Minulla on vastarakennettu talo kellarilla ja siten täyttömaata 1-1,5 m talon lähellä. Olen nyt rakentamassa terassia talon ympärille ja olen kuullut eriäviä mielipiteitä kantavan linjan kiinnittämisestä laattaan/holviin/kellariseinään. Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta laittaa kivilaattoja/soraa/pilaria lähelle taloa, sillä minun täytyisi kaivaa noin 3 m alaspäin koskemattomaan maahan. Minulla on ulkoa sisään: - joku sentti rappausta - 10 cm solumuovia - 15 cm betonia

"Pahimmassa" paikassa minulla on sisänurkka, jossa vinosti on yli 3 m lähimpään pilariin ja seinän myötäisesti 2,7 m lähimpään pilaririviin, joka seisoo tukevalla maalla. Suunnitelmana on kiinnittää kantava linja 45x145 kierteisellä tangolla ja iskuruuveilla, jotka menevät yli 5 cm (holkin pituus) betonissa seinää vasten, ja sitten kiinnittää palkkikoukut ja 45x170 kannatinpuut (poikittaispuilla), jonka päälle sitten tulee 34x145 terassilautaa.

Ajattelin käyttää ruostumatonta a2 kierteistä tankoa m12 tai m14 ja kiinnittää kantavan linjan c-c 60-70 cm välein ja kiristää melko/keskiverroin saadakseni kitkaa rappausta vasten, joka pitää kantavan linjan paikallaan, mutta ei vääristä solumuovia/rappausta. Puusepät tekivät vastaavan, kun he kiinnittivät meidän kuistin ja he näyttävät olevan sitä mieltä, että se on hyvä ratkaisu.

Uskotko, että se pysyy? Te, jotka olette tehneet vastaavaa, kommentteja tai vinkkejä? Pitäisikö asentaa kaksinkertaisia kierteisiä tankoja korkeussuunnassa vai onko se liioittelua?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.