Nyt kaipaisin vähän vinkkejä siitä, miten minun kannattaisi edetä, missä järjestyksessä, ja jos teillä on muita vinkkejä ja niksejä.
Ensin muutama kuva, ennen kysymyksiä. Kuvissa näkee:
Sininen, josta tulee pieni vessa (lattia-WC viemärillä seinän läpi, ei lattiaan)
Vihreä, josta tulee kylpyhuone (ilman WC:tä)
Ja väli, jossa kaikki putket kulkevat
Punaiset ovat vanhoja putkia, jotka poistetaan, mutta uudet vedetään samaa reikää kellariin
HUOM: ei lattialämmitystä missään tiloissa, vain lattiatasoite, vedeneristys, klinkkeri
Nyt sitten kysymyksiini.
Vessa:
1. Ajattelin rakentaa seinät ensin, ennen lattian tekemistä. Eikö niin?
2. Kuten näkee, kylpyhuoneen laatta on erittäin kuoppainen. Tarvitseeko minun tasoittaa se ensin vai voinko käyttää lattiatasoitetta siihen?
3. Voinko levittää lattiatasoitteen suoraan laatalle? Vai pitääkö minun esimerkiksi estää kosteuden haihtumista tasoitteesta jollain kiinnitysaineella?
4. Tarvitseeko minun suojata lattian palkit jollain tavalla tasoitteelta? Muovikaistaleilla? Vai voiko tasoittaa suoraan niitä vasten/yli? Ajattelen, että kosteutta voisi imeytyä puuhun silloin...
5. Pitäisikö minun jopa laittaa muovi koko laatan päälle ja ulottua lattian palkeille, ja tasoittaa sen päälle, kuten tekisin, jos lattian eristeessä olisi eps-betonia?
6. Tarvitseeko minun käyttää raudoitusverkkoa tasoitteessa, vaikka ei ole lattialämmitystä?
Ajattelin, että tämä riittää alkuun … toivottavasti teillä on halua antaa muutamia vinkkejä ja vastauksia! <3
1. Olisi pitänyt rakentaa seinä ensin.
2. Ei, tasoita päällä.
3. Imuroi ja sitten primeri.
4. En tasoittaisi tuon päälle lainkaan, murra auki ja säädä sitten lastulevy.
mutta miltä rakenne näyttää? Mitä levy lepää? Ja aiotko laittaa lattiavanerin sen päälle, joka ulkonee levyn ulkopuolelle? Onko vaihtoehtona purkaa levy ja asentaa kunnollinen tukirakenne lattiavanerilla? Minkälaisen lattian aiot laittaa? Jos se on klinkkeri, sinun on saatava kunnollinen alusta.
Sinun pitäisi ehkä lukea hieman: https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter
Klikkaa pdf:ää Bygg Badrummet Rätt 2014.
Sen perusteella sinun pitäisi päätellä, että sinun tulisi aloittaa lattian rakennustyö...
Kyllä vaan, olen lukenut jonkin verran, täytyy toki aina lukea lisää .
Kellarissa on alla. Laatta on muurattuna. Sen, mikä on laatan ulkopuolella (kylpyhuone ilman WC:tä), aion koolata ja laittaa EPS:ää rakoihin, ja sitten valaa päälle (tämän periaatteen mukaan:
)
Aiemmin laatalle on laitettu erilaisia kylpyhuoneita eri kerroksissa kerroksittain (klinkkeri, hiekka, 2 cm valua jne., kuten näkyvissä seinää vasten ajateltujen seinien välissä). Joten laatta kestää, siitä en ole huolissani.