29 487 lukukertaa ·
30 vastausta
29k lukukertaa
30 vastausta
Lattialämmitys Harvalaudoituksessa tai Uraavan lastulevyn kanssa
Sivu 1 / 3
Hei
Olen rakentamassa uutta taloa ja olen täysin sekaisin mitä tulee lattialämmitykseen yläkerrassani. Olen ostanut putkimieheni kautta levyjä harvalaudoilla asennettavaksi. Olen ajatellut laittaa 14mm parketin.
Nyt ongelmaani, jotkut väittävät, että lattian voi asentaa suoraan harvalaudoille, toiset sanovat, että on ehdottomasti oltava kipsilevy tai lastulevy päällä, toiset sanovat, että levy pitää olla harvalaudoituksen alla.
Kirvesmieheni ei ole koskaan asentanut harvalaudoitusta lattialämmitystä varten ja kysyy minulta, voisinko selvittää, miten meidän on tehtävä.
Termeco, joka on myynyt lattialämmityksen, sanoo, että jos lattialämmitys asennetaan suoraan harvalaudoille, lattiamyyjän ja kirvesmieheni on tehtävä lattialaskenta?? Kirvesmies ei tiennyt, mikä lattialaskenta on.
Lattiamyyjä sanoi, että lattialämmitystoimittaja päättää, mitä lattialämmityksen päälle tarvitaan, jotta lattia olisi hyvä.
Henkilökohtaisesti mielestäni tarvitaan jokin ohuempi levy harvalaudoituksen päälle, jotta saadaan kantavuutta ja tasaisuutta lattian asentamiseksi.
Onko jollakulla vinkkejä, miten etenen? Vai pitäisikö siirtyä suoraan uritettuun lastulevyyn?
Olen rakentamassa uutta taloa ja olen täysin sekaisin mitä tulee lattialämmitykseen yläkerrassani. Olen ostanut putkimieheni kautta levyjä harvalaudoilla asennettavaksi. Olen ajatellut laittaa 14mm parketin.
Nyt ongelmaani, jotkut väittävät, että lattian voi asentaa suoraan harvalaudoille, toiset sanovat, että on ehdottomasti oltava kipsilevy tai lastulevy päällä, toiset sanovat, että levy pitää olla harvalaudoituksen alla.
Kirvesmieheni ei ole koskaan asentanut harvalaudoitusta lattialämmitystä varten ja kysyy minulta, voisinko selvittää, miten meidän on tehtävä.
Termeco, joka on myynyt lattialämmityksen, sanoo, että jos lattialämmitys asennetaan suoraan harvalaudoille, lattiamyyjän ja kirvesmieheni on tehtävä lattialaskenta?? Kirvesmies ei tiennyt, mikä lattialaskenta on.
Lattiamyyjä sanoi, että lattialämmitystoimittaja päättää, mitä lattialämmityksen päälle tarvitaan, jotta lattia olisi hyvä.
Henkilökohtaisesti mielestäni tarvitaan jokin ohuempi levy harvalaudoituksen päälle, jotta saadaan kantavuutta ja tasaisuutta lattian asentamiseksi.
Onko jollakulla vinkkejä, miten etenen? Vai pitäisikö siirtyä suoraan uritettuun lastulevyyn?
En usko, että 14 mm parketti riittää, tarkista todella, voiko sitä laittaa harvalle. Hyvä vaihtoehto on laittaa golvspån 22mm harvalle ja lattialämmityksen päälle, silloin voit laittaa minkä lattian tahansa sen jälkeen.
Jos sinulla on tilaa (rakennuskorkeus), niin uritettu levy on helppo ratkaisu. Olen asentanut sekä lastulevylle että styroksille uritetun levyn putkia varten. Molemmissa tapauksissa asensin laminaattilattian suoraan levyjen päälle.
Kun olen (ilman lattialämmitystä) asentanut lattian ilman lattialastulevyä jne., sen paksuus on ollut vähintään 22 mm. 14 mm harvalla pohjalla kuulostaa melko heikolta rakenteelta minun korvissani. Lämpöteknisesti se todennäköisesti toimii, jos lattia vain kestää lattialämmityksen.
Kun olen (ilman lattialämmitystä) asentanut lattian ilman lattialastulevyä jne., sen paksuus on ollut vähintään 22 mm. 14 mm harvalla pohjalla kuulostaa melko heikolta rakenteelta minun korvissani. Lämpöteknisesti se todennäköisesti toimii, jos lattia vain kestää lattialämmityksen.
Hei. Laitoin harvaan panelin metallilevyillä ja ajattelin asentaa 14 mm parketin suoraan sitä vasten, mutta kävi ilmi, että metalli narisi melko paljon, kun se liikkui ylös ja alas. Joten laitoin lattialevyä päälle pitämään kaiken paikallaan. Tuli melko paljon ruuvaamista ja piirtämistä linjoille, missä putket olivat. Onneksi olin hankkinut ruuvivääntimen. Lattia tuli joka tapauksessa täysin tukeva eikä narinaa, vaikka lattialevy maksoi hieman, mutta se oli sen arvoista. Joten neuvoni on laittaa jokin materiaali päälle sekä kantavuuden että mahdollisen äänen vuoksi.
Kuten jo aiemmin kirjoitettu, tarkista lattian valmistajalta, mitä he suosittelevat. Minun tapauksessani ne olivat harvat 28x120 mm.
Puurilevyn asentaminen silmukoiden päälle on mielestäni suoraan sopimatonta lämmönjohtavuuden kannalta.
Muuten voi tehdä vähän miten tahansa.
