahaa, tarkoitatko vesiputkia? Nämäkin aiotaan poistaa ajan mittaan
Stickan56: Ehdotuksia ullakon eristämiseen. Saatavana monissa eri malleissa ja väreissä. :rofl: [bild] Stickan
dankar10: Ostin sellaisia kattopaneeleita Parafonilta ja sitten laitoin ne taulujen ja sellaisten taakse. Siitä tuli aika hyvä eikä yhtä kallis kuin äänenvaimentimet voivat olla, jos tilaa tietyiltä sivuilta...
Stefan1972: [citat] ei, mielestäni sinun pitäisi jakaa faktasi sen sijaan, että väität jotain, mikä ei pidä paikkaansa. Eihän se ole niin, että tällainen puutavara aloittaa prosessin, joka tekee siitä sisällä homehtuvan. Se kuivuu ja kuolee, ja vaikka on olemassa supersensitiivisiä ihmisiä, jotka voivat reagoida mihin tahansa, ovat tasot edelleen tuhansia kertoja korkeammat ilmassa.
Tompafix: Tarvitaankin enemmän tietoa tällaisen laskemiseen. Koko talon mitat, kantavien rakenteiden mitat, kerrosten määrä, lumikuormitusalue jne. Arvioisin, että tarvitaan teräspalkki, jos halutaan aukko ilman keskimmäistä pilaria. Muuten se tulee olemaan todella iso liimapuupalkki. Suosittelen ottamaan yhteyttä rakennesuunnittelijaan.
Nygren86: Siitä tuli Elfahylly. Ja siihen oli erityisiä kipsitulppia, jotka sopivat eri paksuuksille yhdessä ja samassa. Tietenkin yritän laittaa ainakin muutaman ruuvin myös runkoon mutta :) Kiitos kaikista vinkeistä!
justusandersson: Seinä on varmasti kantava. Jos haluaa laskea sen, tarvitaan poikkileikkaus. Lattiapalkkeja on varmasti c/c 600 mm. Miksi haluatte suurentaa aukkoa? Saatte huonomman olohuoneen, jossa on vähemmän kalustettavuutta.
Biffen87: Tein äskettäin noin 60 neliömetrin laajennuksen Keski-Skånessa, täytin energiamääräykset 240 mm kivivillalla. 21 Ristilaudoitus 28-ulkokipsi 10-195-muovi-45-osb+kipsi 24, joten seinien paksuus on noin 320 mm. Rakennuslupaa tarvitaan, joten pidä mielessäsi, että energiamääräykset on täytettävä.
mattoys: [citat] Kun perustus on tehty, se voi "levätä" ilman vaaraa. Eli voi olla hyvä olla hieman löysää ajansuunnitelmassa perustuksen jälkeen, jotta voidaan ottaa kiinni, jos siellä tulee mitään viivästyksiä, ellei ajansuunnitelma ole tiukka. Kriittistä on saada ilmasto-/sääsuoja, eli ulkokatto ja ulkoseinät. Kun ulkokuori on saatu paikoilleen, sää ei enää vaikuta. Tarvitset
Erik Waenerlund: Ajoin lopulta C-tuotetta. Tuli ihan ok. Eri värejä kuitenkin. Uusi menee enemmän beigeen ruskeaan.
Sjöben: Minulla on aivan sama tilanne edessäni. Aion luultavasti asentaa subfloorin ja teräsprofiileja OSB-levyjen ja kipsin kanssa. Onko joku tehnyt näin ja kokenut ääniongelmia? Mietin eniten ilmanvaihtoa, minulla ei myöskään ole kosteutta, joten sitä ei ehkä tarvita, mutta olisi todella ärsyttävää jos sitä tarvitaan myöhemmin. En mielellään jättäisi rakoa kattoon tai lattiaan, vaan
Erikkr: Minulla on vastarakennettu talo kellarilla ja siten täyttömaata 1-1,5 m talon lähellä. Olen nyt rakentamassa terassia talon ympärille ja olen kuullut eriäviä mielipiteitä kantavan linjan kiinnittämisestä laattaan/holviin/kellariseinään. Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta laittaa kivilaattoja/soraa/pilaria lähelle taloa, sillä minun täytyisi kaivaa noin 3 m alaspäin
Mjolnir: [citat] Näyttää olevan Hikokin omat ruuvit: MFT - för att allt hänger i hop. - Hikoki Power Tools Sweden AB (mynewsdesk.com)
Pettttter: [citat] haha joo prikka olohuoneen lattialla tuntuisikin turvallisimmalta! On sanottava, että minulla ei ole aavistustakaan rakenteesta, miten rakennettiin kellarikatto vuonna 1947? Rakennetaanko väliaikainen katto puusta, laitetaan raudoitustankoja ja laitetaan betonia, sitten poistetaan puu sen kovetuttua? Tai jollain aivan toisella tavalla?
Bonzo2000: Miten tämä on sujunut? Minulla on vähän suunnitelmia rakentaa ja eristää meidän kuistia ja olen kiinnostunut siitä, miten lattian eristäminen kannattaa toteuttaa.
bearmaniac: +1 sirkkelin menetelmään (lukittavalla syvyyssäädöllä). Olen tehnyt vain johdoille varauksia rangoista tällä tavalla, mutta toimi oikein hyvin.
masterjohn: Onko olemassa mitään modernia, yksinkertaista ja kustannustehokasta menetelmää asentaa lattialämmitys olemassa olevan aluslattian päälle?? Itselläni on vanha ponttilattia ja olen ajatellut asentaa lattialämmityksen glesin kanssa, mutta sehän nostaa pintaa paljon glesin kanssa ja tiedän, että monet repivät aluslattian pois ja käyttävät vain glesiä. Tuntuuhan se vähän siltä,