Minulla oli esimerkiksi ongelmia lattian joustavuuden kanssa ja siksi laitoin vaneria HARVAN ALLE, jonka sitten liimasin ja ruuvasin kiinni. Siitä tuli uskomattoman jäykkä ja sillä on myös etuna se, että hiiret eivät pääse käsiksi silmukoihin.
Särinä yhdestä tai kahdesta levystä oli aluksi, mutta se katosi ajan myötä, kun lattia asettui.
Puurilevyn asentaminen silmukoiden päälle on mielestäni suoraan sopimatonta lämmönjohtavuuden kannalta.
Muuten voi tehdä vähän miten tahansa.
Minulla oli esimerkiksi ongelmia lattian joustavuuden kanssa ja siksi laitoin vaneria HARVAN ALLE, jonka sitten liimasin ja ruuvasin kiinni. Siitä tuli uskomattoman jäykkä ja sillä on myös etuna se, että hiiret eivät pääse käsiksi silmukoihin.
Särinä yhdestä tai kahdesta levystä oli aluksi, mutta se katosi ajan myötä, kun lattia asettui.
Olen samaa mieltä, että tuntuu oudolta laittaa 22 mm lastulevy päälle. Sen jälkeen pitäisi olla ikääntymistä kestävä muovi ennen kuin laitetaan foam tai lummpapp.
Olen päättänyt nyt...
Parketti 14mm
Pahvilump
Muovi
Levy 13mm kipsi tai lastulevy (ruuvataan)
Harva paneeli 22x95, jossa 2mm väli (kolme harvaa jokaisen letkun väliin eli letku cc300)
Välipohja 220x45 cc600
Kylpyhuoneessa vaihdan levyn 22mm lastulevyksi ja että välipohja on cc300
Pitäisikö olla 13mm lastulevyä vai 13mm kipsiä parketin alla? Pitäisikö käyttää liimaa tai kiinnikettä? Vai vain ruuvata?
Parketti 14mm
Pahvilump
Muovi
Levy 13mm kipsi tai lastulevy (ruuvataan)
Harva paneeli 22x95, jossa 2mm väli (kolme harvaa jokaisen letkun väliin eli letku cc300)
Välipohja 220x45 cc600
Kylpyhuoneessa vaihdan levyn 22mm lastulevyksi ja että välipohja on cc300
Pitäisikö olla 13mm lastulevyä vai 13mm kipsiä parketin alla? Pitäisikö käyttää liimaa tai kiinnikettä? Vai vain ruuvata?
Viimeksi muokattu:
bjojo78,
Aion aivan kuten sinä asentaa lattialämmityksen välipohjaan. Mietin, miksi laitetaan muovi lummpappenin ja levyn väliin? Olen harkinnut muovia, mutta samalla pelkään, että mahdollinen kosteus, joka pääsee välipohjaan (eli käytännössä alapuolelta), jää muovin alle eikä pääse tuulettumaan. Mutta ei mitään hajua, ajattelenko oikein.
Aion aivan kuten sinä asentaa lattialämmityksen välipohjaan. Mietin, miksi laitetaan muovi lummpappenin ja levyn väliin? Olen harkinnut muovia, mutta samalla pelkään, että mahdollinen kosteus, joka pääsee välipohjaan (eli käytännössä alapuolelta), jää muovin alle eikä pääse tuulettumaan. Mutta ei mitään hajua, ajattelenko oikein.
En ymmärrä, että niin moni asettaa foamia tai skumia, kuten jotkut kirjoittavat, lattialämmityssilmukoiden ja parketin väliin. Foamhan eristää ja heikentää siten lämmönjohtamista lattian läpi huoneeseen.
Mitä olen kuullut ja lukenut, silmukoiden levyn ja parketin väliin tulisi laittaa vain lumpapp ja mahdollisesti muovi (jos sitä ei ole alempana rakenteessa), muuten lattialämmityksen toimivuus heikkenee.
Mitä olen kuullut ja lukenut, silmukoiden levyn ja parketin väliin tulisi laittaa vain lumpapp ja mahdollisesti muovi (jos sitä ei ole alempana rakenteessa), muuten lattialämmityksen toimivuus heikkenee.
TS jos asennat rimoituksen harvaksi ja sitten laitat levyt, joissa on putket, riittää, että laitat lumppapaperin ja sitten parketin 14-15 mm rimoituksen poikki. Sinulla on folio alakerran kipsilevyn päällä, joka on riittävän tiivis, joten et tarvitse muovia parketin alle yläkerroksessa.
22mm lastulevy päälle ja sitten 14mm parketti on kuin poistaisi lattialämmityksen melkein. Jos haluaa lämpöä ja mukavuutta jaloille, niin kannattaa jättää lastulevy pois. Paras vaihtoehto on uritetut levyt ja parketti niiden päälle.
Jäsen
· västra göteland
· 6 viestiä
Asetin 22x95 600cc palkkeihin, lämpölevy ja 20mm putki, sitten 22mm lastulevy liimattu ja ruuvattu, sitten 15mm parketti (180x1800 saarni lankku). Ei muovia, vain vaahtoa.
Siitä ei tullut hyvä. Lattialämmitys oli erittäin hidas. Veden lämpötilan täytyi olla melko korkea, jotta sen tunsi lainkaan. Sitten lattia alkoi halkeilla ja kuplia kosteuserojen vuoksi.
Siitä ei tullut hyvä. Lattialämmitys oli erittäin hidas. Veden lämpötilan täytyi olla melko korkea, jotta sen tunsi lainkaan. Sitten lattia alkoi halkeilla ja kuplia kosteuserojen vuoksi.